TEST NR 142109
Zadanie 1.
Program akredytacji szpitala należy rozumieć jako:
A. wewnętrzny mechanizm poprawy i oceny jakości,
B. nowoczesne zarządzanie jakością nastawione na pozyskanie klienta,
C. dobrowolny proces zewnętrznej oceny jakości opieki w oparciu o obiektywne
i opublikowane standardy,
D. monitorowanie istotnych wskaźników opieki medycznej.
Zadanie 2.
Co oznacza kompleksowość opieki zdrowotnej?
A. optymalne integrowanie działań podstawowej i specjalistycznej opieki
zdrowotnej,
B. optymalne integrowanie działań ambulatoryjnej i stacjonarnej opieki
zdrowotnej,
C. zaangażowanie w ochronę zdrowia różnorodnych instytucji społecznych i
obywateli, a nie tylko zakładów opieki zdrowotnej,
D. równoczesne rozwijanie i integrowanie działań promujących zdrowie,
profilaktyki, lecznictwa i rehabilitacji.
Zadanie 3.
Co jest podstawą systemu opieki zdrowotnej w Wielkiej Brytanii?
A. opieka specjalistyczna,
B. opieka szpitalna,
C. lekarz ogólny,
D. lekarz ogólny i opieka specjalistyczna.
Co stanowi istotę modelu finansowania opieki zdrowotnej z własnych funduszy
pacjentów i refinansowania świadczeń zdrowotnych?
A. nieograniczony dostęp do opieki zdrowotnej,
B. nadmiar popytu i niedobór podaży usług zdrowotnych oraz oczekiwanie na
usługi medyczne i potrzeba ich racjonowania,
C. nieznajomość cen usług i leków,
D. zakupywanie usług zdrowotnych lub leków przez pacjenta oraz
refinansowanie całości lub części poniesionych kosztów przez instytucję
ubezpieczającą pacjenta.
Zadanie 5.
Co jest fundamentalną zasadą systemu ubezpieczeń zdrowotnych w Polsce?
A. autonomiczność i niezależność systemu ubezpieczeń od administracji
publicznej państwa,
B. zależność systemu ubezpieczeń od administracji publicznej państwa,
C. zależność systemu ubezpieczeń od administracji publicznej i samorządowej
państwa,
D. autonomiczność i zależność systemu ubezpieczeń od administracji
publicznej i samorządowej państwa.
Zadanie 6.
Model organizacji opieki zdrowotnej na podstawie koncepcji Siemaszki oparty jest
na zasadzie:
A. jednolitości organizacyjnej całego systemu podporządkowanego centralnemu
sterowaniu,
B. finansowania świadczeń za pośrednictwem budżetu,
C. pełnego zakresu świadczeń całkowicie bezpłatnych, z wyjątkiem niektórych
dostępnych w opiece zdrowotnej,
D. wszystkie w/w zasady należą do koncepcji Siemaszki.
Zadanie 7.
Największy udział procentowy w całości wydatków na opiekę zdrowotną w większości
krajów stanowią wydatki na:
A. leki, środki ortopedyczne, materiały sanitarne i inne pomocnicze,
B. aparaturę medyczną, sprzęt i drogie technologie,
C. płace personelu świadczącego opiekę zdrowotną,
D. na wszystkie trzy wskazane grupy przeznacza się nakłady finansowe w
podobnym stopniu.
Zadanie 8.
Aktualnie, finansowanie oddziałów szpitalnych w Polsce uzależnione jest od:
A. liczby przyjętych i hospitalizowanych pacjentów,
B. liczby faktycznie wykonanych usług,
C. rodzaju leczonych jednostek chorobowych, zróżnicowanych według profilu
oddziału i określeniu górnego limitu przyjęć,
D. rzeczywistych poniesionych kosztów.
Zadanie 9.
Dostępność opieki zdrowotnej to:
A. relacja między wielkością i strukturą zasobów systemu opieki zdrowotnej a
wielkością i strukturą potrzeb zdrowotnych populacji ,
B. relacja pomiędzy przestrzenną dystrybucją zasobów, a terytorialnym
rozmieszczeniem osób, które mają, mogą lub powinny korzystać ze świadczeń
zdrowotnych,
C. przede wszystkim warunki organizacyjne świadczenia usług zdrowotnych,
mierzone czasem pracy zakładów, pracowników medycznych, zasadami
rejestracji itp. ,
D. wszystkie powyższe stwierdzenia łącznie określają dostępność opieki
zdrowotnej.
Zadanie 10.
Co to jest jakość opieki zdrowotnej?
A. zakres, w jakim świadczenia zdrowotne udzielane jednostkom i populacjom
zwiększają prawdopodobieństwo uzyskania pozytywnego efektu zdrowotnego i
są zgodne z aktualną wiedzą profesjonalną,
B. ciągłość opieki zdrowotnej,
C. kompleksowość opieki zdrowotnej,
D. ciągłość i kompleksowość opieki zdrowotnej.
Zadanie 11.
Które z wymienionych niżej zakładów opieki zdrowotnej należą do alternatywnych
form opieki zdrowotnej?
A. zakłady opiekuńczo – lecznicze, ośrodki sanatoryjne oraz hospicja,
B. hospicja, sanatoria i prewentoria,
C. zakłady pielęgnacyjno – opiekuńcze oraz szpitale pierwszego szczebla
referencyjnego,
D. zakłady pielęgnacyjno – opiekuńcze, dzienne oddziały, hospicja, zakłady
opiekuńczo – lecznicze.
Zadanie 12.
Czy lekarz prowadzący praktykę prywatną może wypisać receptę na leki ze zniżką?
A. absolutnie nie,
B. tak, bez żadnych ograniczeń; decydują o tym prawa pacjenta,
C. tak, pod warunkiem, że zawarł z NFZ specjalną umowę,
D. tak, ale tylko na leki ratujące życie.
Zadanie 13.
Która z niżej wymienionych jednostek organizacyjnych NIE posiada osobowości
prawnej?
A. samodzielny publiczny zakład opieki zdrowotnej,
B. niepubliczny zakład opieki zdrowotnej,
C. publiczny zakład opieki zdrowotnej,
D. wszystkie wymienione.
Zadanie 14.
Jakie cechy funkcjonowania budżetowego zakładu opieki zdrowotnej są obce rynkowi
usług zdrowotnych?
A. planowanie centralne,
B. administrowanie,
C. stały budżet powiększony o wskaźnik inflacji,
D. wszystkie wymienione.
Zadanie 15.
Podstawy do podjęcia działań reformujących system ochrony zdrowia stworzyła
ustawa o:
A. działalności gospodarczej,
B. zakładach opieki zdrowotnej,
C. powszechnym ubezpieczeniu zdrowotnym,
D. zawodach medycznych lekarza oraz pielęgniarki i położnej.
Zadanie 16.
Co należy do podstawowych zadań NFZ?
A. ewidencja, stwierdzanie i potwierdzanie prawa ubezpieczonych do świadczeń
zdrowotnych oraz zawieranie i finansowanie umów o świadczenia zdrowotne,
B. ewidencja, stwierdzanie i potwierdzanie prawa ubezpieczonych do świadczeń
zdrowotnych oraz organizowanie świadczeń zdrowotnych,
C. finansowanie wszystkich świadczeń zdrowotnych,
D. zarządzanie finansami i finansowanie wszystkich świadczeń zdrowotnych.
Zadanie 17.
Kto zajmuje się poborem i ewidencjonowaniem składek na ubezpieczenie zdrowotne?
A. NFZ,
B. Zakład Ubezpieczeń Społecznych,
C. Zakład Ubezpieczeń Społecznych i Kasa Rolniczego Ubezpieczenia
Społecznego,
D. Powszechny Zakład Ubezpieczeń.
Zadanie 18.
Kto może być kierownikiem zakładu pielęgnacyjno – opiekuńczego?
A. wyłącznie lekarz posiadający pierwszy stopień specjalizacji ,
B. wyłącznie lekarz posiadający specjalizację w dziedzinie geriatrii,
C. wyłącznie lekarz bez względu na stopień specjalizacji ,
D. pielęgniarka posiadająca wymagane kwalifikacje.
Zadanie 19.
Kto powołuje radę społeczną samodzielnego publicznego zakładu opieki zdrowotnej:
A. wojewoda jako przedstawiciel rządu,
B. marszałek odpowiedzialny za kreowanie pol i tyki zdrowotnej w regionie,
C. organ, który utworzył zakład,
D. sąd, który zarejestrował samodzielny zakład.
Zadanie 20.
Jakie funkcje sprawuje samorząd terytorialny w zakresie ochrony zdrowia?
A. płatnika wszystkich świadczeń zdrowotnych dla swoich mieszkańców,
B. właściciela publicznych zakładów opieki zdrowotnej,
C. zarządcy NFZ na swoim terenie działania,
D. wszystkie wyżej wymienione.
Zadanie 21.
Od kogo ubezpieczony może uzyskać bezpłatne świadczenie ambulatoryjne z zakresu
specjalistycznej opieki zdrowotnej bez skierowania lekarza ubezpieczenia
zdrowotnego?
A. chirurga,
B. endokrynologa,
C. onkologa,
D. laryngologa.
Zadanie 22.
Które z wymienionych niżej świadczeń zdrowotnych NIE przysługują osobom
ubezpieczonym na zasadach określonych w ustawie o powszechnym ubezpieczeniu
zdrowotnym?
A. opieka paliatywno – hospicyjna,
B. świadczenia zdrowotne w szpitalach uzdrowiskowych i sanatoriach
uzdrowiskowych, nie związane z bezpośredni ą przyczyną skierowania
ubezpieczonego na leczenie uzdrowiskowe,
C. zaopatrzenie w przedmioty ortopedyczne i środki pomocnicze oraz lecznicze
środki techniczne,
D. zaopatrzenie w leki i materiały medyczne.
Zadanie 23.
Kto jest organem założycielskim szpitali klinicznych?
A. wojewoda w zależności od obszaru działalności szpitala klinicznego,
B. senat Akademii Medycznej w zależności od obszaru działalności szpitala
klinicznego,
C. minister zdrowia,
D. Spółka akcyjna z udziałem skarbu państwa.
Zadanie 24.
Usługi stomatologiczne w ramach powszechnego ubezpieczenia zdrowotnego są w
całości opłacane przez:
A. NFZ dla wszystkich ubezpieczonych,
B. NFZ jedynie za tzw. podstawowy pakiet świadczeń stomatologicznych,
C. NFZ jedynie dla dzieci do 14 roku życia,
D. pacjenta w całości, gdyż ubezpieczenie nie pokrywa kosztów usług
stomatologicznych.
Zadanie 25.
Pacjent musi płacić z własnej kieszeni za:
A. szczepienia ochronne przeciw chorobom tropikalnym i orzeczenie o
zdolności prowadzenie pojazdów mechanicznych,
B. leczenie hormonalne oraz psychoterapeutyczne,
C. przedmioty ortopedyczne jak np.: protezy kończyn, wózki inwalidzkie,
D. wizyty lekarskie w instytutach świadczących usługi zdrowotne np.:
instytucie kardiologii, gruźlicy i chorób płuc.
Zadanie 26.
Publiczny zakład opieki zdrowotnej może być utworzony przez:
A. fundację,
B. samorząd zawodowy lub stowarzyszenie,
C. ministra lub centralny organ administracji rządowej,
D. kościół lub związek wyznaniowy.
Zadanie 27.
Zakład pielęgnacyjno – opiekuńczy to zakład:
A. udzielający świadczeń zdrowotnych podopiecznym w siedzibie domów pomocy
społecznej,
B. utworzony dla zapewnienia całodobowych świadczeń lekarskich i
pielęgniarskich pacjentom w terminalnej fazie choroby,
C. udzielający określonych w umowie przez NFZ świadczeń zdrowotnych
wszystkim chętnym osobom po 65 roku życia,
D. udzielający całodobowych świadczeń zdrowotnych polegających na
pielęgnacji , opiece i rehabilitacji osób nie wymagających hospitalizacj i
oraz zapewniający kontynuację leczenia farmakologicznego.
Zadanie 28.
Co określa poziom referencyjny szpitala?
A. standard wyposażenia szpitala,
B. zakres udzielanych świadczeń zdrowotnych,
C. obszar jaki swoim zasięgiem obejmuje szpital,
D. wykaz udzielanych świadczeń zdrowotnych, które finansowane są przez NFZ.
Zadanie 29.
Czy ubezpieczony ma prawo wyboru szpitala?
A. tak – każdego szpitala w kraju,
B. tylko szpitali pierwszego poziomu referencyjnego,
C. tylko szpitali onkologicznych,
D. tak – szpitala spośród szpitali tego samego poziomu referencyjnego, które
zawarły umowę z NFZ.
Zadanie 30.
Przez kogo powoływana jest Rada Narodowego Funduszu Zdrowia (NFZ)?
A. Wojewodę,
B. Ministra Zdrowia,
C. Prezesa Rady Ministrów,
D. Urząd Nadzoru Ubezpieczeń Zdrowotnych.
Zadanie 31.
Kto koordynuje realizację programu akredytacji szpitali w Polsce?
A. Centrum Organizacji i Ekonomiki Ochrony Zdrowia,
B. Minister Zdrowia,
C. Centrum Monitorowania Jakości,
D. Instytut Matki i Dziecka,
Zadanie 32.
Na czym oparte są umowy zawierane przez NFZ na realizację świadczeń zdrowotnych?
A. procedurze przetargowej,
B. konkursie ofert,
C. negocjacjach,
D. porozumieniu w formie umowy.
Zadanie 33.
W Polsce obowiązują ubezpieczenia zdrowotne:
A. dobrowolne,
B. powszechne obowiązkowe,
C. narodowe,
D. mieszane dobrowolne i z podatków.
Zadanie 34.
Która z niżej wymienionych cech ma wpływ na powstanie rynku usług zdrowotnych?
A. kontraktowanie usług zdrowotnych,
B. rozwój prywatnego sektora usług zdrowotnych,
C. prawa pacjenta,
D. wszystkie wymienione.
Zadanie 35.
Obowiązki w zakresie ochrony zdrowia ubezpieczonych w Polsce wykonują w
szczególności:
A. organy administracji rządowej,
B. jednostki samorządu terytorialnego,
C. Narodowy Fundusz Zdrowia,
D. wszystkie wymienione.
Zadanie 36.
Analiza kosztów i efektów zakładu opieki zdrowotnej to analiza:
A. służąca porównaniu efektów osiągania założonych celów w różnych
procedurach medycznych,
B. efektywności rozmieszczenia zasobów zakładu pomiędzy różne rodzaje
świadczeń zdrowotnych,
C. kosztów pobytu pacjenta-klienta w zakładzie,
D. krótkoterminowych zobowiązań i należności zakładu.
Zadanie 37.
Plan finansowy zakładu opieki zdrowotnej to przyszłe przepływy finansowe:
A. zakładu w wybranych jego sferach funkcjonowania,
B. związane z kształtowaniem liczby i kompetencji pracowników,
C. związane z kształtowaniem i wykorzystaniem zasobów rzeczowych zakładu,
D. które mają wpływać i wypływać z zakładu w okresie objętym planem związane
z kosztami , przychodami i wynikiem finansowym zakładu.
Zadanie 38.
Kosztami bezpośrednimi w ośrodku kosztów zakładu opieki zdrowotnej są koszty:
A. materiałów opatrunkowych i wynagrodzenia,
B. działalności pomocniczej,
C. leków,
D. działalności podstawowej i pomocniczej bezpośrednio związane z miejscem
powstania kosztu.
Zadanie 39.
Na czym polega istota marketingu usług zdrowotnych:
A. racjonalizowaniu kosztów i cen świadczenia usług zdrowotnych,
B. planowaniu rodzaju i zakresu oferowanych usług zdrowotnych,
C. informowaniu otoczenia o rodzaju wykonywanych usług zdrowotnych,
D. badaniu, oferowaniu, promowaniu i świadczeniu usług zdrowotnych zgodnych
z potrzebami i wymaganiami pacjentów-klientów.
Zadanie 40.
Do przyczyn zróżnicowania kosztów w szpitalu zaliczamy:
A. intensywność świadczeń np. godziny opieki pielęgniarskiej,
B. wykształcenie lekarzy,
C. wykształcenie pielęgniarek i położnych,
D. przestrzeganie przepisów ustawy o finansach publicznych.
Zadanie 41.
Płynność finansowa zakładu opieki zdrowotnej to:
A. stan bilansu i rachunku wyników zakładu,
B. terminy spłaty zobowiązań zakładu,
C. zdolność zakładu do wywiązywania się z krótkoterminowych zobowiązań,
D. źródła pochodzenia środków pieniężnych zakładu i kierunki ich
przeznaczenia.
Zadanie 42.
Produkt Krajowy Brutto (PKB) jest to wartość:
A. wszystkich dóbr w państwie,
B. rynkowa dóbr, usług, kapitału danego państwa w roku kalendarzowym,
C. rynkowa dóbr, usług wytworzonych w danym kraju w określonym roku,
D. rynkowa dóbr, oraz kapitału danego państwa w określonym roku.
Zadanie 43.
Co to jest rynek usług zdrowotnych:
A. zespół warunków, które doprowadzają do kontraktu między kupującymi i
sprzedającymi , których decyzje wpływają na kształtowanie popytu i podaży
oraz poziomu cen,
B. zapotrzebowanie na usługi w określonym czasie za określoną cenę,
C. oferowanie usług na sprzedaż, ilość pewnej usługi do sprzedaży,
D. wartość usługi w stosunku do zapotrzebowania.
Zadanie 44.
Umieralność jest to iloraz liczby:
A. zgonów z powodu danej choroby do liczby chorych na tę chorobę w czasie,
B. zgonów w określonym czasie do liczby ludności w tym samym czasie,
C. osób chorych w określonym czasie do liczby osób narażonych w tym samym
czasie na zgon,
D. osób, które zachorowały w danym czasie do liczby zgonów.
Zadanie 45.
Co to jest budżet zakładu opieki zdrowotnej?
A. zestawienie zapotrzebowania na środki pieniężne,
B. plan bieżącej działalności i funduszu płac,
C. plan ogółu dochodów i wydatków, będący podstawą racjonalnego
wykorzystania zasobów,
D. plan podziału zasobów na różne rodzaje świadczonych usług zdrowotnych.
Zadanie 46.
Do głównych problemów systemu ochrony zdrowia pod względem ekonomicznym
zaliczamy:
A. płodność,
B. zatrudnienie,
C. długość życia,
D. produktywność.
Zadanie 47.
Jakie wyniki charakteryzują funkcjonowanie samodzielnego publicznego zakładu
opieki zdrowotnej?
A. wyłącznie rzeczowe,
B. wyłącznie finansowe,
C. wyłącznie społeczne,
D. łącznie wyniki rzeczowe, finansowe i społeczne.
Zadanie 48.
Która z niżej wymienionych ustaw NIE ma zastosowania w finansowaniu SP ZOZ?
A. o finansach publicznych,
B. budżetowa,
C. o zakładach opieki zdrowotnej,
D. Prawo farmaceutyczne.
Zadanie 49.
Co to jest standard postępowania medycznego?
A. sposób przeprowadzania diagnozy i podejmowania decyzji w zakresie
określonego przypadku chorobowego,
B. sposób postrzegania potrzeb i wymagań pacjenta-klienta,
C. sposób postępowania w relacjach między różnymi grupami pracowników
systemu opieki zdrowotnej,
D. algorytm (szczegółowy opis) postępowania dla określonych chorób, będący
podstawą podejmowania decyzji leczniczych w odniesieniu do poszczególnych
pacjentów-klientów i przypadków chorobowych.
Zadanie 50.
Komisja konkursowa NFZ, przed podpisaniem umowy ze świadczeniodawcą, ma obowiązek
przeprowadzić negocjacje, co najmniej z:
A. jednym oferentem,
B. dwoma oferentami ,
C. trzema i więcej oferentami ,
D. nigdzie nie jest określona liczba oferentów.
Zadanie 51.
Kto jest dysponentem środków na finansowanie świadczeń zdrowotnych w podstawowej
opiece zdrowotnej?
A. samorząd terytorialny,
B. Ministerstwo Zdrowia,
C. NFZ,
D. publiczne zakłady opieki zdrowotnej.
Zadanie 52.
Co to jest farmakoekonomika:
A. racjonalna gospodarka lekami w szpitalu,
B. ekonomizacja zakupu leków przez apteki szpitalne,
C. prawidłowa i bezpieczna farmakoterapia,
D. wszystkie prawidłowe.
Zadanie 53.
System finansowania ochrony zdrowia w Polsce jest systemem:
A. mieszanym,
B. budżetowym,
C. opartym o system ubezpieczeniowy – Bismarkowski,
D. samorządowym.
Zadanie 54.
Co to jest przewaga konkurencyjna zakładu opieki zdrowotnej:
A. zdolność zakładu do rozwiązywania bieżących problemów jego
funkcjonowania,
B. umiejętność sprzedania świadczeń zdrowotnych po cenach wyższych niż to
robi ą inne zakłady,
C. zdolność zakładu do udzielania lepszych i korzystniejszych świadczeń
zdrowotnych ni ż to robią inne zakłady na potrzeby i wymagania
pacjentów-klientów,
D. dążenie do uzyskania maksymalnych korzyści finansowych niezależnie od
jakości udzielanych świadczeń zdrowotnych.
Zadanie 55.
Biznes plan to:
A. schemat organizacyjny przedsiębiorstwa,
B. dokument decyzyjny, w którym jest przedstawiona koncepcja działania
przedsiębiorstwa i jego wieloletnia projekcja przyszłości,
C. dokument decyzyjny, w którym jest przedstawiona koncepcja działania
przedsiębiorstwa i jego wieloletnia zaszłość historyczna,
D. system zaopatrzenia i dystrybucji dostaw i usług tzw. łańcuch dostaw.
Zadanie 56.
Co jest podstawą sprawności funkcjonowania organizacji?
A. szczegółowy podział zadań na wszystkich stanowiskach pracy,
B. systematyczna kontrola obowiązujących procedur, regulaminów, przepisów,
C. ocena indywidualnych wyników pracy pracowników,
D. istnienie więzi współdziałania między wszystkimi częściami organizacji w
realizacji jej misji, strategi i i celów.
Zadanie 57.
Podstawowym warunkiem efektywnego zarządzania jest podejmowanie decyzji, które:
A. są zjawiskiem występującym sporadycznie w zarządzaniu,
B. są obowiązkiem wyłącznie zarządów organizacji ,
C. są bez znaczenia w organizacjach zdecentralizowanych,
D. polegaj ą na wyborze między dwoma alternatywnymi sposobami działania.
Zadanie 58.
W koncepcji Total Quality Management /TQM/ powszechnie określane jako zarządzanie
przez jakość:
A. przedsiębiorstwo określa strukturę organizacyjną tak aby spełnić
oczekiwania klientów wewnętrznych,
B. zachęca się pracowników by informowali kierownictwo o trudnościach jakie
napotykają przy realizacji wyznaczonych celów,
C. szkoli się kierowników w celu przygotowania ich do aktywnego uczestnictwa
w procesie doskonalenia jakości,
D. angażuje się w jakość całe przedsiębiorstwo, każdy wydział, każdą
pojedynczą osobę na każdym poziomie struktury organizacyjnej.
Zadanie 59.
Przywództwo:
A. jest tym samym co zarządzanie,
B. wykorzystuje przymus stosowanie siły,
C. wykorzystuje wpływy w celu kierowania działalnością i nastawieniem ludzi ,
D. wymaga aby menedżer miał uprawnienia i posiadał formalną władzę.
Zadanie 60.
Która z cech jest charakterystyczna dla usług medycznych?
A. niematerialność,
B. spójność,
C. podzielność,
D. nieefektywność.
Zadanie 61.
Co to jest misja organizacji?
A. akcja mająca na celu kształtowanie wizerunku organizacji w otoczeniu
konkurencyjnym,
B. zadanie do wykonania w celu uzyskania korzystnych wyników finansowych,
C. powołanie organizacji , tzn. charakterystyczny i wyróżniający ją wśród
innych organizacji system wartości i cele określające racje jej istnienia
w otoczeniu społecznym i ekonomicznym,
D. przedstawicielstwo organizacji reprezentujące jej bieżące interesy wobec
otoczenia.
Zadanie 62.
Jaki wpływ na sprawność funkcjonowania organizacji mają lub mogą mieć nieformalne
działania i więzi organizacyjne?
A. mają zawsze pozytywny wpływ na sprawność funkcjonowania organizacji,
B. mają wyłącznie negatywny wpływ na sprawność realizacji celów organizacji,
C. mogą mieć pozytywny lub negatywny wpływ na sprawność funkcjonowania
organizacji ,
D. nie maj ą żadnego wpływu na sprawną realizację celów organizacji.
Zadanie 63.
Co to są więzi organizacyjne?
A. stosunki między pracodawcą a związkami zawodowymi i samorządem zawodowym,
B. relacje wynikające z technologicznych wymagań podziału pracy,
C. łączność komunikacyjna między dwoma częściami organizacji ,
D. wzajemne i względnie trwałe relacje między częściami organizacji ,
poszczególnymi pracownikami oraz kierującymi i kierowanymi.
Zadanie 64.
Najważniejszym zasobem w organizacji według Petera Druckera są /jest:
A. środki ekonomiczne,
B. środki techniczne,
C. wykształcenie kadry zarządzającej,
D. ludzie.
Zadanie 65.
Grupowa praktyka pielęgniarki lub położnej jest spółką:
A. partnerską,
B. komandytową,
C. z ograniczoną odpowiedzialnością,
D. akcyjną.
Zadanie 66.
Etyczną organizację można zdefiniować jako organizację:
A. stosującą przepisy prawne mające zastosowanie w procesie zarządzania
kadrami,
B. która wskazuje sposoby formułowania oceny etycznej,
C. umożliwiającą nabycie praktycznej umiejętności sprawnego wyszukiwania
informacji prawnych,
D. tworzącą wspólnotę ludzi budujących trwałą i silną kulturę opartą na
poszanowaniu praw i prywatności ludzkiej.
Zadanie 67.
Więzi hierarchiczne w organizacji wynikają z:
A. podziału pracy w organizacji,
B. stażu pracy w organizacji,
C. wzajemnych relacji nadrzędności lub podległości w organizacji,
D. systemu informacji istniejącego w organizacji.
Zadanie 68.
Statystyka publiczna dla potrzeb ochrony zdrowia prowadzona jest przez:
A. Ministerstwo Zdrowia,
B. Ministerstwo Zdrowia i Główny Urząd Statystyczny,
C. Ministerstwo Zdrowia, Główny Urząd Statystyczny, MON, MSWiA,
D. Państwowy Zakład Higieny.
Zadanie 69.
Zawód pielęgniarki po 1 maja 2004, reguluje w Polsce:
A. ustawa o zawodzie pielęgniarki i położnej,
B. dyrektywa dotycząca zawodu pielęgniarek,
C. ustawa o zakładach opieki zdrowotnej i ustawa o zawodzie pielęgniarki i
położnej,
D. ustawa o zawodach pielęgniarki i położnej oraz Dyrektywy UE dotyczące
zawodu pielęgniarki i położnej.
Zadanie 70.
Zgodnie z ustawą o zakładach opieki zdrowotnej, świadczeniem zdrowotnym jest:
A. porada udzielona pacjentowi przez farmaceutę w aptece,
B. pielęgnacja chorego w domu pomocy społecznej,
C. pielęgnacja chorego w domu pacjenta,
D. wizyta pracownika socjalnego w domu pacjenta.
Zadanie 71.
Centralne miejsce w modelu Totalnego Zarządzania Jakością (ang. TQM) zajmuje:
A. klient,
B. pracownik,
C. silny przywódca,
D. misja organizacji .
Zadanie 72.
Negatywne opinie na temat opieki , uzyskane w badaniach satysfakcji pacjentów, są
podstawą do:
A. wnioskowania o ukaranie pracowników,
B. analizy i określenia kierunków poprawy jakości,
C. powtórnego badania satysfakcji pacjentów,
D. powołania zespołu ds. jakości opieki.
Zadanie 73.
Więzi informacyjne w organizacji wynikają z:
A. przewidzianego w organizacji sposobu wykonywania zadań i zachowania się w
organizacji ,
B. wzajemnych relacji nadrzędności lub podległości w organizacji ,
C. potrzeby lub obowiązku wzajemnego informowania się w organizacji ,
D. konieczności przekształceń organizacji .
Zadanie 74.
Mała grupa problemowa, najczęściej interdycsyplinarna, pracująca dobrowolnie i
zajmująca się rozwiązywaniem problemów jakościowych związanych np. z opieką nad
pacjentem, to:
A. liderzy jakości,
B. zespół wizytatorów,
C. zespół auditorów,
D. koło jakości.
Zadanie 75.
Funkcja planowania w zarządzaniu:
A. oznacza zapisywanie wszystkiego, co dotyczy organizacji ,
B. dotyczy określenia przyszłych kierunków działania organizacji ,
C. dotyczy wyłącznie najwyższego szczebla kierownictwa,
D. polega na porównywaniu faktycznego stanu wykonywanego zadania z jego
stanem docelowym.
Zadanie 76.
Działanie sprawne jest działaniem:
A. ekonomicznym,
B. skutecznym,
C. skutecznym, chociaż nieekonomicznym,
D. jednocześnie skutecznym i ekonomicznym.
Zadanie 77.
Co to jest metoda zarządzania?
A. zbiór przepisów określających proces budowy organizacji ,
B. grupowanie stanowisk pracy wymagających tych samych lub podobnych
umiejętności,
C. świadomie i konsekwentnie stosowany sposób postępowania dla osiągnięcia
celów organizacji,
D. kierunki przekształceń organizacji w zmieniającym się jej otoczeniu
ekonomicznym i technologicznym.
Zadanie 78.
Opisane w standardzie opieki pielęgniarskiej, warunki organizacyjne i techniczne
oraz zasoby ludzkie i rzeczowe, zalicza się do kryterium:
A. organizacyjnego,
B. struktury,
C. procesu,
D. wyniku.
Zadanie 79.
Efektywne zarządzanie oznacza:
A. postępowanie zgodnie ze zdrowym rozsądkiem,
B. realizację zadań i zapewnienie satysfakcji pracowników,
C. skuteczne wykonanie pracy,
D. zapewnienie zadowolenia pracowników.
Zadanie 80.
Analiza SWOT zakładu opieki zdrowotnej polega na określeniu:
A. mocnych i słabych stron zakładu na tle szans i zagrożeń wynikających z
otoczenia,
B. mocnych i słabych stron zakładu na rynku usług zdrowotnych,
C. szans i zagrożeń istniejących w otoczeniu, wpływających na pozycję
zakładu na rynku usług zdrowotnych,
D. szans i zagrożeń istniejących w zakładzie.
Zadanie 81.
Działanie zorganizowane to działanie:
A. dla którego przygotowany został szczegółowy harmonogram realizacji
poszczególnych jego etapów,
B. dla którego przygotowano dokładną procedurę kontroli stopnia realizacji
zamierzonego celu,
C. o uświadomionym celu, właściwie przygotowane (uwzględniające warunki
działania, najlepsze realne w danych warunkach sposoby realizacji celów
oraz niezbędne zasoby realizacji celów) , sprawnie zrealizowane oraz
zawierające ocenę jego skutków,
D. które charakteryzuje się wysokim stopniem sformalizowania jego wykonania.
Zadanie 82.
System ocen pracowników w organizacji jest:
A. narzędziem respektowania dyscypliny,
B. elementem stylu kierowania kadrą,
C. formalną metodą okresowej ewaluacji pracy,
D. narzędziem marketingu medycznego.
Zadanie 83.
Co oznacza wartościowanie pracy?
A. porównywanie stopnia trudności różnych czynności w procesie pracy,
B. wycenę stopnia trudności pracy,
C. ocenę pracy,
D. zbudowanie systemu wynagradzania.
Zadanie 84.
Które z wymienionych stylów kierowania opierają się na przeciwstawnych teoriach X
i Y McGregora?
A. konsultatywny i delegujący,
B. autokratyczny i nie-ingerujący,
C. autokratyczny i demokratyczny,
D. kooperacyjny i partycypacyjny.
Zadanie 85.
Zapewnienie bezpieczeństwa w wykonywaniu zadań zawodowych na pielęgniarskich
stanowiskach pracy leży w gestii :
A. pracownika,
B. pracodawcy,
C. kierownictwa liniowego,
D. nadzoru PIP.
Zadanie 86.
Jakie działania należy podjąć, gdy kontrola wykazała niezgodności z przyjętymi
wzorcami/standardami?
A. wzmocnić motywację pracowników do lepszej pracy,
B. określić działania usprawniające i naprawcze,
C. ustalić termin powtórnej kontroli,
D. wzmocnić nadzór i zwiększyć częstotliwość kontroli.
Zadanie 87.
Na czym polega proces kierowania zasobami ludzkimi w organizacjach:
A. planowaniu, organizowaniu, przewodzeniu, kontrolowaniu,
B. planowaniu, niwelowaniu przeszkód, przewodzeniu, nagradzaniu,
C. zbieraniu informacji , organizowaniu, nagradzaniu, karaniu,
D. planowaniu, organizowaniu, nagradzaniu, karaniu.
Zadanie 88.
Podstawą racjonalnych decyzji o strukturze zatrudnienia w organizacji jest:
A. kondycja finansowa firmy,
B. identyfikacja potrzeb kadrowych,
C. sytuacja na rynku pracy,
D. wielkość organizacji .
Zadanie 89.
Styl kierowania to sposób:
A. podziału zadań i odpowiedzialności w organizacji ,
B. realizacji więzi specjalistycznych w organizacji ,
C. podziału uprawnień w organizacji ,
D. sprawowania funkcji kierowniczych przez kierownika w organizacji .
Zadanie 90.
Adaptacja społeczno – zawodowa nowo zatrudnionego pracownika oznacza:
A. zdobycie samodzielności zawodowej,
B. integrację pracownika z grupą i celami organizacji ,
C. przystosowanie pracownika do zawodu i subkultury zawodowej,
D. przystosowanie warunków pracy do pracownika.
Zadanie 91.
Do sprawnego kierowania zasobami ludzkimi zakładu opieki zdrowotnej niezbędne
jest posiadanie:
A. jedynie kompetencji medycznych,
B. odpowiednich kompetencji w dziedzinie organizacji i zarządzania,
C. rekomendacji układu pol i tycznego lub grupy interesów,
D. dowolnego dyplomu szkoły wyższej lub świadectwa ukończenia szkoły
wyższej.
Zadanie 92.
Struktura wynagradzania pracowników w organizacji powinna wynikać z:
A. kondycji finansowej firmy,
B. oceny wartości pracy na stanowisku,
C. oszacowania oczekiwań pracowników,
D. odgórnych regulacji prawnych.
Zadanie 93.
System ocen pracowniczych w zakładzie opieki zdrowotnej powinien obejmować:
A. pracowników medycznych,
B. wszystkich pracowników zakładu,
C. medyczną kadrę kierowniczą,
D. kadrę kierowniczą medyczną i administracyjną.
Zadanie 94.
Do kursu kwalifikacyjnego może przystąpić pielęgniarka, położna, która posiada
prawo wykonywania zawodu, oraz staż pracy w zawodzie:
A. co najmniej 1 rok,
B. 6 miesięcy,
C. 3 miesiące,
D. 1 miesiąc.
Zadanie 95.
Jednym z głównych celów okresowego oceniania pracowników jest:
A. wyselekcjonowanie pracowników do zwolnienia,
B. wybranie pracowników najlepszych i przyznanie nagród,
C. ustalenie przydatności zawodowej pracowników,
D. pozytywna selekcja pracowników.
Zadanie 96.
Na czym polega istota analizy stanowiska pracy?
A. prognozowaniu struktury zatrudnienia i karier zawodowych pracowników,
B. diagnozowaniu procesu kierowania zasobami ludzkimi w organizacji ,
C. badaniu rodzaju wykonywanej pracy (zadań, uprawnień i odpowiedzialności)
i jej powiązania z innymi stanowiskami pracy oraz badaniu warunków
wykonywania pracy,
D. badaniu konfliktów i zadowolenia z pracy różnych grup zatrudnionych w
organizacji ludzi .
Zadanie 97.
Na czym polega podstawowa rola kierownika w organizacji?
A. analizie zmian w otoczeniu organizacji ,
B. kontroli i tworzeniu sprawozdań finansowych dla urzędów administracji
publicznej,
C. łączeniu i koordynowaniu działań polegających na racjonalnym
wykorzystaniu zasobów organizacji dla sprawnego osiągnięcia jej celów,
D. tworzeniu więzi podporządkowania między różnymi częściami organizacji .
Zadanie 98.
Jakie są podstawowe czynniki wpływające na zadowolenie personelu z systemu
wynagrodzeń?
A. gwarancja stałego wynagrodzenia,
B. stabilność systemu wynagradzania,
C. zapowiedź wzrostu wynagrodzeń,
D. zgodność wynagrodzenia z oczekiwaniami pracownika.
Zadanie 99.
Czym charakteryzuje się płaska struktura organizacyjna?
A. relatywnie dużą rozpiętością kierowania i małą liczbą szczebli
organizacyjnych,
B. rozbudowanymi więziami specjalizacyjnymi wynikającymi z podziału pracy i
przyjętych procesów koordynacji działań w organizacji ,
C. dużą specjalizacją pracy na stanowiskach organizacyjnych,
D. przewagą więzi służbowych nad więziami współdziałania w realizacji celów
organizacji .
Zadanie 100.
Podział otoczenia na: ekonomiczne, technologiczne, polityczno-prawne,
demograficzne należy do procesu:
A. segmentacji otoczenia organizacji,
B. segregacji rynku w otoczeniu zewnętrznym organizacji ,
C. wyróżnienia grup o cechach jednorodnych,
D. określenia obszarów o jednakowym stopniu ważności wpływów.
Zadanie 101.
Zjawisko długiego oczekiwania w tzw. „kolejce” na wykonanie określonego
świadczenia zdrowotnego jest wyrazem:
A. niskiej podaży i dużego popytu,
B. zrównoważonej podaży z popytem,
C. dużej podaży niskiego popytu,
D. dużej podaży i dużego popytu.
Zadanie 102.
Na czym polegają funkcje podstawowe zakładu opieki zdrowotnej?
A. określaniu i utrzymywaniu kierunku funkcjonowania zakładu,
B. prognozowaniu kierunków i celów funkcjonowania zakładu,
C. udzielaniu świadczeń zdrowotnych i promocji zdrowia,
D. wspieraniu realizacji funkcji będących racją istnienia zakładu w
otoczeniu społecznym i ekonomicznym.
Zadanie 103.
Co to jest zmiana organizacyjna?
A. przekształcenie schematu organizacyjnego organizacji i źródeł
finansowania tego przedsięwzięcia,
B. każde istotne przekształcenie organizacji podejmowane w celu poprawy
istniejącego jej stanu lub w celu antycypowania możliwego jej
pogorszenia,
C. każde istotne przekształcenie przepisów prawnych określających sposoby
realizacji długookresowych celów organizacji ,
D. określenie liczby i kompetencji pracowników do zatrudnienia w związku ze
zmianą warunków w otoczeniu organizacji.
Zadanie 104.
Punktem wyjścia do opracowania programu restrukturyzacji zakładu opieki
zdrowotnej powinno być:
A. opinia ministerstwa zdrowia,
B. stanowisko NFZ,
C. żądanie związków zawodowych funkcjonujących w zakładzie opieki
zdrowotnej,
D. uświadomienie konieczności zmian i ich przyczyn wszystkim partnerom
społecznym procesu restrukturyzacji zakładu opieki zdrowotnej.
Zadanie 105.
Istota procesu restrukturyzacji zakładu opieki zdrowotnej polega na zmianie:
A. przepisów określających zasady współdziałania zakładu opieki zdrowotnej z
NFZ,
B. rodzaju i jakości świadczonych usług medycznych, zasad funkcjonowania i
stosowanych metod zarządzania w zakładzie opieki zdrowotnej oraz jego
organizacji ,
C. struktury organizacyjnej zakładu opieki zdrowotnej,
D. zasad współdziałania kierownictwa zakładu opieki zdrowotnej z
przedstawicielami społecznymi zatrudnionych w niej pracowników.
Zadanie 106.
Na czym polega istota doskonalenia jakości świadczenia usług zdrowotnych?
A. doskonaleniu sfery medycznej, kształtowania jakości usług zdrowotnych,
B. identyfikowaniu obecnych i przyszłych potrzeb pacjentów oraz doskonaleniu
wszystkich sfer kształtowania jakości usług zdrowotnych (medycznej,
ekonomicznej, technicznej, informacyjnej . . . ) ,
C. doskonaleniu sfery finansowej funkcjonowania zakładu opieki zdrowotnej,
D. doskonaleniu współdziałania zakładu opieki zdrowotnej z NFZ.
Zadanie 107.
Pacjenci, konkurencja, dostawcy i lokalna społeczność należą do:
A. otoczenia bliższego firmy,
B. otoczenia dalszego,
C. segmentu wewnętrznego,
D. segmentu branżowego.
Zadanie 108.
Jakie są podstawowe przyczyny oporu wobec koniecznych zmian w organizacjach?
A. obawa utraty miejsca i roli w dotychczasowych strukturach formalnych i
nieformalnych organizacji oraz w jej otoczeniu,
B. niedostrzeganie szans i zagrożeń organizacji w nowych warunkach jej
funkcjonowania na rynku,
C. niewystarczające środki finansowe na niezbędne zmiany, a w tym na
łagodzenie negatywnych skutków przekształceń,
D. wszystkie przyczyny wymienione.
Zadanie 109.
Podstawowym czynnikiem przewagi konkurencyjnej zakładu opieki zdrowotnej jest
umiejętność:
A. zapewnienia trwałości wprowadzanych zmian,
B. korzystania z sukcesów odnoszonych w przeszłości,
C. prognozowania przyszłości w oparciu o przeszłość,
D. szybkiego identyfikowania zmian w otoczeniu zewnętrznym.
Zadanie 110.
Co należy zrobić, aby zapewnić pomyślną realizację zmian w zakładzie opieki
zdrowotnej?
A. uwzględnić jak najwięcej szczegółów na samym początku,
B. maksymalnie wszystko uprościć,
C. oszacować koszty zmian i potencjalne skutki zmian,
D. nadać zmianie "wspólny tytuł własności".
Zadanie 111.
Co powinno być końcowym etapem wprowadzania zmian?
A. kontrola efektywności wprowadzanych zmian,
B. wdrożenie programu przedsięwzięć,
C. rozpoznanie źródeł konfliktu,
D. opracowanie listy problemów do rozwiązania.
Zadanie 112.
Który z obszarów wiedzy i umiejętności z dziedziny zarządzania ma podstawowe
znaczenie dla sprawnego funkcjonowania zakładu opieki zdrowotnej?
A. formułowanie strategi i ,
B. kierowanie zasobami ludzkimi ,
C. marketing i sprzedaż,
D. negocjacje i rozwiązywanie konfliktów.
Zadanie 113.
Dyrektor zakładu opieki zdrowotnej pragnie tak zarządzać swoją firmą, aby
pracownicy czuli się odpowiedzialni za wszystko, co się tam dzieje i dostrzegali
potrzeby zmian. Jak nazywa się taki styl kierowania?
A. ofensywny,
B. partycypacyjny,
C. przywódczy,
D. mieszany.
Zadanie 114.
Współczesne podejście do zmiany organizacyjnej nakazuje traktować zmianę w
kategorii zmiany:
A. dostosowawczej,
B. kompleksowej,
C. uczestniczącej,
D. strukturalnej .
Zadanie 115.
Jeśli zmiana oznacza reakcję na pojawiające się okoliczności, raczej stopniową,
niż całościową, to mamy do czynienia ze zmianą:
A. planowaną,
B. pospieszną,
C. dostosowawczą,
D. stabilizującą.
Zadanie 116.
Wśród najważniejszych przyczyn oporu stawianego zmianom wymienia się często:
A. niepewność,
B. naturalną ludzką przekorę,
C. oczywisty sprzeciw wobec kierownictwa,
D. antagonizmy wśród pracowników.
Zadanie 117.
Jak nazywa się proces tworzenia dynamiki zmian wśród pracowników?
A. pilotowanie zmian,
B. pobudzanie do zmian,
C. realizowanie zmian,
D. określanie wizji zmian.
Zadanie 118.
Co jest głównym psychologicznym atutem w trakcie wprowadzania zmian?
A. oparcie się na racjonalnych przesłankach,
B. brak obawy przed niepowodzeniem,
C. kierowanie się doświadczeniami innych,
D. gotowość poświęcenia się dla zmian.
Zadanie 119.
Które z niżej wymienionych cech to cechy ludzi pozytywnie nastawionych do zmiany?
A. odpowiedzialność, konformizm,
B. aktywność, optymizm,
C. niezależność, konserwatyzm,
D. przewidywanie sukcesu, powątpiewanie.
Zadanie 120.
Od czego głównie zależy skuteczność wprowadzania zmian w zakładzie opieki
zdrowotnej?
A. uczestnictwa kierownictwa zakładu,
B. pisemnego przesłania skierowanego do wszystkich pracowników przez
dyrektora zakładu,
C. wprowadzenia zmian w jednej części zakładu, które wywołają zmiany w całym
zakładzie,
D. dokładnego poznania nowych zasad funkcjonowania zakładu przez wszystkich
jego pracowników – partnerów procesu zmiany.
Zadanie 121.
Jaki powinien być pierwszy etap przygotowania szkolenia poprzedzającego
wprowadzanie zmian?
A. wyrywkowa ocena potrzeb w zakresie szkolenia,
B. przeszkolenie kadry kierowniczej, potem personelu,
C. ocena potrzeb w zakresie szkolenia,
D. przygotowanie środków technicznych niezbędnych do szkolenia.
Zadanie 122.
Które z poniższych haseł najlepiej odzwierciedla współczesne podejście do zmiany?
A. każda zmiana budzi niepokój,
B. zmiana rozpoczyna się od nas samych,
C. większość zmian obarczonych jest niepowodzeniem,
D. zmiana jest zbyt kosztowna.
Zadanie 123.
Które pytanie powinnaś postawić sobie w pierwszej kolejności, myśl ąc o zmianach
osobistych?
A. czy jestem dobrym szefem,
B. czy potrafi ę rozstać się z przeszłością,
C. czy potrafi ę pokierować ludźmi,
D. dlaczego zawsze mam problemy.
Zadanie 124.
Jak pozbyć się stereotypów i uprzedzeń w trakcie rozwiązywania konfliktu?
A. spodziewać się po przeciwniku wszystkiego, co najgorsze,
B. zdobyć się na obiektywizm,
C. przyjąć postawę defensywną,
D. projektować swoje cechy na innych.
Zadanie 125.
Jaki wpływ na prowadzenie negocjacji ma upór?
A. nie ma znaczenia i nie wywiera wpływu na przebieg negocjacji ,
B. przeszkadza w prowadzeniu negocjacji ,
C. z góry skazuje negocjatora na niepowodzenie,
D. jest niezbędny do prowadzenia negocjacji .
Zadanie 126.
Osoba posiadająca zdolności porozumiewania się, zdolności aktorskie, umie
rezygnować ze swych celów osobistych i panować nad emocjami , w zespole
negocjacyjnym może zrealizować się w pełnieniu roli:
A. doradcy specjalistycznego,
B. kierownika zespołu,
C. rzecznika zespołu,
D. analityka zachowań.
Zadanie 127.
Mówienie o tym, co myślisz, czujesz i czego pragniesz w sposób bezpośredni i
prosty to postawa:
A. arogancka,
B. infantylna,
C. asertywna,
D. dominująca.
Zadanie 128.
Najczęściej spotykane błędy w negocjacjach dotyczą:
A. braku lub nadmiernego zaufania,
B. uległości lub nadużywania siły,
C. bierności negocjatorów,
D. wszystkich wymienionych.
Zadanie 129.
Szansę skutecznego rozwiązania konfliktów daje:
A. skupienie się na przebiegu negocjacji , a nie na wyniku,
B. zmuszenie przeciwnika do zmiany punktu widzenia,
C. założenie, że opinia przeciwnika jest gorsza,
D. zrozumienie, że problem tkwi we wzajemnych relacjach, a nie w ludziach.
Zadanie 130.
Jak określa się sposób postępowania, który gwarantuje wzrost zaufania i zdolność
wspólnego rozwiązywania problemów?
A. współpraca,
B. kompromis,
C. ustępstwa,
D. unikanie.
Zadanie 131.
Spór dwóch lub większej liczby członków albo grup, wynikający z konieczności
dzielenia si ę ograniczonymi zasobami albo pracami lub zajmowania odmiennej
pozycji, różnych celów, wartości lub spostrzeżeń to:
A. współpraca,
B. konflikt,
C. współzawodnictwo,
D. walka.
Zadanie 132.
Konflikt jest to sytuacja, w której:
A. istniej ą rozbieżności pomiędzy wartościami , celami , oczekiwaniami , co
najmniej dwóch od siebie zależnych stron,
B. występują wspólne zainteresowania i oczekiwania przynajmniej dwóch grup
społecznych,
C. stosowane są różne metody i techniki do wykonywania jednakowych działań
na różnych stanowiskach pracy,
D. w zakładzie pracy nie istnieje fundusz socjalny.
Zadanie 133.
Co jest przeciwieństwem strategii współpracy w negocjacjach?
A. kompromis,
B. ustępstwo,
C. rywalizacja,
D. współpraca.
Zadanie 134.
Strategia negocjacyjna dostosowania polega na:
A. świadomej rezygnacji z zaspokojenia własnych potrzeb w celu zrealizowania
interesów drugiej strony i utrzymania dobrych stosunków,
B. konsekwentnym oczekiwaniu realizacji wszystkich własnych potrzeb kosztem
ustępstwa drugiej strony,
C. próbie zerwania negocjacji w sytuacji zagrożenia niepowodzeniem w
realizacji własnych interesów,
D. przekazaniu działań negocjacyjnych zatrudnionemu w tym celu
profesjonalnemu negocjatorowi .
Zadanie 135.
Konflikt interpersonalny powstaje pomiędzy:
A. grupą pracowników o podobnych oczekiwaniach a grupą kierowniczą i
związkami zawodowymi ,
B. związkami zawodowymi a kierownictwem zakładu,
C. przedstawicielami różnych grup zawodowych w przebiegu procesu pracy,
D. osobami wówczas, gdy jedna lub obie strony oceniaj ą zachowanie drugiej
jako niekorzystne dla własnych interesów.