Test ze specjalizacji środowiska nauczania i wychowania dla pielęgniarek - jesień 2014

PIELĘGNIARSTWO ŚRODOWISKA NAUCZANIA I WYCHOWANIA
TEST NR 420314
GRUPA 1
Zadanie 1.
Najbardziej odpowiednią metodą szczotkowania zębów w trakcie prowadzenia grupowej profilaktyki fluorkowej u uczniów klas IV – VI jest metoda:
A. w której szczoteczka ustawiona jest pod kątem 45° do powierzchni policzkowych ostatnich zębów, włosiem w kierunku dziąsła, tak ustawioną szczoteczką wykonuje się ruchy wymiatające,
B. w której ustawia się szczoteczkę pod kątem 90° do powierzchni policzkowych ostatnich zębów i drobnymi ruchami okrężnymi szczotkuje się początkowo powierzchnie policzkowe zębów górnych i dolnych (tzw. metoda ruchów okrężnych Fonesa),
C. w której ustawia się szczoteczkę pod kątem 90° do powierzchni policzkowych ostatnich zębów i drobnymi ruchami okrężnymi szczotkuje się początkowo powierzchnie policzkowe zębów górnych i dolnych,
D. obrotowa „roll”, zwana też metodą wymiatania.
Zadanie 2.
W celu uzyskania najpełniejszej informacji o uczniu niezbędnej do rozpoznania jego stanu wykorzystuje się:
A. obserwację, wywiad, pomiar, analizę dokumentacji medycznej,
B. obserwację, wywiad,
C. analizę dokumentacji medycznej, obserwację,
D. pomiar, obserwację i wywiad.
Zadanie 3.
Eksperci Światowej Organizacji Zdrowia wskazują, że czynnikiem, który w największym stopniu wpływa na stan zdrowia człowieka jest:
A. prowadzony przez człowieka styl życia,
B. poziom środowiskowych warunków zdrowotnych,
C. wyposażenie i cechy genetyczne człowieka,
D. sprawność i poziom systemu ochrony zdrowia.
Zadanie 4.
W edukacji zdrowotnej należy zwracać uwagę na fakt, że ryzyko związane z paleniem tytoniu jest:
A. odwracalne, a utrzymanie się zwiększonego ryzyka po zaprzestaniu palenia uwarunkowane jest płcią palącego i jego wiekiem,
B. odwracalne, a utrzymywanie się zwiększonego ryzyka po zaprzestaniu palenia zależy od intensywności palenia i okresu jaki upłynął od jego zaprzestania,
C. odwracalne i mija natychmiast po zaprzestaniu palenia,
D. nieodwracalne.
Zadanie 5.
Jakie konsekwencje mogą wywołać częste krwawienia z nosa u dzieci w wieku szkolnym?
A. brak energii życiowej,
B. znaczną niedokrwistość,
C. tylko osłabienie,
D. ogólne zmęczenie.
Zadanie 6.
Elementami niezbędnymi do tworzenia szkoły promującej zdrowie są:
A. ludzie, idea (koncepcja), strategia i model działania,
B. ludzie, idea (koncepcja), strategia, organizacja, model działania,
C. strategia, organizacja i model działania,
D. rada pedagogiczna, uczniowie, strategia, organizacja i model działania,
Zadanie 7.
Profilaktyczna opieka zdrowotna nad uczniami ma na celu:
A. wspieranie rozwoju i edukacji dzieci i młodzieży oraz współdziałanie na rzecz ochrony i doskonalenia zdrowia ucznia,
B. wspieranie rozwoju i edukacji dzieci i młodzieży oraz zapewnienie im komfortowych warunków do nauki,
C. zapobieganie wypadkom w szkole i w drodze do szkoły,
D. wszelkie szczepienia ochronne.
Zadanie 8.
Celem profilaktyki wtórnej jest:
A. zapobieganie ewentualnemu wystąpieniu zaburzenia stanu zdrowia poprzez swoiste lub nieswoiste działania,
B. zapobieganie skutkom choroby poprzez pomoc w utrzymaniu dobrej kondycji psychofizycznej,
C. identyfikacja grup ryzyka, wykrycie objawów zaburzenia i podjęcie działań naprawczych dla zahamowania rozwoju zaburzenia,
D. zapobieganie skutkom choroby poprzez przeciwdziałanie izolacji społecznej.
Zadanie 9.
Przeciętne dziecko w wieku szkolnym (6-12 lat) w ciągu roku rośnie średnio około:
A. 5 cm,
B. 3 cm,
C. 1 cm,
D. 7 cm.
Zadanie 10.
Podstawowym zadaniem nowoczesnej edukacji zdrowotnej jest przede wszystkim:
A. wspomaganie w tworzeniu nowoczesnej edukacji zdrowotnej, zapobieganie chorobom i pomnażanie potencjału zdrowia,
B. podporządkowanie założeniom nowoczesnej prewencji i edukacji,
C. wspomaganie tworzenia warunków dla zmiany - podejmowanie wysiłków na rzecz wzrostu kompetencji jednostek i grup w sferze samodzielnego działania na rzecz zdrowia, na różnych poziomach organizacji życia społecznego,
D. wspomaganie tworzenia nowoczesnej edukacji zdrowotnej i rozwiązywanie problemów na różnych poziomach organizacji życia społecznego.
Zadanie 11.
W zakresie promocji zdrowia pielęgniarka szkolna powinna być:
A. jedynym wykonawcą,
B. osobą kontrolującą,
C. osobą motywującą,
D. koordynatorem działań.
Zadanie 12.
Ocena rezultatów opieki pielęgniarskiej powinna być prowadzona przez:
A. pielęgniarkę z udziałem pacjenta,
B. samą pielęgniarkę,
C. osoby nadzorujące,
D. samego pacjenta.
Zadanie 13.
Które z wymienionych poniżej zadań zaliczysz do profilaktyki drugorzędowej dotyczącej osób ze zwiększonym ryzykiem występowania niektórych chorób i zaburzeń?
A. współdziałanie z dyrekcją szkoły i nauczycielami w tworzeniu w szkole atmosfery sprzyjającej zdrowiu psychicznemu uczniów,
B. wczesna identyfikacja młodzieży zagrożonej narkomanią,
C. traktowanie każdego narkomana jako osoby zakażonej wirusem HIV,
D. psychoedukacja w ramach szkolnej edukacji zdrowotnej.
Zadanie 14.
Diagnoza pielęgniarska indywidualnego przypadku w odniesieniu do ucznia będzie dotyczyła określenia:
A. motywacji ucznia do nauki,
B. zdolności ucznia,
C. stanu zdrowia ucznia,
D. możliwości intelektualnych ucznia.
Zadanie 15.
Pierwsza Konferencja Europejskiej Sieci Szkół Promujących Zdrowie odbyła się w:
A. 1997 w Salonikach,
B. 1985 w Genewie,
C. 1999 w Dublinie,
D. 2001 w Kopenhadze.
Zadanie 16.
Zalecana liczba uczniów przypadających na jedną pielęgniarkę szkolną w szkole podstawowej, gimnazjum, liceum profilowanym (bez nauki w warsztatach), to:
A. 500 uczniów,
B. 800 (± 10%),
C. 1000 uczniów,
D. nie więcej niż 1200 uczniów.
Zadanie 17.
Dziecko ze stwierdzoną cukrzycą, bez zmian w obrębie naczyń i poza okresem niewyrównania glikemii, powinno:
A. ćwiczyć bez ograniczeń,
B. ćwiczyć regularnie,
C. wyeliminować aktywność fizyczną,
D. znacznie zwiększyć aktywność fizyczną.
Zadanie 18.
Jednym z zadań szkolnych koordynatorów Szkoły Promującej Zdrowie jest pozyskiwanie rodziców do współpracy, która polega na:
A. pokazaniu rodzicom efektów nauczania,
B. zapraszaniu na spotkania z nauczycielami,
C. pokazaniu ich osobistych korzyści, przekazywaniu oczekiwań, pytaniu o zdanie,
D. wspólnych imprezach.
Zadanie 19.
Przygotowując uczniów do udzielania pomocy w napadzie padaczki zwrócisz uwagę na:
A. unieruchomienie kończyn górnych i dolnych,
B. utrzymanie chorej w pozycji siedzącej,
C. zabezpieczenie chorego przed uszkodzeniem ciała, szczególnie głowy w czasie drgawek,
D. podanie wody do picia.
Zadanie 20.
Zakresy polityki zdrowotnej w oparciu o koncepcję ”pól zdrowia” Lalonda to:
A. polityka nastawiona na organizowanie działań edukacyjnych,
B. polityka nastawiona na finansowanie ochrony zdrowia,
C. polityka nastawiona na kształtowanie zachowań prozdrowotnych, zajmująca się ochroną środowiska, organizacją opieki zdrowotnej,
D. polityka nastawiona na współczesne problemy społeczności.
Zadanie 21.
Składkę na ubezpieczenie zdrowotne pracownicy opłacają:
A. w zależności od wysokości zarobków,
B. wszyscy w takiej samej wysokości procentowej,
C. w zależności od czynnika ryzyka zdrowotnego jakimi są obciążeni,
D. osoby starsze płacą najwięcej.
Zadanie 22.
U dwunastoletniego chłopca chorego na lekką postać astmy w czasie lekcji wystąpiło uczucie duszności. Oddech chłopca był świszczący, wystąpił suchy kaszel i uczucie ciasnoty w klatce piersiowej. W tej sytuacji chłopiec powinien przyjąć leki z grupy:
A. glikokortykosterydów,
B. krótko działających beta 2–mimetyków,
C. mukolityków,
D. antyhistaminowych.
Zadanie 23.
Pielęgnowanie według najnowszych koncepcji polega na:
A. wspomaganiu ludzkiej samodzielności,
B. wykonywaniu wszystkich czynności przy pacjencie,
C. zaspokajanie potrzeb fizycznych i psychicznych,
D. zaspokajanie potrzeb fizycznych, psychicznych, społecznych.
Zadanie 24.
Profilaktyczna opieka pielęgniarska nad uczniami obejmuje m.in.:
A. wykonywanie i interpretowanie testów przesiewowych, kierowanie postępowaniem poprzesiewowym, organizację profilaktycznych badań lekarskich, doradztwo dla
dyrektora szkoły w sprawie warunków bezpieczeństwa uczniów, organizację posiłków i warunków sanitarnych w szkole,
B. wykonywanie i interpretowanie testów przesiewowych, ocenę zdrowotnej gotowości szkolnej, kwalifikację do zajęć wychowania fizycznego,
C. udział w planowaniu, realizacji i ocenie szkolnego programu edukacji zdrowotnej, przeprowadzanie kwalifikacji do szczepień,
D. udzielanie pomocy w przypadkach nagłych zachorowań, ocenę zdrowotnej gotowości szkolnej ucznia, wykonywanie i interpretowanie testów przesiewowych.
Zadanie 25.
Typowe umiejscowienie zmian na skórze w przypadku świerzbu to:
A. palce rąk, pachwiny, pępek, pachy, nadgarstki,
B. pępek, łokcie, spojenie łonowe,
C. okolice otworów naturalnych ciała,
D. klatka piersiowa, pośladki, głowa.
Zadanie 26.
Jakie działania należy podjąć w celu zminimalizowania problemu nieprawidłowego odżywiania dzieci szkoły podstawowej?
A. zorganizować szkolenie z zakresu odżywiania dla dzieci,
B. zorganizować szkolenie z zakresu odżywiania dla
rodziców,
C. zorganizować szkolenie z zakresu odżywiania dla dzieci i dla rodziców,
D. na wywiadówce zapoznać rodziców z problemem i polecić właściwą literaturę.
Zadanie 27.
Pielęgniarka środowiskowa w środowisku nauczania i wychowania planuje i realizuje opiekę nad uczniami na terenie szkoły lub w placówce oświatowo – wychowawczej w zakresie:
A. promocji zdrowia i profilaktyki chorób,
B. świadczeń diagnostycznych,
C. świadczeń pielęgnacyjnych i leczniczych,
D. wszystkich wyżej wymienionych świadczeń.
Zadanie 28.
W koncepcji pielęgnowania D. Orem zadaniem pielęgniarki jest:
A. zaspakajanie potrzeb pacjenta,
B. znalezienie optymalnego sposobu radzenia sobie z problemem,
C. wczuwanie się w subiektywny świat pacjenta,
D. przygotowanie pacjenta do samoopieki.
Zadanie 29.
Wśród strategii mających na celu poprawę zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży wyróżniamy podejście promocyjne, które polega na:
A. edukacji rodziców pod kątem wczesnego rozpoznawania zaburzeń,
B. szkoleniu nauczycieli pod kątem wczesnego rozpoznawania zaburzeń,
C. szkoleniu nauczycieli i rodziców pod kątem wczesnego rozpoznawania zaburzeń,
D. stosowaniu technik poznawczych np. rozwijaniu umiejętności rozwiązywania problemów interpersonalnych, treningu radzenia sobie ze stresem.
Zadanie 30.
Jakie działanie jest najważniejsze w planowaniu opieki nad dzieckiem znerwicowanym?
A. stosowanie odpowiednich leków uspakajających,
B. chronienie go przed stresem,
C. wskazanie sposobów radzenia sobie ze stresem,
D. zapewnienie dziecku za wszelką cenę komfortu psychicznego.
Zadanie 31.
Program testów przesiewowych i powszechnych profilaktycznych badań lekarskich dzieci i młodzieży realizowany jest w ramach profilaktyki:
A. I fazy,
B. II fazy,
C. III fazy,
D. edukacji zdrowotnej.
Zadanie 32.
Jakie dolegliwości występują najczęściej u dzieci z koarktacją aorty w wieku szkolnym?
A. duszność, kaszel, sinica ust i nosa,
B. bóle głowy, krwawienia z nosa, bóle kończyn dolnych,
C. kołatanie serca, omdlenia ortostatyczne, uczucie duszności,
D. bóle zamostkowe, drętwienie kończyn górnych, zaburzenia widzenia.
Zadanie 33.
Jakie ćwiczenia fizyczne są wskazane dla dzieci z pierwotnym nadciśnieniem tętniczym będących w wieku szkolnym?
A. ćwiczenia na siłowni,
B. zapasy, dżudo,
C. gimnastyka, pływanie, koszykówka,
D. boks.
Zadanie 34.
Znajomość problematyki, celów zajęć, wieku audytorium, warunków lokalowych jest przydatna pielęgniarce szkolnej w:
A. doborze form i metod pracy w zakresie promocji zdrowia,
B. sporządzaniu planu pracy,
C. udzielaniu wsparcia emocjonalnego,
D. udzielaniu pierwszej pomocy w urazach.
Zadanie 35.
W celu prawidłowego oświetlenia naturalnego w pomieszczeniach przeznaczonych na pobyt ludzi, stosunek powierzchni okien do powierzchni podłogi powinien wynosić minimum:
A. 1:8 do 1:5,
B. 1:10 do1:6,
C. 1:12,
D. 1:10.
Zadanie 36.
Wybierając określony problem, którego rozwiązania podejmujesz się poprzez realizację swojego programu promocji zdrowia, należy pamiętać, aby wziąć pod uwagę następujące kryteria ważności tego problemu:
A. ostrość problemu - jego wymiar zdrowotny,
B. częstość występowania problemu i jego lokalny charakter,
C. negatywne konsekwencje - w innych niż zdrowotny - obszarach,
D. wszystkie wymienione.
Zadanie 37.
Uczeń pierwszej klasy gimnazjum przychodzi do pielęgniarki szkolnej z problemem polegającym na tym, że podczas udzielania odpowiedzi ustnych na lekcji jąka się. To powoduje, ze uczeń nie zabiera głosu na lekcji, skraca swoje wypowiedzi i przez to otrzymuje gorsze oceny. Cała ta sytuacja męczy go bardzo i chciałby coś z tym zrobić. Jaką fachową formę pomocy zaproponujesz?
A. rozmowę z wychowawcą,
B. spotkanie z dyrektorem,
C. rozmowę z rodzicami, zasugerowanie wizyty u psychologa i logopedy,
D. zajęcia z surdopedagogiem.
Zadanie 38.
Podstawą rozpoczęcia działań promujących zdrowie ucznia jest:
A. diagnoza stanu indywidualnej osoby, rodziny na tle społeczności lokalnej, środowiskowej,
B. stworzenie warunków do prowadzenia działań,
C. nawiązanie współpracy z ośrodkiem promocji zdrowia,
D. zaplanowanie działań promujących zdrowie.
Zadanie 39.
Ważnym czynnikiem kształtującym współczesną wizję edukacji zdrowotnej była zmiana:
A. paradygmatu medycyny,
B. rozumienia istoty procesu edukacji,
C. priorytetów społecznych,
D. sposobu rozumienia uwarunkowań zdrowia.
Zadanie 40.
15-letnia uczennica gimnazjum jest w ciąży. Dziewczyna jest wystraszona i przerażona swoją sytuacją. Poprosiła pielęgniarkę o pomoc. Jak powinna postąpić w tej sytuacji pielęgniarka?
A. skontaktować się z rodzicami dziewczyny,
B. skontaktować się z ojcem dziecka,
C. nawiązać współpracę z ośrodkiem pomocy społecznej,
D. skontaktować się z domem małego dziecka.
Zadanie 41.
Jeżeli użyjesz do interpretacji pomiarów masy ciała dzieci siatek centylowych, to w którym kanale centylowym zawierać się będzie prawidłowy rozwój?
A. 0-10 centyli,
B. 10-90 centyli,
C. 5-93 centyle,
D. 3-30 centyli.
Zadanie 42.
Co wykrywa pielęgniarka szkolna za pomocą testu przesiewowego Cover–test?
A. obecność zeza,
B. zaburzenia widzenia barw,
C. uszkodzenie słuchu,
D. zaburzenia statyki ciała.
Zadanie 43.
Co powinna przygotować pielęgniarka szkolna do przeprowadzenia testu przesiewowego celem wczesnego wykrywania zaburzeń w rozwoju somatycznym?
A . tabele wysokości i masy ciała opracowane przez
Wolańskiego,
B. siatki centylowe wysokości i masy ciała dzieci i młodzieży,
C. morfogramy,
D. wskaźniki proporcji.
Zadanie 44.
W modelu edukacji zdrowotnej zorientowanej na chorobę, celem oddziaływań na odbiorcę jest uświadomienie:
A. związku między czynnikami ryzyka a możliwością wystąpienia choroby,
B. zagrożeń zdrowotnych związanych z występowaniem czynników ryzyka,
C. znaczenia konkretnego czynnika ryzyka na wystąpienie choroby,
D. wpływu konkretnego czynnika ryzyka na wystąpienie poszczególnych objawów choroby.
Zadanie 45.
U młodzieży endogenny zespół depresyjny typu „czystej depresji” objawia się:
A. somatycznymi objawami lęku i zachowaniami hipochondrycznymi,
B. cichą rezygnacją, obniżonym nastrojem i napędem,
C. trudnościami w nauce, poczuciem bezsensu życia,
D. zmiennością nastroju i autodestrukcyjnymi zaburzeniami zachowania.
Zadanie 46.
Jak należy postąpić w przypadku dziecka maltretowanego?
A. skontaktować dziecko z pedagogiem szkolnym,
B. poinformować stosowne instytucje,
C. skontaktować rodziców z psychologiem,
D. zapewnić dziecku miejsce w placówce opiekuńczej.
Zadanie 47.
Które z poniższych wskazówek dotyczących przygotowania wagi lekarskiej do pomiarów masy ciała dzieci są prawidłowe?
A. ustawić wagę w pozycji poziomej, tarować po każdych 10 pomiarach,
B. ustawić wagę w pozycji poziomej, tarować po każdym pomiarze,
C. ustawić wagę w lekkim pochyleniu w kierunku tylnym, tarować wagę tylko przed rozpoczęciem pomiarów,
D. ustawić wagę w lekkim pochyleniu do przodu, tarować zależnie od wieku dzieci.
Zadanie 48.
Główne źródło finansowania Narodowego Funduszu Zdrowia stanowi:
A. budżet państwa,
B. darowizny indywidualnych osób,
C. lokaty bankowe,
D. składki osób ubezpieczonych.
Zadanie 49.
Rozpoznanie nadciśnienia tętniczego u dziecka jest uzasadnione, jeżeli wartości ciśnienia tętniczego:
A. przekraczają 95 centyl,
B. mieszczą się pomiędzy 90 – 95 centylem,
C. przekraczają 130/90 mm Hg,
D. mieszczą się około 50 centyla.
Zadanie 50.
Wyróżnia się trzy typy (modele) edukacji zdrowotnej uwzględniające rodzaj relacji między nadawcą i odbiorcą informacji oraz konsekwencje cech tej relacji na skuteczność
podejmowanych działań edukacyjnych. Spośród poniższych odpowiedzi wybierz tę, która zawiera wszystkie poprawne nazwy tych trzech modeli (typów) edukacji zdrowotnej:
A. autorytatywna, profilaktyczna, promująca,
B. profilaktyczna, uczestnicząca, promująca,
C. profilaktyczna, autorytatywna, uczestnicząca,
D. autorytatywna, uczestnicząca, promująca.
Zadanie 51.
Przygotowując się do pierwszych odwiedzin w środowisku ucznia, które z wymienionych danych będą przydatne?
A. dotyczące miejsca zamieszkania,
B. osobowe,
C. dotyczące poglądów, sytuacji materialnej,
D. wszystkie powyższe dane są istotne.
Zadanie 52.
Nauczyciele gimnazjum skarżą się pielęgniarce szkolnej, że bardzo dużo dziewczyn próbuje drastycznie się odchudzać, przez co często dochodzi do zasłabnięć na lekcjach. Jakie działania powinna podjąć pielęgniarka w tym zakresie?
A. przeprowadzić szkolenie w grupie młodzieży dojrzewającej z zakresu prawidłowego żywienia i sposobu redukcji nadwagi,
B. zorganizować spotkanie z młodzieżą, na które zaproszona będzie osoba z anoreksją,
C. zorganizować szkolenie z lekarzem,
D. przeprowadzić rozmowę z wychowawcami klas gimnazjalnych.
Zadanie 53.
Proces intencjonalnie wywoływanych zdarzeń, dających się wyodrębnić, odnoszących się do spraw zdrowia w skali ponad jednostkowej, to:
A. polityka zdrowotna,
B. promocja zdrowia,
C. zdrowie publiczne,
D. polityka społeczna.
Zadanie 54.
Powikłaniem w otyłości u dzieci i młodzieży w wieku szklonym NIE jest:
A. koślawość kolan,
B. płaskostopie,
C. izolacja społeczna,
D. niedociśnienie.
Zadanie 55.
Po urazie głowy w przypadku krwiaka nadtwardówkowego:
A. objawy narastają szybko stanowiąc zagrożenie życia,
B. objawy ujawniają się w przeciągu 48 godzin po urazie,
C. następuje wyciek płynu mózgowo-rdzeniowego z nosa,
D. następuje obniżenie ciśnienia wewnątrzczaszkowego.
Zadanie 56.
Czynniki genetyczne jako determinanty rozwoju człowieka w sposób nieodwracalny decydują o:
A. inteligencji człowieka,
B. wzroście w wieku dojrzałym,
C. podatności na cukrzycę,
D. płci człowieka.
Zadanie 57.
Podstawą nowego systemu opieki zdrowotnej nad uczniem jest koncepcja:
A. profilaktyki chorób,
B. promocji zdrowia,
C. rozwoju ucznia,
D. rehabilitacji ucznia.
Zadanie 58.
Wczesnym objawem tzw. wstrząsu wyrównanego NIE jest:
A. tachykardia,
B. łagodne tachypnoe,
C. niepokój,
D. opóźniony powrót kapilarny > 5 s.
Zadanie 59.
U ucznia z rozpoznaną cukrzycą w sytuacji utraty przytomności na skutek hipoglikemii należy w pierwszej kolejności:
A. podać glukozę doustnie,
B. wstrzyknąć glukagon,
C. wstrzyknąć insulinę,
D. oznaczyć ciała ketonowe w moczu.
Zadanie 60.
Najkorzystniejszą porą w ciągu dnia do podejmowania wysiłku, co powinien uwzględniać rozkład zajęć ucznia, są godziny:
A. 8.00-12.00,
B. 10.00-14.00,
C. 12.00-17.00,
D. nie ma to znaczenia.
Zadanie 61.
Który z poniższych zestawów wskazówek zaproponujesz rodzicom dziecka z problemami otyłości prostej?
A. ograniczenie w diecie mięsa i węglowodanów,
B. zwiększenie w diecie warzyw i owoców, odbywanie systematycznych spacerów minimum 30 minut w ciągu dnia,
C. intensywne ćwiczenia w siłowni, bez ograniczeń dietetycznych,
D. ograniczenia dietetyczne dotyczące tłuszczów, zawstydzanie dziecka w obecności innych osób.
Zadanie 62.
Holistyczna zasada zdrowego żywienia polega m.in. na:
A. zapewnieniu zróżnicowanej żywności,
B. zapewnieniu zróżnicowanej diety z udziałem pieczywa i mleka,
C. zapewnieniu zróżnicowanej diety z udziałem żywności ekologicznej (owoców i warzyw) lub żywności dobrej jakości i wiadomego pochodzenia,
D. zapewnieniu żywności wiadomego pochodzenia.
Zadanie 63.
Do najczęstszych przyczyn upośledzenia umysłowego dziecka NIE zalicza się:
A. urazów okołoporodowych,
B. zakażeń wewnątrzłonowych,
C. czynników genetycznych,
D. wad układu krążenia.
Zadanie 64.
Rodzina kształtuje u dziecka nawyki prozdrowotne. Jakie funkcje pełni w tej sytuacji pielęgniarka?
A. sprawdzające,
B. planujące,
C. wspomagające i pomocnicze,
D. weryfikujące.
Zadanie 65.
Które z poniższych zaleceń przekażesz dziecku z dychawicą oskrzelową oraz/lub jego rodzicom w ramach przygotowania do aktywnego trybu życia z chorobą:
A. unikanie wysiłków fizycznych przy zanieczyszczeniu powietrza (zapylenie, dym tytoniowy itp.),
B. nauczenie dziecka oddychania przez usta,
C. unikanie jakichkolwiek wysiłków fizycznych,
D. wypicie przed wysiłkiem fizycznym chłodnego napoju.
Zadanie 66.
Zjawisko olśnienia charakteryzuje się:
A. gorszym widzeniem przy zbyt małym oświetleniu naturalnym,
B. gorszym widzeniem przy niewłaściwym oświetleniu sztucznym i nagłym oświetleniu naturalnym,
C. odczuciem niewygody przy patrzeniu i/lub obniżonej zdolności rozpoznawania przedmiotów,
D. dobrym widzeniem przy niewłaściwym oświetleniu.
Zadanie 67.
Marketing społeczny obejmuje zastosowanie mass mediów do rozgłaszania wiadomości tak rozlegle jak to możliwe. Marketing może być wykorzystany w edukacji zdrowotnej. Spośród poniższych zdań wybierz jedno twierdzenie prawdziwe:
A. przy użyciu mass mediów informacja zdrowotna może być łatwo mylona z edukacją zdrowotną,
B. poprzez mass media można łatwo przekazywać skomplikowane informacje, np. współoddziaływanie czynników ryzyka w chorobie,
C. poprzez mass media łatwo można nauczyć ludzi skomplikowanych technik profilaktycznych i współdziałania społecznego,
D. poprzez mass media można wpłynąć na zmianę podejścia i poglądy ludzi o ściśle ustalonych poglądach.
Zadanie 68.
Wstępna identyfikacja chorób, zaburzeń lub wad poprzez zastosowanie testów i innych szybkich metod badań pozwalających a wyodrębnienie w populacji osób, które prawdopodobnie mają
daną chorobę (zaburzenie) i osób, które prawdopodobnie jej nie mają, to według definicji WHO:
A. badanie profilaktyczne,
B. bilanse zdrowia,
C. powszechne profilaktyczne badanie lekarskie,
D. testy przesiewowe.
Zadanie 69.
7-letnia uczennica jest jedynaczką, nie chodziła do przedszkola. Rodzice pozwalają dziecku niemal na każde zachowanie, spełniają jej każdą zachciankę. Dziewczynka nie
jest lubiana przez swoich rówieśników, nie potrafi się z nikim bawić.Jak należy reagować na zachowania uczennicy?
A. nie zwracać uwagi na zachowanie dziewczynki,
B. akcentować jej wyjątkowość,
C. umiejętnie lecz konsekwentnie zwracać uwagę dziecku na złe zachowanie,
D. informować rodziców o każdym niewłaściwym zachowaniu dziewczynki.
Zadanie 70.
Nowoczesne teorie pielęgnowania są zorientowane na:
A. aktywność pielęgniarki,
B. aktywność pielęgniarki, pacjenta, ucznia,
C. aktywność pacjenta,
D. podporządkowanie pacjenta.
Zadanie 71.
Co jest główną przyczyną negatywnych postaw w stosunku do osób chorych na epilepsję?
A. izolowanie się rodziców dzieci chorych na epilepsję,
B. nieświadomość na temat tej choroby i nieumiejętność radzenia sobie w sytuacji napadu ataku,
C. nietolerancyjne społeczeństwo,
D. brak wychowania.
Zadanie 72.
Na zajęcia lekcyjne wezwano pielęgniarkę szkolną, ponieważ zasłabła 14-letnia uczennica. Pielęgniarka zorientowała się, że dziewczyna jest bardzo wychudzona. Na pytanie, co zjadła na
śniadanie dziewczyna odpowiedziała, że go nie jadła, ponieważ się odchudza. Jak powinna postąpić pielęgniarka w tej sytuacji?
A. zrobić uczennicy herbatę i odesłać na lekcję,
B. skontaktować się z rodzicami dziewczyny,
C. poinformować pedagoga szkolnego o incydencie,
D. udzielić uczennicy pouczenia, że to bardzo nie zdrowo przychodzić do szkoły bez śniadania.
Zadanie 73.
Prowadząc zajęcia z wychowania zdrowotnego należy:
A. uczyć sposobów wzmacniania zdrowia fizycznego i psychicznego,
B. przekazywać wiedzę na temat diagnostyki chorób i rokowania,
C. uczyć umiejętności samoleczenia,
D. przekazywać najnowsze osiągnięcia medycyny.
Zadanie 74.
Do jakiego zaburzenia może prowadzić drastyczne i niekontrolowane odchudzanie się?
A. zaburzenia wzrostu,
B. jadłowstrętu psychicznego,
C. bulimii,
D. nerwicy.
Zadanie 75.
Wśród nowych podejść w promocji zdrowia w tworzeniu Szkół Promujących Zdrowie (SzPZ) wyróżniamy:
A. podejście ”od ludzi do problemu”, podejście siedliskowe oraz zmodyfikowane uczestnictwo społeczności szkolnej,
B. podejście ”od problemu do ludzi”, podejście siedliskowe oraz zmodyfikowane uczestnictwo społeczności szkolnej,
C. podejście ”od problemu do ludzi” oraz podejście siedliskowe,
D. podejście skoncentrowane na różnorodnych problemach uczniów, podejście na działaniach wg zaleceń zewnętrznych.
Zadanie 76.
Który z wymienionych etapów procesu pielęgnowania kończy postawienie diagnozy pielęgniarskiej?
A. IV etap,
B. II etap,
C. I etap,
D. III etap.
Zadanie 77.
Diagnoza grupy społecznej w odniesieniu do ucznia stawiana dla celów promocji zdrowia:
A. angażuje grupę do prowadzenia działań edukacyjnych,
B. określa czy jednostka może w tej grupie przebywać,
C. ocenia i wykorzystuje możliwości grupy do korygowania zachowań jednostki,
D. wykazuje nieprawidłowości występujące w grupie.
Zadanie 78.
Objawy takie jak intensywne tempo wzrastania, zmiany neurohormonalne, zmienność nastrojów oraz niepokój ruchowy, są charakterystyczne dla:
A. wieku przedszkolnego,
B. okresu dojrzewania,
C. okresu młodzieńczego,
D. wieku dojrzałego.
Zadanie 79.
Maturzysta prosi pielęgniarkę o udzielenie wskazówek jak skutecznie przygotować się do egzaminu dojrzałości. Z podanych wariantów wybierz spełniający zasady higieny pracy umysłowej:
A. systematyczna nauka przeplatana różnymi formami wypoczynku oraz regularne spożywanie posiłków,
B. wielogodzinna nauka wspomagana kroplami uspokajającymi przed snem,
C. systematyczna nauka wspomagana dużą ilością kawy i herbaty,
D. systematyczna nauka wspomagana napojami pobudzającymi.
Zadanie 80.
Zespół dziecka krzywdzonego powodują czynniki pochodzące ze strony:
A. dziecka, rodziców i rodziny, warunków środowiskowych,
B. osób dorosłych, w tym rodziny, a także rówieśników,
C. środowiska szkolnego i terytorialnego,
D. dziecka, rodzeństwa, zakładów dla dzieci.
Zadanie 81.
Wskaźnik powierzchni w pomieszczeniach do nauki, przypadający
na jednego ucznia, powinien wynosić:
A. 2,5 m2,
B. 2 m2,
C. 1,5 m2,
D. 1 m2.
Zadanie 82.
Profilaktyczna opieka zdrowotna sprawowana nad dziećmi i młodzieżą NIE obejmuje:
A. kierowania postępowaniem poprzesiewowym oraz sprawowania opieki nad uczniami objętymi tym postępowaniem,
B. badania w zakresie zdrowotnej gotowości szkolnej uczniów,
C. doradztwa dla dyrektora szkoły w sprawie warunków bezpieczeństwa uczniów, organizacji posiłków i warunków sanitarnych w szkole,
D. organizowania profilaktycznych badań lekarskich.
Zadanie 83.
Kryterium diagnostycznym dla jadłowstrętu psychicznego dla dziewcząt NIE jest:
A. utrata masy ciała powyżej 15% masy należnej dla wysokości ciała lub ubytek co najmniej 25% masy ciał z okresu przedchorobowego,
B. u dziewcząt już miesiączkujących brak co najmniej jednego kolejnego krwawienia miesięcznego,
C. nasilony lęk przed zwiększeniem masy ciała i otyłością, mimo rzeczywistej niedowagi,
D. zaburzony sposób, w jaki masa ciała, jego kształty i wymiary są postrzegane i przeżywane przez pacjenta.
Zadanie 84.
Kluczowym czynnikiem, decydującym o efektach promocji zdrowia wszystkich ludzi w społeczeństwie jest:
A. zaangażowanie wszystkich pracowników instytucji ochrony zdrowia w działaniach edukacji zdrowotnej,
B. poprawa standardu życia społeczeństwa,
C. doprowadzenie do sytuacji, w której społeczeństwo będzie definiowało problemy, podejmowało decyzje i współuczestniczyło w zmienianiu determinantów zdrowia,
D. wpływanie na zmianę stylu życia jednostki.
Zadanie 85.
Uczniom i rodzicom, u których zaobserwowano zwiększoną liczbę zachorowań na robaczyce zalecisz:
A  napoje wyprodukowane przez przemysł spożywczy, niespożywanie mięsa i słodyczy, wietrzenie mieszkania,
B. przegotowaną wodę do picia, spożywanie mytych owoców i jarzyn, codzienną kąpiel,
C. przegotowaną wodę do picia, spożywanie umytych owoców i jarzyn, mycie rąk po skorzystaniu z toalety i przed posiłkami,
D. przegotowaną wodę do picia, wyeliminowanie z diety mięsa i słodyczy, mycie rąk po skorzystaniu z toalety.
Zadanie 86.
Pielęgniarka w szkole, ze względu na dużą samodzielność w podejmowaniu decyzji oraz zadania, jakie realizuje na rzecz ucznia, zobowiązana jest do zastosowania zasad „sprawnego działania”, zwanych inaczej „zasadami działania zorganizowanego”, określanymi jako:
A. diagnoza pielęgniarska,
B. proces pielęgnowania,
C. model ograniczonego pielęgnowania,
D. model zależnego pielęgnowania.
Zadanie 87.
Profilaktyka choroby reumatycznej u dzieci polega głównie na:
A. stosowaniu diety niskokalorycznej,
B. ograniczeniu wysiłku fizycznego,
C. unikaniu sportów zimowych,
D. leczeniu i zapobieganiu zakażeniom paciorkowcowym.
Zadanie 88.
Planując działania edukacyjne pielęgniarka szkolna powinna uwzględnić w pierwszej kolejności:
A. tematykę priorytetową wyznaczoną przez Ministerstwo Zdrowia,
B. kierunek działań wynikających z Narodowego Programu Zdrowia,
C. plan pracy szkoły,
D. hasło roku.
Zadanie 89.
W działaniach na rzecz ochrony i promocji zdrowia uczniów biorą udział:
A. szkoła i ochrona zdrowia,
B. uczeń, szkoła i rodzice,
C. uczeń, szkoła, rodzice i ochrona zdrowia,
D. tylko pracownicy ochrony zdrowia.
Zadanie 90.
Jakie metody edukacji należy zastosować, ucząc dzieci prawidłowego mycia zębów, uwzględniając ich wiek i możliwości percepcyjne?
A. wykład urozmaicony (slajdy i plakaty),
B. pogadanka podczas której należy dzieci poinformować o skutkach nieprawidłowego mycia zębów,
C. demonstracja połączona z aktywnym działaniem,
D. pokaz prawidłowej techniki mycia zębów.
Zadanie 91.
Co jest najbardziej istotne w planowaniu działań profilaktycznych w zakresie palenia tytoniu?
A. uświadomienie uczniom szkodliwości palenia,
B. wyrobienie przekonania wśród uczniów o ich odpowiedzialności za własne zdrowie,
C. uświadomienie kosztów związanych z paleniem,
D. poznanie stylu życia uczniów.
Zadanie 92.
Dzieci ze skoliozą, na lekcjach wychowania fizycznego powinny:
A. być zwolnione z ćwiczeń,
B. ćwiczyć intensywniej,
C. mieć indywidualny program ćwiczeń,
D. mieć wprowadzone tylko niewielkie modyfikacje ćwiczeń.
Zadanie 93.
Uczennica klasy V jest po chemioterapii. Po długiej nieobecności wróciła do szkoły w czepku na głowie. Dziewczynka i jej rodzice obawiają się reakcji kolegów na widok zmienionego
jej wyglądu. Jakie działania należy podjąć w tej sytuacji?
A. zorganizować dla dziewczynki pomoc psychologa,
B. zaplanować i przeprowadzić szkolenie uczniów na temat wpływu leczenia chemioterapią na organizm człowieka,
C. rozwiesić w szkole plakaty informujące o sposobie leczenia choroby nowotworowej,
D. zakazać dzieciom złego traktowania koleżanki.
Zadanie 94.
W wieku szkolnym niezbędne są systematyczne, zorganizowane
zajęcia ruchowe i aby były skuteczne powinny odbywać się:
A. 5 razy w tygodniu przez 60 minut, z intensywnością wysiłku powodującą częstość skurczów serca, co najmniej 130/min.,
B. 3 razy w tygodniu przez 40 minut, z intensywnością wysiłku powodującą częstość skurczów serca, co najmniej 130/min.,
C. 4 razy w tygodniu przez 60 minut, z intensywnością wysiłku powodującą częstość skurczów serca, co najmniej 130/min.,
D. 4 razy w tygodniu przez 40 minut, z intensywnością wysiłku powodującą częstość skurczów serca, co najmniej 140/min.
Zadanie 95.
Które z prezentowanych przez młodzież stanowisk dotyczących zasad profilaktyki zakażeń wirusem HIV jest prawidłowe?
A. stosowanie prezerwatywy jest niezawodnym sposobem ochrony przed zakażeniem wirusem HIV,
B. zmiana partnerów seksualnych nie zwiększa w sposób zasadniczy ryzyka zakażenia wirusem HIV,
C. p o wyglądzie człowieka można ocenić, czy ktoś jest zakażony wirusem HIV,
D. trwały, wzajemnie wierny związek z niezakażonym partnerem chroni przed zakażeniem wirusem HIV drogą płciową.
Zadanie 96.
Zaobserwowane objawy u ucznia, jak senność, brak aktywności na lekcjach, znaczna apatia, pogorszenie wyników w nauce, opuszczanie lekcji, objawy podobne do upojenia alkoholowego, ale bez zapachu alkoholu, mogą sugerować:
A. chorobę somatyczną,
B. nadużywanie alkoholu,
C. używanie narkotyków,
D. niechęć do szkoły.
Zadanie 97.
Jakie są etapy cyklu działań zorganizowanych w edukacji zdrowotnej?
A. diagnoza, realizacja, weryfikacja, wykonanie,
B. diagnoza, planowanie, realizacja, ocena,
C. diagnoza, realizacja, weryfikacja, ocena,
D. planowanie, diagnoza, wykonanie, ocena.
Zadanie 98.
W kształtowaniu pozytywnych postaw wobec osób niepełnosprawnych w szkole podstawowej mogą pomóc:
A. zajęcia poruszające tematykę osób niepełnosprawnych,
B. zabawy, gdzie w centrum uwagi będzie dziecko niepełnosprawne,
C. planowanie dyżurów dla dzieci zdrowych w celu planowania opieki nad niepełnosprawną koleżanką,
D. wyręczanie i maksymalna pomoc dziewczynce na wózku.
Zadanie 99.
Świadczenia w zakresie promocji zdrowia i edukacji zdrowotnej realizowane przez pielęgniarkę środowiska nauczania i wychowania obejmują:
A. prowadzenie edukacji zdrowotnej uczniów,
B. wspieranie nauczycieli, wychowawców i uczniów w edukacji, zdrowotnej i promocji zdrowia,
C. promowanie zachowań prozdrowotnych,
D. wszystkie powyższe.
Zadanie 100.
Etap planowania w procesie pielęgnowania związany jest z:
A. gromadzeniem danych, przygotowaniem dawcy opieki, przygotowaniem biorcy opieki,
B. ustalaniem celu opieki, dobieraniem osób, działań i sprzętu do zadań oraz formułowaniem planu opieki
pielęgnacyjnej,
C. stawianiem diagnozy pielęgniarskiej, formułowaniem planu opieki pielęgniarskiej,
D. formułowaniem planu opieki pielęgniarskiej, przygotowaniem dawcy opieki, stawianiem diagnozy pielęgniarskiej.
Zadanie 101.
Szczepienie dziewcząt w 13 roku życia przeciw różyczce ma na celu zapobieganie:
A. uszkodzeniu płodu w przypadku zachorowania na różyczkę przez kobietę w ciąży,
B. wystąpieniu zaburzeń w miesiączkowaniu po zachorowaniu na różyczkę dziewcząt w okresie dojrzewania,
C. wystąpieniu niepłodności po zachorowaniu na różyczkę przez młodą kobietę,
D. stanom zapalnym jajników po zachorowaniu na różyczkę przez dorosłą kobietę.
Zadanie 102.
Który z niżej wymienionych czynników NIE stanowi zagrożenia dla zdrowia ucznia:
A. duży hałas,
B. zachowania prozdrowotne,
C. stres,
D. zachowania agresywne.
Zadanie 103.
Jak powinni postępować nauczyciele wobec nowego niepełnosprawnego ucznia klasy III szkoły podstawowej, poruszającego się na wózku inwalidzkim?
A. powinni traktować ucznia ulgowo, i tak został pokrzywdzony przez los,
B. postępowanie powinno być takie same jak z innymi uczniami,
C. należy zaproponować chłopcu spotkania z psychologiem,
D. powinni być wobec chłopca bardziej wymagający, jest niepełnosprawny, w związku z tym większość czasu spędza w domu, może więcej się uczyć.
Zadanie 104.
U uczniów VI klasy uczących się często w pomieszczeniach przeznaczonych dla uczniów klas pierwszych szkoły podstawowej może wystąpić:
A. skrzywienie kręgosłupa,
B. zakażenie dróg oddechowych,
C. zwiększenie urazowości,
D. złe samopoczucie psychiczne.
Zadanie 105.
Uwzględniając eko-holistyczną koncepcję w procesie tworzenia Szkół Promujących Zdrowie należy uwzględnić wykorzystanie:
A. tylko jednej strategii „od problemu do ludzi”,
B. kilku strategii, np. ”od problemu do ludzi”, podejścia siedliskowego,
C. wielu strategii - „od ludzi do problemu”, podejścia siedliskowego, strategii zmian o charakterze
systemowym,
D. wielu strategii - podejścia siedliskowego, „od ludzi do problemu”, wykorzystania pojedynczych programów innowacyjnych, tzw. autorskich.
Zadanie 106.
Edukacja zdrowotna, w której ekspert posiada ogólną wiedzę i umiejętności a odbiorca zna warunki, w których żyje, pragnie podzielić się wiedzą na ten temat z ekspertem, po to by
poprawić własny stan zdrowia udoskonalając warunki, w jakich żyje, określana jest jako edukacja:
A. autorytatywna,
B. profilaktyczna,
C. promująca,
D. uczestnicząca.
Zadanie 107.
Wczesnym objawem hipoglikemii u dziecka z cukrzycą NIE jest:
A. uczucie głodu,
B. osłabienie,
C. zlewny pot,
D. napad drgawek.
Zadanie 108.
Działania promujące zdrowie ucznia głównie powinny odbywać się w ścisłej współpracy z:
A. grupą rówieśniczą i szkołą,
B. psychologiem i szkołą,
C. rodziną i szkołą,
D. psychologiem i grupą rówieśniczą.
Zadanie 109.
Dokończ zdanie. W kontekście definicji promocji zdrowia, rozumianej jako „proces umożliwiający ludziom kontrolę nad własnym zdrowiem oraz poprawę zdrowia”:
A. promocja zdrowia jest znaczącym elementem edukacji zdrowotnej,
B. edukacja zdrowotna, obok polityki społecznej, jest znaczącym elementem promocji zdrowia,
C. promocja zdrowia jest jednym z zadań edukacji zdrowotnej,
D. edukacja zdrowotna ma cele inne niż promocja zdrowia.
Zadanie 110.
Holistyczna koncepcja zdrowia zakłada między innymi traktowanie człowieka jako „części całości”, oznacza to, postrzeganie zdrowia człowieka w kontekście:
A. wzajemnie powiązanych ze sobą wymiarów,
B. relacji z innymi ludźmi,
C. zachowań i praktyk religijnych,
D. czynników, które wpływają na zdrowie, w tym głównie stylu życia i warunków, w jakich człowiek żyje.
Zadanie 111.
Wspieranie pracowników szkoły i rodziców w tworzeniu w szkole i w domu warunków oraz atmosfery sprzyjającej rozwojowi psychospołecznemu dziecka, możliwości przeżywania sukcesów, kształtowaniu poczucia własnej wartości, umiejętności radzenia
sobie w sytuacjach trudnych, z problemami emocjonalnymi, zwłaszcza w okresie dojrzewania, to zadania pielęgniarki szkolnej należące do:
A. profilaktyki pierwszorzędowej,
B. profilaktyki drugorzędowej,
C. profilaktyki trzeciorzędowej,
D . powyższy zestaw działań nie mieści się w obszarze
proponowanych działań profilaktycznych wchodzących w
zakres kompetencji pielęgniarki szkolnej.
Zadanie 112.
W przypadku krwawienia z nosa ucznia szkoły podstawowej, pielęgniarka powinna:
A. uspokoić dziecko, tamować krew w pozycji siedzącej,
B. położyć dziecko, a następnie ucisnąć kciukiem skrzydełko nosa po stronie krwawiącej, przyciskając je przez 10 minut,
C. zadzwonić po rodziców,
D. podać leki uspokajające.
Zadanie 113.
7-letnia dziewczynka od chwili rozpoczęcia nauki w szkole moczy się w łóżko. Zaniepokojona tym faktem mama córki zwróciła się z prośbą o poradę do pielęgniarki szkolnej. Jakiej porady powinna udzielić pielęgniarka zaniepokojonej matce?
A. polecić matce aby przed snem podawała dziecku ziołowe środki nasenne,
B. przeprowadzić wywiad z matką na temat stanu zdrowia dziecka,
C. poradzić wizytę matki z córką u lekarza i psychologa szkolnego,
D. poradzić matce, aby zakładała dziecku na noc pampersy.
Zadanie 114.
Która z niżej wymienionych cech procesu pielęgnowania mówi o tym, że model opieki pielęgniarskiej można stosować w odniesieniu do pacjenta indywidualnego, a także jego środowiska (uczeń – klasa – szkoła)?
A. wieloetapowość,
B. ciągłość i dynamika,
C. uniwersalność,
D. logiczność i następstwo czasowe.
Zadanie 115.
Edukacja zdrowotna oparta na przekazie informacji, obejmująca element poznawczy i moralny, w której przekaz przebiega od osoby posiadającej wiedzę do osoby pragnącej ją zdobyć, a
przekazywanie wiedzy w ramach tego rodzaju edukacji połączone jest z precyzyjnymi wskazówkami, co powinno być zrobione a czego należy unikać, aby nie stracić zdrowia, to typ edukacji zdrowotnej określanej jako edukacja:
A. autorytatywna,
B. profilaktyczna,
C. promująca,
D. uczestnicząca.
Zadanie 116.
Finansowanie świadczeń z zakresu medycyny szkolnej w rodzaju podstawowa opieka zdrowotna, realizowanych przez pielęgniarki szkolne opiera się na:
A. ustalonej rocznej stawce kapitacyjnej,
B. ustalonej rocznej stawce kapitacyjnej, korygowanej współczynnikiem odpowiednim dla typu szkoły i populacji uczniów,
C. miesięcznym zestawieniu świadczeń realizowanych w danej populacji,
D. miesięcznym zestawieniu świadczeń realizowanych w danej populacji, korygowanym współczynnikiem odpowiednim dla typu szkoły i populacji uczniów.
Zadanie 117.
W przypadku mukowiscydozy preparaty enzymów trzustkowych powinny być podawane dziecku:
A. w dwóch porcjach, na początku i w trakcie posiłku,
B. 15-30 minut przed każdym posiłkiem,
C. bezpośrednio po zjedzonym posiłku,
D. czas podawania leku nie odgrywa istotnej roli.
Zadanie 118.
Której z poniższych wskazówek udzielisz rodzicom chcącym uchronić swoje dziecko przed nałogiem palenia papierosów?
A. pomóż dziecku stawiać sobie realne cele, zachęcaj je do twórczej aktywności,
B. wymagaj od dziecka, aby nie paliło papierosów, nie tłumacz, dlaczego nie powinno palić,
C. gdy korygujesz działanie dziecka, okazuj swoje negatywne emocje,
D. nie koryguj błędnych informacji, które dziecko uzyskało z różnych źródeł (film, TV).
Zadanie 119.
Ocena stopnia zapewnienia profilaktycznej opieki zdrowotnej prowadzona jest na podstawie analizy danych z formularzy sprawozdawczych:
A. MZ-11 „Roczne sprawozdanie o opiece zdrowotnej w placówkach oświatowo-wychowawczych”,
B. MZ-06 „Roczne sprawozdanie o opiece zdrowotnej w placówkach oświatowo-wychowawczych”,
C. MZ-08 „Roczne sprawozdanie o opiece zdrowotnej w placówkach oświatowo-wychowawczych”,
D. MZ-06 „Sprawozdanie z wykonania zadań opieki profilaktycznej w placówkach oświatowo-wychowawczych”.
Zadanie 120.
Która z poniższych zasad jest obowiązująca przy układaniu tygodniowego planu lekcji dla uczniów IV klasy szkoły podstawowej?
A. równomierne rozłożenie zajęć w tygodniu i obciążenia wysiłkiem intelektualnym,
B. planowanie lekcji matematyki i fizyki na ostatnich lekcjach w ciągu dnia,
C. planowanie największej liczby zajęć lekcyjnych na początku tygodnia,
D. grupowanie przedmiotów w bloki 1,5 godzinne.
Zadanie 121.
Masę ciała odpowiadającą wartości BMI między 25-30 uznaje się za:
A. niedowagę,
B. normę,
C. nadwagę,
D. otyłość.
Zadanie 122.
Który z niżej wymienionych modeli pielęgnowania opiera się na koncepcji medycyny holistycznej i nawiązuje do teorii stresu:
A. C. Roy,
B. V. Henderson,
C. B. Neumen,
D. D. Orem.
Zadanie 123.
Ocena dojrzałości szkolnej uczniów uwzględnia obecnie:
A. ocenę rozwoju procesów poznawczych, sprawności ruchowej, rozwój społeczny i emocjonalny, zasób wiadomości i umiejętności,
B. wiek kalendarzowy ucznia,
C. iloraz inteligencji,
D. wyniki bilansu zdrowotnego 6-latka.
Zadanie 124.
W 2001 roku powstało Krajowe Stowarzyszenie Pielęgniarek Medycyny Szkolnej broniące interesów tej grupy zawodowej. Siedziba stowarzyszenia znajduje się w:
A. Łodzi,
B. Warszawie,
C. Szczecinie,
D. Poznaniu.
Zadanie 125.
Według którego modelu pielęgnowania, zadaniem pielęgniarki jest przygotowanie pacjenta do znalezienia optymalnego sposobu radzenia sobie z problemami jakie napotyka on i jego rodzina?
A. B. Neumen,
B. C. Roy,
C. V. Henderson,
D. D. Rogers.
Zadanie 126.
W którym roku higienistka (pielęgniarka szkolna) otrzymała status pielęgniarki 
środowiskowej – środowiska nauczania i wychowania?
A. 1989,
B. 1985,
C. 1990,
D. 1988.
Zadanie 127.
Zgodnie z koncepcją promocji zdrowia - zdrowie jest traktowane jako:
A. brak choroby,
B. dobre samopoczucie fizyczne i psychiczne,
C. potencjał jakim człowiek dysponuje, który powinien rozwijać i chronić,
D. pozytywny stan człowieka.
Zadanie 128.
Społeczno-ekologiczny model zdrowia, stanowiący podstawę promocji zdrowia, zakłada istnienie:
A. nierównego dostępu do zdrowia zależnego od cech położenia społecznego, takich jak płeć, dochód, wiek, poziom wykształcenia,
B. równego dostępu do zdrowia niezależnie od cech położenia społecznego, takich jak wiek, poziom
wykształcenia, płeć, dochód,
C. nierównego dostępu do zdrowia zależnego od cech biologicznych jednostki,
D. równego dostępu do zdrowia niezależnie od cech biologicznych jednostki.
Zadanie 129.
Jednym z elementów służących poprawie opieki zdrowotnej są standardy medyczne, wprowadzenie ich ma na celu:
A. ułatwienie korzystania z aktualnej wiedzy medycznej i poprawę procesu podejmowania decyzji przez personel medyczny,
B. poprawę jakości świadczonych usług medycznych i optymalizację kosztów świadczeń zdrowotnych,
C. zabezpieczenie przed prawnymi skutkami niepowodzeń, w przypadku postępowania zgodnie z wytycznymi,
D. wszystkie wyżej wymienione.
Zadanie 130.
Jakie istnieją formy krzywdzenia dzieci?
A. przemoc w rodzinie, w szkole, na podwórku,
B. przemoc fizyczna, psychiczna, seksualna, zaniedbywanie,
C. maltretowanie, pornografia, bicie, zmuszanie do jedzenia, głodzenie,
D. nadużywanie przez dorosłych, rówieśników, w subkulturach i przez narkomanów.
Zadanie 131.
Najwięcej informacji o zdrowiu ucznia rozpoczynającego szkołę
pielęgniarka uzyska z:
A. karty bilansu ucznia,
B. karty szczepień,
C. karty zdrowia ucznia,
D. książeczki ubezpieczeniowej.
Zadanie 132.
W środowisku nauczania stosujemy edukację zdrowotną zorientowaną na:
A. chorobę,
B. objawy,
C. czynniki ryzyka,
D. zdrowie.
Zadanie 133.
Podstawową metodą profilaktyki drugorzędowej w szkołach są:
A. szczepienia ochronne,
B. dodatkowe pomiary masy ciała u uczniów z nadwagą i otyłością,
C. zabiegi fluoryzacji,
D. testy przesiewowe.
Zadanie 134.
Podstawą finansowania świadczeń pielęgniarskich w medycynie szkolnej jest:
A. liczba uczniów, przygotowana w oparciu o tzw. listy uczniów, potwierdzone podpisem dyrektora szkoły,
B. bilans kosztów świadczeń zdrowotnych udzielanych przez pielęgniarkę szkolną w środowisku nauczania i wychowania,
C. liczba wykonywanych testów przesiewowych, zgodnie z obowiązującym programem i procedurami,
D. typ szkoły, w której realizowane są świadczenia pielęgniarskie.
Zadanie 135.
W procesie pielęgnowania pielęgniarka występuje jako:
A. osoba niezależna od innych członków zespołu terapeutycznego w sprawach związanych z pielęgnowaniem pojedynczych osób lub całych grup osób,
B. osoba zależna od innych członków zespołu terapeutycznego w sprawach związanych z pielęgnowaniem pojedynczych osób lub całych grup osób,
C. osoba częściowo zależna od innych członków zespołu terapeutycznego w sprawach związanych z pielęgnowaniem pojedynczych osób lub całych grup osób,
D. żadna z powyższych.


BLOK OGÓLNOZAWODOWY
Zadanie 136.
Rozkład normalny, zwany rozkładem Gaussa-Laplace'a, ma kształt:

A.funkcji wykładniczej,
B. krzywej dzwonowej,
C.kielicha,

D.odwróconej sinusoidy.
Zadanie 137.
Zmiana skórna wypełniona treścią ropną, jest określana jako:

A. krosta,
B. pęcherzyk,
C. grudka,
D. plamka.

Zadanie 138.
Szczepienia ochronne społeczeństwa to działania związane z profilaktyką:

A. III fazy,
B. II fazy,
C. I  fazy - działaniami nieswoistymi
D. I fazy - działaniami swoistymi 

Zadanie 139.
Do podstawowych objawów wstrząsu należą:

A. bradykardia, wzrost ciśnienie tętniczego krwi, zaczerwienienie kończyn,
B.tachykardia, spadek ciśnienia tętniczego krwi, słabo wyczuwalne tętno,
C.pobudzenie psychoruchowe, bradykardia, zwolniona częstość oddechu,
D. nadmierne pragnienie, pocenie się, zwolnione tętno.

Zadanie 140. 
Badanie bolesności brzucha, przy uciskaniu jego przedniej ściany ręką i gwałtownym jej oderwaniu, to badanie objawu:
A. Blumberga,
B. Chełmońskiego,
C. Goldflama,
D. Chvostka.
Zadanie 141.

Objaw polegający na rzadkim mruganiu (ok. 1 ruch powiekami na minutę) nazywa się objawem:
A. Dalrymple'a,
B. Kochera,
C. Graefego,
D. Stellwaga.
Zadanie 142 .
Ból osierdzowy:

A.charakteryzuje ostry początek,
B. jest odczuwalny za mostkiem lub wzdłuż mostka,
C. łagodnieje w pozycji siedzącej, z pochyleniem do przodu,
D. wszystkie wymienione są prawidłowe.
Zadanie 143.

Oddech Biota charakteryzuje się:
A. zwiększeniem ruchów i objętości wdechowych i wydechowych bez przyśpieszenia lub nawet ze zwolnieniem częstości oddechów,

B. stopniowym zwiększaniem ruchów i objętości oddechowej do pewnej wartości maksymalnej, a następnie stopniowym zmniejszaniem ruchów i objętości oddechowej do minimum,
C. nieregularnymi oddechami o zmiennej częstości i amplitudzie, przerywanymi okresami bezdechu,
D. w miarę stałą czynnością i głębokością oddechów przerywaną pojedynczymi, głębszymi oddechami.
Zadanie 144.
Skuteczny negocjator:

A. preferuje walkę z innymi, aby mieć przewagę w negocjacjach,
B. nie konsultuje się z innymi co do koncepcji stanowisk,
C. koncentruje się na wspólnocie interesów, 
D. preferuje działania intuicyjne, nie przygotowuje się do negocjacji.
Zadanie 145.
Podczas karmienia piersią u noworodka mogą wystąpić problemy oddechowe, najczęściej jest to spowodowane:

A. nieprawidłowym ułożeniem noworodka do karmienia,
B. niedrożnością nosa,
C. niedojrzałością tkanki płucnej,
D. niewykształceniem się surfaktantu.
Zadanie 146.
Interakcje społeczne to:

A. wzajemne oddziaływanie na siebie dwóch lub więcej jednostek, polegające n a obustronnym wpływaniu na swoje zachowania,
B. komunikacja, porozumiewanie się,
C. proces wysyłania i odbierania informacji mający na celu wywołanie zmian,   
D. jakość kontaktów międzyludzkich.  
Zadanie 147.
Dysponentem środków na finansowanie świadczeń zdrowotnych w podstawowej opiece zdrowotnej jest:  

A. samorząd terytorialny,   
B. Ministerstwo Zdrowia, 
C. NFZ,
D. lekarz rodzinny.    
Zadanie 148.

Badanie palpacyjne jest to metoda diagnostyczna  badania przedmiotowego pacjenta, która pozwala na ocenę:
A. temperaturę, 
B. wilgotność,
C. bolesności uciskowej, drżenia i wibracji, 
D. wszystkie wymienione.  
Zadanie 149. 
Pierwszy ton serca  (T1) jest najgłośniejszy nad koniuszkiem serca. Powstaje on w następstwie zamknięcia zastawek:

A. trójdzielnej i pnia płucnego,     

B. dwudzielnej i aorty, 
C. dwudzielnej i pnia płucnego, 
D. dwudzielnej i trójdzielnej.
Zadanie 150. 

Czy pielęgniarka, położna może podać do publicznej wiadomości  dane umożliwiające identyfikację pacjenta bez jego zgody:
A. tak,
B. nie,
C. może, ale w porozumieniu z prasą,

D. może, ale w porozumieniu z policją.
Zadanie 151.

W powojennej Polsce, autorką koncepcji podyplomowego kształcenia była:
A . Maria Staromiejska, 
B . Hanna Chrzanowska, 
C . Rachela Hutner ,
D . Teresa Kulczyńska. 
Zadanie 152:
Asfiksja jest, to :

A. centralizacja krwi w życiowo najważniejszych narządach noworodka, 
B. zamartwica niedotlenieniowo - niedokrwienna,
C. narastanie kwasicy metabolicznej, 
D. obniżona żywotność noworodka po urodzeniu.
Zadanie 153. 
Co to jest UPS ?

A. oprogramowanie pozwalające na przesuwanie ikon na pulpicie za pomocą myszki, 
B. zapora systemu Windows, chroniąca komputer przed nieautoryzowanym użytkownikiem,
C. program komputerowy powodujący zmniejszenie zużycia energii elektrycznej przez jednostkę centralną komputera,
D. urządzenie zewnętrzne , dostarczające energii elektrycznej do komputera podczas krótkich przerw w zasilaniu sieci energetycznej. 
Zadanie 154.
Które z niżej wymienionych zadań nie należy do zakresu działań NFZ? 

A. prowadzenie ewidencji osób objętych ubezpieczeniem zdrowotnym,
B. stwierdzanie i potwierdzanie prawa osoby ubezpieczonej do świadczeń,
C. finansowanie działalności publicznych podmiotów leczniczych,
D. zawieranie i finansowanie umów o udzielanie świadczeń na rzecz ubezpieczonych.
Zadanie 155
Narzędziem badawczym nazywamy:
A. instrumenty służące do technicznego gromadzenia danych uzyskiwanych w toku pracy, 
B. metody badawcze,
C. instrumenty służące do analizy zebranych danych,
D. metody i techniki badawcze. 

Zadanie 156.
W prawidłowym zapisie EKG w odprowadzeniu aVR załamek P jest:

A. zawsze ujemny,
B. zawsze dodatni,
C. dwufazowy,
D. „ukryty” w odcinku S T.
Zadanie 157. 

Oddychanie przez osobę dorosłą z częstościa powyżej 20 oddechów na minutę, to:
A. tachypnoë,
B. hypopnoë,
C. bradypnoë,
D. oddech Biota.
Zadanie 158. 
Kafeteria jest to:

A. zestaw możliwych d o wyboru odpowiedzi w kwestionariuszu ankiety,
B. narzędzie badawcze stosowane w technice ankiety,
C. ocena częstości występowania zjawiska w danym punkcie czasu, 
D. część kwestionariusza ankiety zawierająca pytania dotyczące respondenta .
Zadanie 159.
Podczas oglądania gruczołów piersiowych należy poprosić pacjentkę o:

A. uniesienie rąk nad głowę i położenie się,
B. uniesienie rąk nad głowę, a następnie o oparcie rąk na biodrach,
C. oparcie rąk na biodrach ii położenie się.
D. uniesienie ramion do wysokości barków i położenie się.
Zadanie 160.
U pacjentki z ostrym zakrzepowym zapaleniem żył powierzchownych, NIE występuje: 

A. ból i nadmierne ocieplenie żyły, 
B. tkliwy na ucisk powrózek żylny,
C. zblednięcie całej kończyny,
D. zaczerwienienie nad żyłą. 
Zadanie 161.
Przyczyną niewydolności oddechowej może być odma opłucnowa. W przypadku jej wystąpienia, badanie fizykalne płuc po stronie odmy wykazuje:

A. wypuk bębenkowy, osłabienie szmerów oddechowych,
B. wypuk stłumiony, osłabienie szmerów oddechowych,
C. wypuk bębenkowy, zaostrzenie szmerów oddechowych,
D. wypuk stłumiony, zaostrzenie szmerów oddechowych.
Zadanie 162.
Znajdź twierdzenie fałszywe. Ketonurię możemy obserwować:

A. w cukrzycy,
B. w głodzeniu,
C. podczas uporczywych wymiotów,
D. podczas menstruacji.
Zadanie 163. 
Sprawując opiekę nad dorosłym chorym gorączkującym, pielęgniarka prowadząca bilans płynów, musi uwzględnić niewidzialne parowanie, które zwiększa sie przy wzroście temeratury o 1 ° Celsjusza i wynosi:

A. 200 ml /dobę,
B. 500 ml /dobę,
C. 1000 ml /dobę,
D. 1200 ml /dobę.
Zadanie 164. 

Jakie grupy powstają w firmie spontanicznie? 
A. nieuporządkowane,
B. heterogeniczne,
C. nieformalne,
D. stabilne.
Zadanie 165. 

Karta Ottawska definiuje promocję zdrowia jako:
A. proces umożliwiający każdemu człowiekowi zwiększenie oddziałyawnia na własne zdrowie w sensie poprawy i utrzymania,
B. proces zmierzający do zapobiegania chorobom,
C. proces prowadzący do zapobiegania niepełnosprawności i kalectwa, 
D. działania zmierzające do prowadzenia prozdrowotnego stylu życia. 
Zadanie 166.
Najmniejszą jednostką informacji w informatyce jest:

A. bajt,
B. bit,
C. piksel,
D. znak.
Zadanie 167.  

Hipodypsja jest to:  
A. stan zmniejszonego pragnienia, występujący u chorych mających nieograniczony dostęp do wody, mimo hipernatremii,
B. stan wzomożonego pragnienia, mimo przyjmowania ilości   płynów w ciągu doby przekraczających 2500ml,
C. fizjologiczne odczucie potrzeby pobierania płynów,
D. stan nadmiernego gromadzenia się w organizmie  tłuszczów:
Zadanie 168.
Ton głosu zaliczamy do komunikatów:

A. werbalnych,
B. niewerbalnych,
C. otwartych, 
D. zamkniętych.
Zadanie 169.
Co oznacza zdrowie w ujęciu socjologicznym T. Parsonsa?

A. pełną realizację jednostki w podstawowych rolach społecznych, 
B. pełny dobrostan psychiczny i społeczny,
C. brak choroby i kalectwa, 
D. wszystkie odpowiedzi są prawidłowe.
Zadanie 170. 
Zaburzenia obwodowego układu nerwowego, neuronu ruchowego, powodują:

A. niedowład lub porażenie spastyczne,
B. niedowład lub porażenie wiotkie, 
C. wzmożenie odruchów ścięgnistych,
D. drżenia zamiarowe.
Zadanie 171. 
Jakość systemu opieki zdrowotnej może być oceniana w zakresie:

A. struktury,
B. procesu,
C. wyniku,
D. wszystkich wymienionych. 
Zadanie 172.
Twórczynią teorii „ kulturowej opieki ” była:
A. H.E. Peplau,
B. M. Leininger,
C. J. Riehl – Sisca,
D. E. Wiedenbach.
Zadanie 173. 
Którą z metod nauczania należy zastosować by najskuteczniej ukształyować właściwą postawę odbiorcy?

A. przypadku,
B. ćwiczeń,
C. eksponującą,
D. inscenizacji. 
Zadanie 174. 
Proces pielęgnowania charakteryzuje się: 

A. całościowym podejściem d o pielęgnowania i spontanicznym działaniem,
B. celowością i planowością postępowania oraz ciągłością i dynamiką podejmowanych działań,
C. planowością postępowania skierowanego na grupę pacjentów, 
D. ciągłością podejmowanych działań wcześniej skonsultowanych z prowadzącym lekarzem.
Zadanie 175.

Pierwszoplanowym postępowaniem u pacjenta po epizodzie utonięcia, jest:
A. udrożnienie dróg oddechowych i prowadzenie wentylacji,
B. dążenie do usunięcia zalegającej wody,
C. dążenie do przywrócenia normotermii,
D. wykonanie bezpośredniego masażu serca.
Zadanie 176. 
W całościowym podejściu do zarządzania jakością (Total Quality Management) w podmiocie leczniczym, klientem jest:

A. pacjent,
B. pacjent i jego rodzina,
C. pacjent, jego rodzina oraz lekarze i pielęgniarki,
D. pacjent, jego rodzina, lekarze, pielęgniarki i położne, inni fachowi pracownicy, studenci, towarzystwa, grupy pomagające pacjentowi po opuszczeniu podmiotu leczniczego.
Zadanie 177. 
Pielęgniarka, położna jest zwolniona z obowiązku zachowania w tajemnicy informacji związanych z pacjentem, w przypadku:

A. śmierci pacjenta,  

B. zgody rodziny,
C. gdy zachowanie tajemnicy może stanowić niebezpieczeństwo dla życia lub zdrowia pacjenta lub innych osób,
D. we wszystkich wymienionych przypadkach.
Zadanie178.
Samokształcenie polega na: 

A. u dziale w zajęciach o ściśle określonym programie nauczania,
B. umiejętności korzystania ze źródeł, wymaga pewnych zdolności, pracowitości i motywacji,
C. kształtowaniu umiejętności praktycznych i postaw,
D. procesie zmian prowadzących do wykształcenia zawodowego.
Zadanie 179. 
Odruch, który należy pielęgnować i rozwijać już od pierwszych chwil życia noworodka to odruch:

A. pełzania,
B. Moro,
C. ssania i połykania,
D. chodu automatycznego. 
Zadanie180. 
Najwyższym organem Naczelnej Izby Pielęgniarek i Położnych jest: 

A. Naczelna rada Pielęgniarek i Położnych,
B. Prezydium Naczelnej Rady Pielęgniarek i Położnych,
C. Krajowy zjazd Pielęgniarek i Położnych,
D. żadna z powyższych.