Test ze specjalizacji środowiska nauczania i wychowania dla pielęgniarek - jesień 2009

PIELĘGNIARSTWO ŚRODOWISKA NAUCZANIA I WYCHOWANIA
TEST NR 260309
Zadanie 1.
Znajomość problematyki, celów zajęć, wieku audytorium, warunków lokalowych jest
przydatna pielęgniarce szkolnej w:
A. doborze form i metod pracy w zakresie promocji zdrowia,
B. sporządzaniu planu pracy,
C. udzielaniu wsparcia emocjonalnego,
D. udzielaniu pierwszej pomocy w urazach.
Zadanie 2.
W koncepcji pielęgnowania D. Orem zadaniem pielęgniarki jest:
A. zaspakajanie potrzeb pacjenta,
B. znalezienie optymalnego sposobu radzenia sobie z problemem,
C. wczuwanie się w subiektywny świat pacjenta,
D. przygotowanie pacjenta do samoopieki.
Zadanie 3.
Praca pielęgniarki szkolnej ukierunkowana jest na:
A. zapobieganie chorobom,
B. promocję zdrowia,
C. działania rehabilitacyjne,
D. wykonywanie zabiegów higienicznych.
Zadanie 4.
Jakie są etapy cyklu działań zorganizowanych w edukacji zdrowotnej?
A. diagnoza, realizacja, weryfikacja, wykonanie,
B. diagnoza, planowanie, realizacja, ocena,
C. diagnoza, realizacja, weryfikacja, ocena,
D. planowanie, diagnoza, wykonanie, ocena.
Zadanie 5.
Pielęgniarka w szkole, ze względu na dużą samodzielność w podejmowaniu decyzji
oraz zadania, jakie realizuje na rzecz ucznia, zobowiązana jest do zastosowania
zasad „sprawnego działania”, zwanych inaczej „zasadami działania
zorganizowanego”, określanymi jako:
A. diagnoza pielęgniarska,
B. proces pielęgnowania,
C. model ograniczonego pielęgnowania,
D. model zależnego pielęgnowania.
Zadanie 6.
Obecnie obowiązującym aktem prawnym regulującym założenia profilaktycznej opieki
zdrowotnej nad uczniami jest:
A. rozporządzenie Ministra Zdrowia i Opieki Społecznej z dnia 22 grudnia
2004 roku w sprawie zakresu, organizacji oraz form opieki zdrowotnej nad
uczniem,
B. rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 25 czerwca 2003 roku w sprawie
zakresu i organizacji profilaktycznej opieki zdrowotnej nad dziećmi i
młodzieżą,
C. rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 22 grudnia 2004 w sprawie zakresu
i organizacji profilaktycznej opieki zdrowotnej nad dziećmi i młodzieżą,
D. rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 16 grudnia 2004 w sprawie zakresu
i organizacji profilaktycznej opieki zdrowotnej nad dziećmi i młodzieżą.
Zadanie 7.
Przygotowując się do pierwszych odwiedzin w środowisku ucznia, które z
wymienionych danych będą przydatne?
A. dotyczące miejsca zamieszkania,
B. osobowe,
C. dotyczące poglądów, sytuacji materialnej ,
D. wszystkie powyższe dane są istotne.
Zadanie 8.
Prowadząc zajęcia z wychowania zdrowotnego należy:
A. uczyć sposobów wzmacniania zdrowia fizycznego i psychicznego,
B. przekazywać wiedzę na temat diagnostyki chorób i rokowania,
C. uczyć umiejętności samoleczenia,
D. przekazywać najnowsze osiągnięcia medycyny.
Zadanie 9.
W działaniach na rzecz ochrony i promocji zdrowia uczniów biorą udział :
A. szkoła i ochrona zdrowia,
B. uczeń, szkoła i rodzice,
C. uczeń, szkoła, rodzice i ochrona zdrowia,
D. tylko pracownicy ochrony zdrowia.
Zadanie 10.
Nowoczesne teorie pielęgnowania są zorientowane na:
A. aktywność pielęgniarki ,
B. aktywność pielęgniarki, pacjenta, ucznia,
C. aktywność pacjenta,
D. podporządkowanie pacjenta.
Zadanie 11.
Świadczenia diagnostyczne w pielęgniarstwie środowiska nauczania i wychowania to:
A. ocenianie stanu sanitarno–higienicznego i bezpieczeństwa w placówce
nauczania i wychowania oraz warunków nauczania w szkole,
B. wykonywanie testów przesiewowych, zgodnie z obowiązującym programem i
procedurami ,
C. współdziałanie z dyrekcją szkoły w zakresie rozwiązywania problemów
zdrowotnych uczniów/wychowanków oraz eliminowanie czynników zagrażających
ich zdrowiu,
D. wszystkie powyższe.
Zadanie 12.
Uczniów, którzy ze względów zdrowotnych wymagają dodatkowych ćwiczeń korekcyjnych
kwalifikuje się do grupy wychowania fizycznego:
A. As,
B. B,
C. Bk,
D. C.
Zadanie 13.
Planując działania edukacyjne pielęgniarka szkolna powinna uwzględnić w pierwszej
kolejności:
A. tematykę priorytetową wyznaczoną przez Ministerstwo Zdrowia,
B. kierunek działań wynikających z Narodowego Programu Zdrowia,
C. plan pracy szkoły,
D. hasło roku.
Zadanie 14.
Według którego modelu pielęgnowania, zadaniem pielęgniarki jest przygotowanie
pacjenta do znalezienia optymalnego sposobu radzenia sobie z problemami jakie
napotyka on i jego rodzina?
A. B. Neumen,
B. C. Roy,
C. V. Henderson,
D. D. Rogers.
Zadanie 15.
Prawo do korzystania ze świadczeń zdrowotnych ubezpieczonego pracownika mają:
A. niepełnoletnie dzieci ,
B. członkowie rodziny, pozostający na utrzymaniu pracownika lub nie
posiadający własnych dochodów,
C. współmałżonek,
D. dzieci bez względu na wiek.
Zadanie 16.
Jednym z elementów służących poprawie opieki zdrowotnej są standardy medyczne,
wprowadzenie ich ma na celu:
A. ułatwienie korzystania z aktualnej wiedzy medycznej i poprawę procesu
podejmowania decyzji przez personel medyczny,
B. poprawę jakości świadczonych usług medycznych i optymalizację kosztów
świadczeń zdrowotnych,
C. zabezpieczenie przed prawnymi skutkami niepowodzeń, w przypadku
postępowania zgodnie z wytycznymi ,
D. wszystkie wyżej wymienione.
Zadanie 17.
Najczęściej wykonywaną funkcją pielęgniarki szkolnej jest:
A. promowania zdrowia, opiekuńcza,
B. opiekuńcza, terapeutyczna,
C. terapeutyczna, promowania zdrowia,
D. wychowawcza, terapeutyczna.
Zadanie 18.
Świadczenia w zakresie profilaktyki podejmowane przez pielęgniarkę środowiska
nauczania i wychowania obejmują:
A. udział w projektowaniu i programowaniu zajęć z edukacji zdrowotnej w
placówce nauczania i wychowania,
B. przeprowadzanie wywiadów środowiskowych,
C. realizowanie programów profilaktycznych,
D. wszystkie powyższe.
Zadanie 19.
Który z wymienionych etapów procesu pielęgnowania kończy postawienie diagnozy
pielęgniarskiej?
A. IV etap,
B. II etap,
C. I etap,
D. III etap.
Zadanie 20.
Rodzina kształtuje u dziecka nawyki prozdrowotne. Jakie funkcje pełni w tej
sytuacji pielęgniarka?
A. sprawdzające,
B. planujące,
C. wspomagające i pomocnicze,
D. weryfikujące.
Zadanie 21.
Liczbę uczniów na jedną pielęgniarkę należy zmniejszyć o 20–30%, gdy sprawuje ona
opiekę:
A. w więcej niż 2 oddalonych od siebie szkołach,
B. w więcej niż 3 oddalonych od siebie szkołach,
C. w szkołach z klasami integracyjnymi i sportowymi ,
D. w szkołach specjalnych dla dzieci i młodzieży.
Zadanie 22.
W przypadku udzielania świadczeń uczniom placówki oświatowo-wychowawczej, w
której nie ma wydzielonego gabinetu profilaktyki zdrowotnej i pomocy
przedlekarskiej , do czasu jego utworzenia na terenie szkoły dokumentacja medyczna
uczniów przechowywana jest:
A. przez właściwego dla ucznia lekarza podstawowej opieki zdrowotnej,
B. przez pielęgniarkę podstawowej opieki zdrowotnej,
C. przez pielęgniarkę środowiska nauczania i wychowania w jej biurze,
D. w sekretariacie szkoły.
Zadanie 23.
18-letnia uczennica ma 10-kilogramową nadwagę. Które z poniższych działań
przyczynią się do zmniejszenia zbędnych kilogramów?
A. zmniejszenie objętości i kaloryczności posiłków, systematyczna gimnastyka
oraz regularne wypróżnienia,
B. wykluczenie węglowodanów z diety,
C. stosowanie środków odchudzających,
D. stosowanie diety owocowo-warzywnej i codziennie spacery.
Zadanie 24.
Co wykrywa pielęgniarka szkolna za pomocą testu przesiewowego Cover–test?
A. obecność zeza,
B. zaburzenia widzenia barw,
C. uszkodzenie słuchu,
D. zaburzenia statyki ciała.
Zadanie 25.
W celu uzyskania najpełniejszej informacji o uczniu niezbędnej do rozpoznania
jego stanu wykorzystuje się:
A. obserwację, wywiad, pomiar, analizę dokumentacji medycznej,
B. obserwację, wywiad,
C. analizę dokumentacji medycznej, obserwację,
D. pomiar, obserwację i wywiad.
Zadanie 26.
Działania promujące zdrowie ucznia głównie powinny odbywać się w ścisłej
współpracy z:
A. grupą rówieśniczą i szkołą,
B. psychologiem i szkołą,
C. rodziną i szkołą,
D. psychologiem i grupą rówieśniczą.
Zadanie 27.
Która z niżej wymienionych cech procesu pielęgnowania mówi o tym, że model opieki
pielęgniarskiej można stosować w odniesieniu do pacjenta indywidualnego, a także
jego środowiska (uczeń – klasa – szkoła)?
A. wieloetapowość,
B. ciągłość i dynamika,
C. uniwersalność,
D. logiczność i następstwo czasowe.
Zadanie 28.
Etap planowania w procesie pielęgnowania związany jest z:
A. gromadzeniem danych, przygotowaniem dawcy opieki, przygotowaniem biorcy
opieki,
B. ustalaniem celu opieki, dobieraniem osób, działań i sprzętu do zadań oraz
formułowaniem planu opieki pielęgnacyjnej,
C. stawianiem diagnozy pielęgniarskiej, formułowaniem planu opieki
pielęgniarskiej,
D. formułowaniem planu opieki pielęgniarskiej, przygotowaniem dawcy opieki,
stawianiem diagnozy pielęgniarskiej.
Zadanie 29.
Ocena rezultatów opieki pielęgniarskiej powinna być prowadzona przez:
A. pielęgniarkę z udziałem pacjenta,
B. samą pielęgniarkę,
C. osoby nadzorujące,
D. samego pacjenta.
Zadanie 30.
Diagnoza pielęgniarska indywidualnego przypadku w odniesieniu do ucznia będzie
dotyczyła określenia:
A. motywacji ucznia do nauki ,
B. zdolności ucznia,
C. stanu zdrowia ucznia,
D. możliwości intelektualnych ucznia.
Zadanie 31.
Diagnoza grupy społecznej w odniesieniu do ucznia stawiana dla celów promocji
zdrowia:
A. angażuje grupę do prowadzenia działań edukacyjnych,
B. określa czy jednostka może w tej grupie przebywać,
C. ocenia i wykorzystuje możliwości grupy do korygowania zachowań jednostki ,
D. wykazuje nieprawidłowości występujące w grupie.
Zadanie 32.
Pielęgniarka sprawująca profilaktyczną opiekę zdrowotną nad uczniami powinna
współpracować z:
A. lekarzem dentystą sprawującym profilaktyczną opiekę zdrowotną nad
uczniem,
B. radą pedagogiczną,
C. organizacjami i instytucjami działającymi na rzecz dzieci i młodzieży,
D. wszystkimi powyższymi .
Zadanie 33.
Finansowanie świadczeń z zakresu medycyny szkolnej w rodzaju podstawowa opieka
zdrowotna, realizowanych przez pielęgniarki szkolne opiera się na:
A. ustalonej rocznej stawce kapitacyjnej,
B. ustalonej rocznej stawce kapitacyjnej, korygowanej współczynnikiem
odpowiednim dla typu szkoły i populacji uczniów,
C. miesięcznym zestawieniu świadczeń realizowanych w danej populacji ,
D. miesięcznym zestawieniu świadczeń realizowanych w danej populacji ,
korygowanym współczynnikiem odpowiednim dla typu szkoły i populacji
uczniów.
Zadanie 34.
W zakresie promocji zdrowia pielęgniarka szkolna powinna być:
A. jedynym wykonawcą,
B. osobą kontrolującą,
C. osobą motywującą,
D. koordynatorem działań.
Zadanie 35.
Podstawą rozpoczęcia działań promujących zdrowie ucznia jest:
A. diagnoza stanu indywidualnej osoby, rodziny na tle społeczności lokalnej ,
środowiskowej,
B. stworzenie warunków do prowadzenia działań,
C. nawiązanie współpracy z ośrodkiem promocji zdrowia,
D. zaplanowanie działań promujących zdrowie.
Zadanie 36.
Pielęgniarka szkolna zapewnia dostępność do świadczeń w wymiarze czasu pracy:
A. w zależności od liczby uczniów objętych opieką, ale nie mniej niż 10
godzin tygodniowo,
B. od poniedziałku do piątku w godzinach od 7.30 do godziny 15.00,
C. codziennie przez 7 godzin i 35 minut,
D. proporcjonalnym do liczby uczniów objętych opieką, z uwzględnieniem
godzin lekcyjnych, zgodnie z harmonogramem pracy.
Zadanie 37.
W procesie pielęgnowania pielęgniarka występuje jako:
A. osoba niezależna od innych członków zespołu terapeutycznego w sprawach
związanych z pielęgnowaniem pojedynczych osób lub całych grup osób,
B. osoba zależna od innych członków zespołu terapeutycznego w sprawach
związanych z pielęgnowaniem pojedynczych osób lub całych grup osób,
C. osoba częściowo zależna od innych członków zespołu terapeutycznego w
sprawach związanych z pielęgnowaniem pojedynczych osób lub całych grup
osób,
D. żadna z powyższych.
Zadanie 38.
Zalecana liczba uczniów przypadających na jedną pielęgniarkę szkolną w szkole
podstawowej, gimnazjum, liceum profilowanym (bez nauki w warsztatach) , to:
A. 500 uczniów,
B. 800 (± 10%) ,
C. 1000 uczniów,
D. nie więcej niż 1200 uczniów.
Zadanie 39.
Przygotowując uczniów do udzielania pomocy w napadzie padaczki zwrócisz uwagę na:
A. unieruchomienie kończyn górnych i dolnych,
B. utrzymanie chorej w pozycji siedzącej,
C. zabezpieczenie chorego przed uszkodzeniem ciała, szczególnie głowy w
czasie drgawek,
D. podanie wody do picia.
Zadanie 40.
Ocena stopnia zapewnienia profilaktycznej opieki zdrowotnej prowadzona jest na
podstawie analizy danych z formularzy sprawozdawczych:
A. MZ-11 „Roczne sprawozdanie o opiece zdrowotnej w placówkach
oświatowo-wychowawczych”,
B. MZ-06 „Roczne sprawozdanie o opiece zdrowotnej w placówkach
oświatowo-wychowawczych”,
C. MZ-08 „Roczne sprawozdanie o opiece zdrowotnej w placówkach
oświatowo-wychowawczych”,
D. MZ-06 „Sprawozdanie z wykonania zadań opieki profilaktycznej w placówkach
oświatowo-wychowawczych”.
Zadanie 41.
Celem wychowania zdrowotnego realizowanego w szkołach jest:
A. podniesienie poziomu zdrowia,
B. podniesienie poziomu świadczeń zdrowotnych,
C. rozwój pielęgniarstwa,
D. zmniejszenie wydatków państwa na ochronę zdrowia.
Zadanie 42.
W którym roku higienistka (pielęgniarka szkolna) otrzymała status pielęgniarki
środowiskowej – środowiska nauczania i wychowania?
A. 1989,
B. 1985,
C. 1990,
D. 1988.
Zadanie 43.
Który z niżej wymienionych czynników NIE stanowi zagrożenia dla zdrowia ucznia:
A. duży hałas,
B. zachowania prozdrowotne,
C. stres,
D. zachowania agresywne.
Zadanie 44.
Podstawą finansowania świadczeń pielęgniarskich w medycynie szkolnej jest:
A. liczba uczniów, przygotowana w oparciu o tzw. listy uczniów, potwierdzone
podpisem dyrektora szkoły,
B. bilans kosztów świadczeń zdrowotnych udzielanych przez pielęgniarkę
szkolną w środowisku nauczania i wychowania,
C. liczba wykonywanych testów przesiewowych, zgodnie z obowiązującym
programem i procedurami ,
D. typ szkoły, w której realizowane są świadczenia pielęgniarskie.
Zadanie 45.
W 2001 roku powstało Krajowe Stowarzyszenie Pielęgniarek Medycyny Szkolnej
broniące interesów tej grupy zawodowej. Siedziba stowarzyszenia znajduje się w:
A. Łodzi,
B. Warszawie,
C. Szczecinie,
D. Poznaniu.
Zadanie 46.
Świadczenia w zakresie promocji zdrowia i edukacji zdrowotnej realizowane przez
pielęgniarkę środowiska nauczania i wychowania obejmują:
A. prowadzenie edukacji zdrowotnej uczniów,
B. wspieranie nauczycieli , wychowawców i uczniów w edukacji , zdrowotnej i
promocji zdrowia,
C. promowanie zachowań prozdrowotnych,
D. wszystkie powyższe.
Zadanie 47.
Profilaktyczna opieka zdrowotna sprawowana jest nad dziećmi i młodzieżą objętymi
obowiązkiem szkolnym i obowiązkiem nauki oraz kształcącymi się w szkołach
ponadgimnazjalnych do ukończenia:
A. 19 roku życia,
B. 18 roku życia,
C. 21 roku życia,
D. 20 roku życia.
Zadanie 48.
Podstawą nowego systemu opieki zdrowotnej nad uczniem jest koncepcja:
A. profilaktyki chorób,
B. promocji zdrowia,
C. rozwoju ucznia,
D. rehabilitacji ucznia.
Zadanie 49.
Tworzenie Szkół Promujących Zdrowie jest długotrwałym procesem wprowadzania wielu
zmian w myśleniu i działaniu społeczności szkolnej. Doświadczenie wskazuje, że
aby rozpocząć ten proces i skutecznie go kontynuować niezbędne jest przede
wszystkim:
A. połączenie kilku elementów: zaangażowanych ludzi , koncepcji , strategii ,
organizacji, modelu działania,
B. opracowanie projektu, pozyskanie wsparcia ze strony organizacji
pozarządowych i funduszu z NFZ,
C. zdobycie przychylności nadzoru pedagogicznego, pozyskanie środków
finansowych, nawiązanie dobrej współpracy z pracownikami służby zdrowia,
D. zatrudnienie kompetentnych promotorów zdrowia, pozyskanie środków z NFZ,
zatwierdzenie projektu przez nadzór pedagogiczny.
Zadanie 50.
Wspieranie pracowników szkoły i rodziców w tworzeniu w szkole i w domu warunków
oraz atmosfery sprzyjającej rozwojowi psychospołecznemu dziecka, możliwości
przeżywania sukcesów, kształtowaniu poczucia własnej wartości, umiejętności
radzenia sobie w sytuacjach trudnych, z problemami emocjonalnymi , zwłaszcza w
okresie dojrzewania, to zadania pielęgniarki szkolnej należące do:
A. profilaktyki pierwszorzędowej,
B. profilaktyki drugorzędowej,
C. profilaktyki trzeciorzędowej,
D. powyższy zestaw działań nie mieści się w obszarze proponowanych działań
profilaktycznych wchodzących w zakres kompetencji pielęgniarki szkolnej .
Zadanie 51.
Edukacja do zdrowia dotyczy jednostek i obejmuje przekazywanie i nabywanie
(zwiększanie) lub korektę:
A. świadomości i rozumienia zdrowia, wiedzy o zdrowiu i postaw wobec
zdrowia,
B. wiedzy o zdrowiu, postaw wobec zdrowia i tzw. umiejętności życia,
C. wiedzy na temat kształtowania zachowań sprzyjających zdrowiu,
D. świadomości i rozumienia zdrowia, wiedzy o zdrowiu, postaw wobec zdrowia
i tzw. umiejętności życia.
Zadanie 52.
Wśród nowych podejść w promocji zdrowia w tworzeniu Szkół Promujących Zdrowie
(SzPZ) wyróżniamy:
A. podejście ”od ludzi do problemu”, podejście siedliskowe oraz
zmodyfikowane uczestnictwo społeczności szkolnej,
B. podejście ”od problemu do ludzi”, podejście siedliskowe oraz
zmodyfikowane uczestnictwo społeczności szkolnej,
C. podejście ”od problemu do ludzi” oraz podejście siedliskowe,
D. podejście skoncentrowane na różnorodnych problemach uczniów, podejście na
działaniach wg zaleceń zewnętrznych.
Zadanie 53.
Holistyczna koncepcja zdrowia zakłada między innymi traktowanie człowieka jako
„części całości”, oznacza to, postrzeganie zdrowia człowieka w kontekście:
A. wzajemnie powiązanych ze sobą wymiarów,
B. relacji z innymi ludźmi,
C. zachowań i praktyk religijnych,
D. czynników, które wpływają na zdrowie, w tym głównie stylu życia i
warunków, w jakich człowiek żyje.
Zadanie 54.
Celem profilaktyki wtórnej jest:
A. zapobieganie ewentualnemu wystąpieniu zaburzenia stanu zdrowia poprzez
swoiste lub nieswoiste działania,
B. zapobieganie skutkom choroby poprzez pomoc w utrzymaniu dobrej kondycji
psychofizycznej,
C. identyfikacja grup ryzyka, wykrycie objawów zaburzenia i podjęcie działań
naprawczych dla zahamowania rozwoju zaburzenia,
D. zapobieganie skutkom choroby poprzez przeciwdziałanie izolacji
społecznej.
Zadanie 55.
Wśród strategi i mających na celu poprawę zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży
wyróżniamy podejście promocyjne, które polega na:
A. edukacji rodziców pod kątem wczesnego rozpoznawania zaburzeń,
B. szkoleniu nauczycieli pod kątem wczesnego rozpoznawania zaburzeń,
C. szkoleniu nauczycieli i rodziców pod kątem wczesnego rozpoznawania
zaburzeń,
D. stosowaniu technik poznawczych np. rozwijaniu umiejętności rozwiązywania
problemów interpersonalnych, treningu radzenia sobie ze stresem.
Zadanie 56.
Wstępna identyfikacja chorób, zaburzeń lub wad poprzez zastosowanie testów i
innych szybkich metod badań pozwalających na wyodrębnienie w populacji osób,
które prawdopodobnie maj ą daną chorobę (zaburzenie) i osób, które prawdopodobnie
jej nie mają, to według definicji WHO:
A. badanie profilaktyczne,
B. bilanse zdrowia,
C. powszechne profilaktyczne badanie lekarskie,
D. testy przesiewowe.
Zadanie 57.
W 1970 roku WHO ogłosiło listę czynników warunkujących zdrowie indywidualnej
osoby i społeczeństwa. Wśród tych czynników NIE wymieniono:
A. zapewnienia dobrych warunków mieszkaniowych,
B. uzyskania odpowiedniego wykształcenia,
C. zorganizowania powszechnie dostępnych świadczeń ochrony zdrowia,
D. możliwości gromadzenia oszczędności.
Zadanie 58.
Ważnym czynnikiem kształtującym współczesną wizję edukacji zdrowotnej była
zmiana:
A. paradygmatu medycyny,
B. rozumienia istoty procesu edukacji ,
C. priorytetów społecznych,
D. sposobu rozumienia uwarunkowań zdrowia.
Zadanie 59.
Edukacja zdrowotna, w której ekspert posiada ogólną wiedzę i umiejętności a
odbiorca zna warunki, w których żyje, pragnie podzielić się wiedzą na ten temat z
ekspertem, po to by poprawić własny stan zdrowia udoskonalając warunki , w jakich
żyje, określana jest jako edukacja:
A. autorytatywna,
B. profilaktyczna,
C. promująca,
D. uczestnicząca.
Zadanie 60.
Dokończ zdanie. W kontekście definicji promocji zdrowia, rozumianej jako „proces
umożliwiający ludziom kontrolę nad własnym zdrowiem oraz poprawę zdrowia”:
A. promocja zdrowia jest znaczącym elementem edukacji zdrowotnej,
B. edukacja zdrowotna, obok pol i tyki społecznej, jest znaczącym elementem
promocji zdrowia,
C. promocja zdrowia jest jednym z zadań edukacji zdrowotnej,
D. edukacja zdrowotna ma cele inne niż promocja zdrowia.
Zadanie 61.
Proces intencjonalnie wywoływanych zdarzeń, dających się wyodrębnić, odnoszących
się do spraw zdrowia w skali ponad jednostkowej, to:
A. polityka zdrowotna,
B. promocja zdrowia,
C. zdrowie publiczne,
D. pol i tyka społeczna.
Zadanie 62.
Eksperci Światowej Organizacji Zdrowia wskazuj ą, że czynnikiem, który w
największym stopniu wpływa na stan zdrowia człowieka jest:
A. prowadzony przez człowieka styl życia,
B. poziom środowiskowych warunków zdrowotnych,
C. wyposażenie i cechy genetyczne człowieka,
D. sprawność i poziom systemu ochrony zdrowia.
Zadanie 63.
W wieku szkolnym niezbędne są systematyczne, zorganizowane zajęcia ruchowe i aby
były skuteczne powinny odbywać się:
A. 5 razy w tygodniu przez 60 minut, z intensywnością wysiłku powodującą
częstość skurczów serca, co najmniej 130/min.,
B. 3 razy w tygodniu przez 40 minut, z intensywnością wysiłku powodującą
częstość skurczów serca, co najmniej 130/min.,
C. 4 razy w tygodniu przez 60 minut, z intensywnością wysiłku powodującą
częstość skurczów serca, co najmniej 130/min.,
D. 4 razy w tygodniu przez 40 minut, z intensywnością wysiłku powodującą
częstość skurczów serca, co najmniej 140/min.
Zadanie 64.
Kluczowym czynnikiem, decydującym o efektach promocji zdrowia wszystkich ludzi w
społeczeństwie jest:
A. zaangażowanie wszystkich pracowników instytucji ochrony zdrowia w
działaniach edukacji zdrowotnej,
B. poprawa standardu życia społeczeństwa,
C. doprowadzenie do sytuacji , w której społeczeństwo będzie definiowało
problemy, podejmowało decyzje i współuczestniczyło w zmienianiu
determinantów zdrowia,
D. wpływanie na zmianę stylu życia jednostki .
Zadanie 65.
Wybierz zdanie prawdziwe. Wyróżniamy trzy typy (modele) edukacji zdrowotnej
charakteryzujące się m. in. tym że:
A. w „edukacji uczestniczącej” komunikacja jest jednokierunkowa,
B. w „edukacji promującej” jest komunikatywne łączenie,
C. w „edukacji autorytatywnej” komunikacja jest dwukierunkowa,
D. w „edukacji promującej” komunikacja jest jednokierunkowa.
Zadanie 66.
Według promocji zdrowia kontrolę nad zdrowiem należy rozumieć w znaczeniu
możliwości i konieczności:
A. wglądu we własne zdrowie i przejawianie troski o własne zdrowie,
B. uczestniczenie w badaniach przesiewowych,
C. systematyczne przeprowadzanie badań profilaktycznych,
D. wykonywania badań w ramach bilansu zdrowia.
Zadanie 67.
Społeczno-ekologiczny model zdrowia, stanowiący podstawę promocji zdrowia,
zakłada istnienie:
A. nierównego dostępu do zdrowia zależnego od cech położenia społecznego,
takich jak płeć, dochód, wiek, poziom wykształcenia,
B. równego dostępu do zdrowia niezależnie od cech położenia społecznego,
takich jak wiek, poziom wykształcenia, płeć, dochód,
C. nierównego dostępu do zdrowia zależnego od cech biologicznych jednostki,
D. równego dostępu do zdrowia niezależnie od cech biologicznych jednostki.
Zadanie 68.
Jednym z zadań szkolnych koordynatorów Szkoły Promującej Zdrowie jest
pozyskiwanie rodziców do współpracy, która polega na:
A. pokazaniu rodzicom efektów nauczania,
B. zapraszaniu na spotkania z nauczycielami ,
C. pokazaniu ich osobistych korzyści, przekazywaniu oczekiwań, pytaniu o
zdanie,
D. wspólnych imprezach.
Zadanie 69.
Elementami niezbędnymi do tworzenia szkoły promującej zdrowie są:
A. ludzie, idea (koncepcja), strategia i model działania,
B. ludzie, idea (koncepcja), strategia, organizacja, model działania,
C. strategia, organizacja i model działania,
D. rada pedagogiczna, uczniowie, strategia, organizacja i model działania,
Zadanie 70.
W edukacji zdrowotnej należy zwracać uwagę na fakt, że ryzyko związane z paleniem
tytoniu jest:
A. odwracalne, a utrzymanie się zwiększonego ryzyka po zaprzestaniu palenia
uwarunkowane jest płcią palącego i jego wiekiem,
B. odwracalne, a utrzymywanie się zwiększonego ryzyka po zaprzestaniu
palenia zależy od intensywności palenia i okresu jaki upłynął od jego
zaprzestania,
C. odwracalne i mi ja natychmiast po zaprzestaniu palenia,
D. nieodwracalne.
Zadanie 71.
Zakresy polityki zdrowotnej w oparciu o koncepcję ”pól zdrowia” Lalonda to:
A. polityka nastawiona na organizowanie działań edukacyjnych,
B. polityka nastawiona na finansowanie ochrony zdrowia,
C. polityka nastawiona na kształtowanie zachowań prozdrowotnych, zajmująca
się ochroną środowiska, organizacją opieki zdrowotnej,
D. polityka nastawiona na współczesne problemy społeczności.
Zadanie 72.
Holistyczna zasada zdrowego żywienia polega m.in. na:
A. zapewnieniu zróżnicowanej żywności,
B. zapewnieniu zróżnicowanej diety z udziałem pieczywa i mleka,
C. zapewnieniu zróżnicowanej diety z udziałem żywności ekologicznej (owoców
i warzyw) lub żywności dobrej jakości i wiadomego pochodzenia,
D. zapewnieniu żywności wiadomego pochodzenia.
Zadanie 73.
Standardy postępowania w profilaktycznej opiece zdrowotnej nad uczniami NIE
obejmują:
A. grupowej profilaktyki próchnicy zębów,
B. testów przesiewowych,
C. edukacji zdrowotnej uczniów i ich rodziców,
D. ponadobowiązkowych szczepień ochronnych.
Zadanie 74.
Którego z wymienionych zawodów NIE polecisz uczennicy chorej na cukrzycę?
A. tancerki, pielęgniarki ,
B. księgowej, bibliotekarki ,
C. krawcowej, sekretarki ,
D. nauczycielki, dietetyczki.
Zadanie 75.
Program testów przesiewowych i powszechnych profilaktycznych badań lekarskich
dzieci i młodzieży realizowany jest w ramach profilaktyki :
A. I fazy,
B. II fazy,
C. III fazy,
D. edukacji zdrowotnej.
Zadanie 76.
Aktywność fizyczna jest niezbędna do prawidłowego rozwoju fizycznego,
emocjonalnego, intelektualnego i społecznego dziecka. Jest więc ona podstawowym
elementem:
A. terapii zaburzeń i chorób, zapobiegania chorobom,
B. zdrowego stylu życia, radzenia sobie ze stresem,
C. zdrowego stylu życia, zapobiegania chorobom, radzenia sobie ze stresem,
terapii zaburzeń i chorób,
D. pożądanego stylu życia, radzenia sobie ze stresem, zapobiegania chorobom.
Zadanie 77.
Które z poniżej opisanych 6-letnich dzieci będzie miało największe trudności z
adaptacją szkolną (przygotowaniem do nauki)?
A. czasami prosi o powtarzanie słów, zdarza mu się rozlać napoje, jest
ruchliwe, podczas rysowania przyciska mocno kredki do papieru,
B. często się potyka, ma trudności z zapinaniem guzików, ma kłopoty z
orientacją w czasie, bardzo często jest rozdrażnione,
C. chodzi sprawnie, ma trudności z wycinaniem drobnych części, czasami jest
w złym humorze, jest pewne siebie,
D. chodzi sprawnie, czasami prosi o powtarzanie słów, zdarza mu się zostawić
zabawki na placu zabaw.
Zadanie 78.
Czy dzieci chorujące na padaczkę mogą korzystać z zajęć pływania w basenie?
A. lekcje pływania są zabronione,
B. dzieci mogą się uczyć pływać w obecności opiekuna,
C. dzieci mogą się uczyć pływać w basenie, gdy nie ma innych dzieci,
D. dzieci mogą się uczyć pływać tylko w zbiornikach wodnych naturalnych.
Zadanie 79.
Akceleracja charakteryzuje się między innymi wcześniejszym:
A. wyrzynaniem zębów mlecznych, dojrzewaniem społecznym,
B. wyrzynaniem zębów mlecznych i stałych, dojrzewaniem społecznym,
C. wyrzynaniem zębów mlecznych i stałych, dojrzewaniem płciowym,
D. dojrzewaniem społecznym i płciowym.
Zadanie 80.
Do pomiaru wysokości ciała, głowa ucznia powinna być ustawiona:
A. tak, aby dolne krawędzie otworów usznych i dolne krawędzie oczodołów
znajdowały się na tym samym poziomie,
B. w płaszczyźnie uszno-ocznej, tak aby górne krawędzie otworów usznych i
dolne krawędzie oczodołów znajdowały się na tym samym poziomie,
C. tak, aby dolne krawędzie otworów usznych i górne krawędzie oczodołów
znajdowały się na tym samym poziomie,
D. tak, aby górne krawędzie otworów usznych i górne krawędzie oczodołów
znajdowały się na tym samym poziomie.
Zadanie 81.
Za niskorosłe uznaje się dziecko, którego wysokość ciała odpowiada:
A. wartości poniżej 3 centyla,
B. wartości poniżej 3 centyla lub poniżej 1,5 odchylenia standardowego od
średniej wysokości ciała dla danej płci i wieku,
C. wartości poniżej 10 centyla lub poniżej 1,5 odchylenia standardowego od
średniej wysokości ciała dla danej płci i wieku,
D. wartości poniżej 10 centyla.
Zadanie 82.
Która z wymienionych poniżej zasad przestrzegania higieny jamy ustnej jest
prawidłową w profilaktyce próchnicy zębów i chorób przyzębia wieku dziecięcego?
A. do czyszczenia zębów używa się szczoteczki z włókien syntetycznych, którą
zmienia się co pół roku,
B. czas szczotkowania zębów powinien wynosić 1 minutę,
C. należy ograniczyć podawanie między posiłkami słodyczy i słodkich napojów,
D. czyszczenie zębów należy rozpocząć około 3 roku życia dziecka.
Zadanie 83.
Dziecko ze stwierdzoną cukrzycą, bez zmian w obrębie naczyń i poza okresem
niewyrównania glikemii , powinno:
A. ćwiczyć bez ograniczeń,
B. ćwiczyć regularnie,
C. wyeliminować aktywność fizyczną,
D. znacznie zwiększyć aktywność fizyczną.
Zadanie 84.
Uczniom i rodzicom, u których zaobserwowano zwiększoną liczbę zachorowań na
robaczyce zalecisz:
A. napoje wyprodukowane przez przemysł spożywczy, niespożywanie mięsa i
słodyczy, wietrzenie mieszkania,
B. przegotowaną wodę do picia, spożywanie mytych owoców i jarzyn, codzienną
kąpiel,
C. przegotowaną wodę do picia, spożywanie umytych owoców i jarzyn, mycie rąk
po skorzystaniu z toalety i przed posiłkami ,
D. przegotowaną wodę do picia, wyeliminowanie z diety mięsa i słodyczy,
mycie rąk po skorzystaniu z toalety.
Zadanie 85.
Edukacja zdrowotna dziecka rozpoczyna się w:
A. przedszkolu,
B. rodzinie,
C. szkole,
D. środowisku rówieśników.
Zadanie 86.
Co powinna przygotować pielęgniarka szkolna do przeprowadzenia testu
przesiewowego celem wczesnego wykrywania zaburzeń w rozwoju somatycznym?
A. tabele wysokości i masy ciała opracowane przez Wolańskiego,
B. siatki centylowe wysokości i masy ciała dzieci i młodzieży,
C. morfogramy,
D. wskaźniki proporcji .
Zadanie 87.
Niedobór masy ciała u dzieci i młodzieży to zaburzenie, w którym:
A. wartość wskaźnika BMI badanej osoby usytuowana jest poniżej 10 centyla
dla płci i wieku,
B. wartość wskaźnika BMI badanej osoby usytuowana jest poniżej 5 centyla dla
płci i wieku,
C. wartość wskaźnika BMI u dziewcząt usytuowana jest poniżej 10 centyla,
D. wartość wskaźnika BMI u chłopców usytuowana jest poniżej 10 centyla.
Zadanie 88.
Akceleracja jest to zjawisko przyspieszonego rozwoju:
A. biologicznego i osiągania większych wymiarów ciała,
B. psychicznego i fizycznego,
C. fizycznego i społecznego,
D. psychicznego i społecznego.
Zadanie 89.
Ocena dojrzałości szkolnej uczniów uwzględnia obecnie:
A. ocenę rozwoju procesów poznawczych, sprawności ruchowej, rozwój społeczny
i emocjonalny, zasób wiadomości i umiejętności,
B. wiek kalendarzowy ucznia,
C. iloraz inteligencji ,
D. wyniki bilansu zdrowotnego 6-latka.
Zadanie 90.
Zaobserwowane objawy u ucznia, jak senność, brak aktywności na lekcjach, znaczna
apatia, pogorszenie wyników w nauce, opuszczanie lekcji , objawy podobne do
upojenia alkoholowego, ale bez zapachu alkoholu, mogą sugerować:
A. chorobę somatyczną,
B. nadużywanie alkoholu,
C. używanie narkotyków,
D. niechęć do szkoły.
Zadanie 91.
Profilaktyczna opieka pielęgniarska nad uczniami obejmuje m.in. :
A. wykonywanie i interpretowanie testów przesiewowych, kierowanie
postępowaniem poprzesiewowym, organizacja profilaktycznych badań
lekarskich, doradztwo dla dyrektora szkoły w sprawie warunków
bezpieczeństwa uczniów, organizacji posiłków i warunków sanitarnych w
szkole,
B. wykonywanie i interpretowanie testów przesiewowych, ocenę zdrowotnej
gotowości szkolnej, kwalifikację do zajęć wychowania fizycznego,
C. udział w planowaniu, realizacji i ocenie szkolnego programu edukacji
zdrowotnej, przeprowadzanie kwalifikacji do szczepień,
D. udzielanie pomocy w przypadkach nagłych zachorowań, ocenę zdrowotnej
gotowości szkolnej ucznia, wykonywanie i interpretowanie testów
przesiewowych.
Zadanie 92.
Jak powinna postąpić pielęgniarka szkolna po otrzymaniu informacji , że w sklepiku
szkolnym sprzedawane są uczniom papierosy?
A. nie podejmuje żadnych działań, gdyż nie jest odpowiedzialna za asortyment
sklepu,
B. nie podejmuje żadnych działań, gdyż obawia się narazić sprzedawcy
sklepiku,
C. informuje dyrektora szkoły i nauczyciel i z prośbą o interwencję,
D. organizuje spotkanie z uczniami w celu zakazania zakupu papierosów przez
uczniów.
Zadanie 93.
Dla dziecka ze skrzywieniem bocznym kręgosłupa I° wskazana(e) jest:
A. indywidualna kwalifikacja do zajęć wychowania fizycznego przez ortopedę,
B. mniejsza aktywność fizyczna,
C. większa aktywność fizyczna, ze szczególnym zwróceniem uwagi na
wzmocnienie gorsetu mięśniowego i ćwiczenia oddechowe,
D. tylko pływanie na plecach.
Zadanie 94.
Nauczanie zachowań asertywnych w ramach edukacji zdrowotnej służy:
A. rozwojowi intelektualnemu,
B. radzeniu sobie z przemocą w szkole,
C. radzeniu sobie ze stresem,
D. radzeniu sobie z obowiązkami szkolnymi .
Zadanie 95.
Która z poniższych wskazówek jest zgodna z zasadami diety ubogoenergetycznej?
A. posiłki powinny być rozłożone równomiernie w ciągu dnia (4–5) , potrawy
gotowane lub pieczone w folii ,
B. 1-2 posiłki w ciągu dnia, unikanie przekąsek węglwodanowo– tłuszczowych,
C. jedzenie powoli i spokojnie 1–2 posiłki w ciągu dnia, picie wody
mineralnej niegazowanej,
D. zastosowanie kilkudniowej głodówki, picie tylko wody stołowej.
Zadanie 96.
Informowanie ucznia o celu wykonywanych zabiegów i badań oraz przekazywanie mu
informacji o ich wynikach w sposób zrozumiały dla ucznia w danym wieku, a także
wykonywanie testów przesiewowych i innych badań, wymagających odsłaniania ciała
oraz zbieranie wywiadu i przeprowadzanie innych rozmów z uczniem bez obecności
osób trzecich, stanowi standard dotyczący:
A. przeprowadzania testów przesiewowych,
B. kierowania postępowaniem poprzesiewowym w stosunku do uczniów z dodatnimi
wynikami testów,
C. przestrzegania prawa ucznia do informacji , prywatności, intymności i
poszanowania godności osobistej oraz zachowania tajemnicy zgodnie z
prawami pacjenta,
D. przestrzegania prawa ucznia do informacji , prywatności, intymności i
poszanowania godności osobistej.
Zadanie 97.
Objawy takie jak intensywne tempo wzrastania, zmiany neurohormonalne, zmienność
nastrojów oraz niepokój ruchowy, są charakterystyczne dla:
A. wieku przedszkolnego,
B. okresu dojrzewania,
C. okresu młodzieńczego,
D. wieku dojrzałego.
Zadanie 98.
Które z propozycji dotyczących zaopatrzenia szkolnego sklepiku w napoje i posiłki
przedstawionych przez Radę Pedagogiczną pielęgniarce szkolnej , są zgodne z
zasadami prawidłowego żywienia?
A. różnorodne, słodkie napoje typu coca–cola, kanapki i owoce,
B. soki owocowe, kanapki z wędliną i serem oraz owoce,
C. zamiast sklepiku zorganizowanie automatu z napojami oraz sprzedaż kanapek
w kuchni szkolnej,
D. słodycze, gumy do żucia, woda mineralna.
Zadanie 99.
W przypadku lekkiego przebiegu astmy uczeń:
A. jest niezdolny do zajęć z wychowania fizycznego,
B. jest zdolny do zajęć wychowania fizycznego z ograniczeniami ,
C. nie powinien jeździć na rowerze,
D. może uprawiać sport bez ograniczeń.
Zadanie 100.
W przypadku mukowiscydozy preparaty enzymów trzustkowych powinny być podawane
dziecku:
A. w dwóch porcjach, na początku i w trakcie posiłku,
B. 15-30 minut przed każdym posiłkiem,
C. bezpośrednio po zjedzonym posiłku,
D. czas podawania leku nie odgrywa istotnej roli.
Zadanie 101.
Po urazie głowy w przypadku krwiaka nadtwardówkowego:
A. objawy narastaj ą szybko stanowiąc zagrożenie życia,
B. objawy ujawniają się w przeciągu 48 godzin po urazie,
C. następuje wyciek płynu mózgowo-rdzeniowego z nosa,
D. następuje obniżenie ciśnienia wewnątrzczaszkowego.
Zadanie 102.
Sprawowanie opieki zdrowotnej nad uczniami chorymi przewlekle, niepełnosprawnymi
to ważny element profilaktyki trzeciorzędowej, której celem NIE jest:
A. pomoc w radzeniu sobie z chorobą i zaakceptowanie swego stanu,
B. przeciwdziałanie izolacji społecznej prowadzącej do wtórnego inwalidztwa
społecznego,
C. wyrabianie umiejętności samooceny swego stanu zdrowia i kondycji ,
D. zapobieganie wystąpieniu choroby.
Zadanie 103.
Kryterium diagnostycznym dla jadłowstrętu psychicznego dla dziewcząt NIE jest:
A. utrata masy ciała powyżej 15% masy należnej dla wysokości ciała lub
ubytek co najmniej 25% masy ciał z okresu przedchorobowego,
B. u dziewcząt już miesiączkujących brak co najmniej jednego kolejnego
krwawienia miesięcznego,
C. nasilony lęk przed zwiększeniem masy ciała i otyłością, mimo rzeczywistej
niedowagi ,
D. zaburzony sposób, w jaki masa ciała, jego kształty i wymiary są
postrzegane i przeżywane przez pacjenta.
Zadanie 104.
Wczesnym objawem hipoglikemii u dziecka z cukrzycą NIE jest:
A. uczucie głodu,
B. osłabienie,
C. zlewny pot,
D. napad drgawek.
Zadanie 105.
Dla zespołu nadpobudliwości psychoruchowej u dziecka prawdziwe jest stwierdzenie:
A. występuje zwiększone poczucie winy u dziecka w tym zaburzeniu,
B. im młodsze dziecko, tym wyraźniejsze są u niego problemy z koncentracją
uwagi ,
C. zespół kilkakrotnie częściej występuje u dziewcząt niż u chłopców,
D. u dziewcząt częściej występuje typ z zaburzeniami koncentracji uwagi .
Zadanie 106.
U dwunastoletniego Adasia chorego na lekką postać astmy w czasie lekcji wystąpiło
uczucie duszności. Oddech chłopca był świszczący, wystąpił suchy kaszel i uczucie
ciasnoty w klatce piersiowej. W tej sytuacji chłopiec powinien przyjąć leki z
grupy:
A. glikokortykosterydów,
B. krótko działających beta 2–mimetyków,
C. mukolityków,
D. antyhistaminowych.
Zadanie 107.
U ucznia z rozpoznaną cukrzycą w sytuacji utraty przytomności na skutek
hipoglikemii należy w pierwszej kolejności:
A. podać glukozę doustnie,
B. wstrzyknąć glukagon,
C. wstrzyknąć insulinę,
D. oznaczyć ciała ketonowe w moczu.
Zadanie 108.
Wczesnym objawem tzw. wstrząsu wyrównanego NIE jest:
A. tachykardia,
B. łagodne tachypnoe,
C. niepokój,
D. opóźniony powrót kapilarny > 5 s.
Zadanie 109.
U młodzieży endogenny zespół depresyjny typu „czystej depresji” objawia się:
A. somatycznymi objawami lęku i zachowaniami hipochondrycznymi ,
B. cichą rezygnacją, obniżonym nastrojem i napędem,
C. trudnościami w nauce, poczuciem bezsensu życia,
D. zmiennością nastroju i autodestrukcyjnymi zaburzeniami zachowania.
Zadanie 110.
Do najczęstszych przyczyn upośledzenia umysłowego dziecka NIE zalicza się:
A. urazów okołoporodowych,
B. zakażeń wewnątrzłonowych,
C. czynników genetycznych,
D. wad układu krążenia.
Zadanie 111.
Ryzyko powtórzenia się próby samobójczej ucznia jest większe:
A. gdy młody człowiek chętnie rozmawia na ten temat,
B. w przypadku wielokrotnych prób autoagresji ,
C. gdy próba była podjęta w otoczeniu innych osób,
D. gdy próba była spontaniczna.
Zadanie 112.
10-letni chłopiec jest zamknięty w sobie, nie bierze udziału w dyskusji na
lekcji , nie chce odpowiadać na pytania. Unika zabaw z rówieśnikami . Wychowawca
klasy zgłosił problem pielęgniarce szkolnej. Jakie działania powinna podjąć
pielęgniarka w tej sytuacji?
A. zapoznać się z kartą zdrowia dziecka,
B. zapoznać się z sytuacją rodzinną dziecka,
C. przedstawić problem na radzie pedagogicznej,
D. poinformować pedagoga szkolnego.
Zadanie 113.
Jakie działanie jest najważniejsze w planowaniu opieki nad dzieckiem
znerwicowanym?
A. stosowanie odpowiednich leków uspakajających,
B. chronienie go przed stresem,
C. wskazanie sposobów radzenia sobie ze stresem,
D. zapewnienie dziecku za wszelką cenę komfortu psychicznego.
Zadanie 114.
Nauczyciele gimnazjum skarżą się pielęgniarce szkolnej , że bardzo dużo dziewczyn
próbuje drastycznie się odchudzać, przez co często dochodzi do zasłabnięć na
lekcjach. Jakie działania powinna podjąć pielęgniarka w tym zakresie?
A. przeprowadzić szkolenie w grupie młodzieży dojrzewającej z zakresu
prawidłowego żywienia i sposobu redukcji nadwagi ,
B. zorganizować spotkanie z młodzieżą, na które zaproszona będzie osoba z
anoreksją,
C. zorganizować szkolenie z lekarzem,
D. przeprowadzić rozmowę z wychowawcami klas gimnazjalnych.
Zadanie 115.
Jakie metody edukacji należy zastosować, ucząc dzieci prawidłowego mycia zębów,
uwzględniając ich wiek i możliwości percepcyjne?
A. wykład urozmaicony (slajdy i plakaty) ,
B. pogadanka podczas której należy dzieci poinformować o skutkach
nieprawidłowego mycia zębów,
C. demonstracja połączona z aktywnym działaniem,
D. pokaz prawidłowej techniki mycia zębów.
Zadanie 116.
Rodzice 14-letniego chłopca przeprowadzili się do nowego miasta. Od chwili , kiedy
chłopiec dowiedział się, że będzie musiał zmienić szkołę stał się bardzo milczący
i smutny. Przyczyną takiego zachowania jest jego wada wymowy. Chłopiec jąka się
od dwóch lat, z powodu wypadku samochodowego, jakiemu uległ. Od tej pory chłopiec
czuje się gorszy od swoich zdrowych rówieśników, ma problemy z nawiązaniem
przyjaźni i kontaktów. Jakie działania mogą pomóc chłopcu w zaakceptowaniu
siebie?
A. „wynagrodzenie” mu, przez rodziców, jego problemu np. zakup komputera,
B. zwolnienie go z lekcji języka polskiego,
C. zorganizowanie indywidualnego toku nauczania,
D. zaprezentowanie sylwetki osoby publicznej z podobnym problemem.
Zadanie 117.
15-letnia Magda od pewnego czasu stała się apatyczna, zamknięta w sobie, nie
przejawia żadnej aktywności. Twierdzi że do niczego się nie nadaje, że nic nie
potrafi dobrze zrobić. Magda zaniedbuje także życie towarzyskie, straciła apetyt.
Lekarz pediatra nie stwierdził żadnej choroby u dziewczynki. Jakie działania
podejmiesz jako pielęgniarka w tej sytuacji?
A. polecisz konsultację u psychologa,
B. przeprowadzisz rozmowę z dziewczynką w celu wyjaśnienia przyczyny tego
stanu,
C. nie podejmiesz żadnych działań, samo przejdzie,
D. zastosujesz terapię lekami uspakajającymi .
Zadanie 118.
Jakie istnieją formy krzywdzenia dzieci?
A. przemoc w rodzinie, w szkole, na podwórku,
B. przemoc fizyczna, psychiczna, seksualna, zaniedbywanie,
C. maltretowanie, pornografia, bicie, zmuszanie do jedzenia, głodzenie,
D. nadużywanie przez dorosłych, rówieśników, w subkulturach i przez
narkomanów.
Zadanie 119.
15-letni uczeń choruje na cukrzycę. Chłopiec wstydzi się własnej choroby, uważa
że przez to jest gorszy od innych. Nie chce, aby koledzy wiedzieli o jego
problemach. Jakie działania należy podjąć planując opiekę nad chłopcem?
A. zapewnić bezpieczeństwo fizyczne,
B. przekonać chłopca o jego wartości jako człowieka,
C. zapewnić stał ą opiekę lekarską,
D. zadbać o dobry kontakt z grupą rówieśników.
Zadanie 120.
Instruktorka zajęć na basenie zauważyła, że 10-letnia dziewczynka od pewnego
czasu stała się zamknięta w sobie, smutna i nie chce się rozbierać do pływania.
Po krótkiej obserwacji dziecka domyśliła się, że dziewczynka może być molestowana
seksualnie. O swoich przypuszczeniach poinformowała pielęgniarkę. Jakie działania
powinny być bezwzględnie podjęte w tej sytuacji?
A. poinformowanie przypuszczalnie podejrzewanej o molestowanie osoby, że o
wszystkim wiemy,
B. pouczenie dziewczynki aby nikomu nie mówiła o zaistniałej sytuacji ,
C. zaopatrzenie dziewczynki w środki antykoncepcyjne na wypadek powtórzenia
się sytuacji ,
D. poinformowanie pedagoga szkolnego.
Zadanie 121.
Uczennica klasy V jest po chemioterapii . Po długiej nieobecności wróciła do
szkoły w czepku na głowie. Dziewczynka i jej rodzice obawiają się reakcji kolegów
na widok zmienionego jej wyglądu. Jakie działania należy podjąć w tej sytuacji?
A. zorganizować dla dziewczynki pomoc psychologa,
B. zaplanować i przeprowadzić szkolenie uczniów na temat wpływu leczenia
chemioterapią na organizm człowieka,
C. rozwiesić w szkole plakaty informujące o sposobie leczenia choroby
nowotworowej,
D. zakazać dzieciom złego traktowania koleżanki.
Zadanie 122.
Pielęgniarka przeprowadziła wywiad wśród dzieci nauczania początkowego na temat
ich sposobu odżywiania i ulubionych potraw. Z analizy uzyskanych informacji
zorientowała się, że większość dzieci odżywia się nieprawidłowo. Jakie czynniki w
głównej mierze mają wpływ na sposób odżywiania dzieci w tym wieku?
A. zwyczaje rodzinne w zakresie odżywiania,
B. poziom wiedzy uczniów na temat zasad zdrowego odżywiania,
C. poziom wykształcenia rodziców,
D. plan zajęć w szkole.
Zadanie 123.
Jakie czynniki są istotne przy planowaniu profilaktyki narkomanii?
A. sytuacja rodzinna dzieci,
B. świadomość dzieci i młodzieży dotycząca uzależnień,
C. sytuacja ekonomiczna dzieci,
D. zaplecze edukacyjne w danej szkole.
Zadanie 124.
W przypadku krwawienia z nosa ucznia szkoły podstawowej, pielęgniarka powinna:
A. uspokoić dziecko, tamować krew w pozycji siedzącej,
B. położyć dziecko, a następnie ucisnąć kciukiem skrzydełko nosa po stronie
krwawiącej, przyciskając je przez 10 minut,
C. zadzwonić po rodziców,
D. podać leki uspokajające.
Zadanie 125.
Do klasy IV szkoły podstawowej od nowego roku szkolnego będzie uczęszczał
chłopiec, który jest niepełnosprawny. Porusza się przy pomocy kul, ma również
niesprawną lewą rękę. Do tej pory w szkole nie było dzieci o tak dużym stopniu
niepełnosprawności. Jakie należy podjąć działania, aby przygotować społeczność
szkolną do przyjęcia niepełnosprawnego kolegi?
A. poinformować wszystkich, że chłopiec nie potrzebuje współczucia, ani
pomocy,
B. zaopatrzyć wszystkich w literaturę mówiącą o tym, jak współpracować z
osobami niepełnosprawnymi ,
C. przeprowadzić szkolenie informujące o specyfice niepełnosprawności
chłopca,
D. zaproponować konkurs wiedzy na temat „człowiek niepełnosprawny w szkole”.
Zadanie 126.
7-letnia uczennica jest jedynaczką, nie chodziła do przedszkola. Rodzice
pozwalają dziecku niemal na każde zachowanie, spełniają jej każdą zachciankę.
Dziewczynka nie jest lubiana przez swoich rówieśników, nie potraf i się z nikim
bawić.Jak należy reagować na zachowania uczennicy?
A. nie zwracać uwagi na zachowanie dziewczynki ,
B. akcentować jej wyjątkowość,
C. umiejętnie lecz konsekwentnie zwracać uwagę dziecku na złe zachowanie,
D. informować rodziców o każdym niewłaściwym zachowaniu dziewczynki .
Zadanie 127.
Padaczka zaliczana jest do chorób społecznych, ponieważ:
A. ma długotrwały przebieg i niezwykłość ujawniających się objawów,
wywołujących niechęć do chorych na padaczkę,
B. dużo osób choruje i jest dużym obciążeniem dla społeczeństwa,
C. ze względu na duże rozpowszechnienie, przewlekły przebieg, ma negatywny
wpływ na chorego, jego rodzinę i otoczenie,
D. ze względu na przebieg przewlekły i długotrwały, wywołuje zmiany w
zachowaniu chorego.
Zadanie 128.
Do jakiego zaburzenia może prowadzić drastyczne i niekontrolowane 
odchudzanie się?
A. zaburzenia wzrostu,
B. jadłowstrętu psychicznego,
C. bulimii ,
D. nerwicy.
Zadanie 129.
11-letni uczeń szkoły podstawowej, od kilku dni był zakatarzony, miał podwyższoną
temperaturę ciała. Mama chłopca stwierdziła, że poradzi sobie z tym problemem
sama. Nie mogła pójść z dzieckiem do lekarza, więc sama podała chłopcu
antybiotyk, jaki pozostał po leczeniu anginy męża. Na lekcji chłopiec zasłabł .
Nauczycielka poprosiła o pomoc pielęgniarkę. Co pielęgniarka powinna zrobić w tej
sytuacji?
A. udzielić chłopcu pierwszej pomocy i odesłać na lekcję,
B. udzielić pierwszej pomocy i odesłać do domu,
C. udzielić pierwszej pomocy i poprosić lekarza o konsultację,
D. skontaktować się z rodzicami, aby zabrali chłopca do domu.
Zadanie 130.
Anonimowa ankieta na temat narkotyków przeprowadzona wśród uczniów szkoły
średniej , wykazała niepokojące wyniki. Pielęgniarka szkolna podjęła działania
edukacyjne mające na celu zwalczanie narkomani i oraz uświadamianie uczniom jej
następstw. Kto z pracowników szkolnych powinien wspomóc pielęgniarkę?
A. pedagog szkolny,
B. psycholog szkolny,
C. cała kadra pedagogiczna,
D. wychowawcy poszczególnych klas.
Zadanie 131.
9-letnia uczennica ma skrzywienie kręgosłupa tzw. skoliozę. Dziewczynka ma
skierowanie na ćwiczenia korekcyjne w godzinach pozalekcyjnych poza szkołą. Z
rozmowy z uczennicą pielęgniarka zorientowała się, że z tych ćwiczeń nie
korzysta. Rodzice nie pamiętają o zaprowadzaniu dziecka na zajęcia. Mając na
uwadze dobro i zdrowie dziecka, pielęgniarka powinna:
A. przygotować dziewczynce plan ćwiczeń, aby ćwiczyła sama,
B. porozmawiać z rodzicami, uświadamiając im potrzebę ćwiczeń korekcyjnych,
C. dostarczyć rodzicom opis ćwiczeń, aby sami w domu ćwiczyli z córką,
D. napisać do rodziców uwagę, że źle postępują.
Zadanie 132.
Kiedy (w odniesieniu do wieku uczniów) należy podejmować działania w kierunku
profilaktyki narkomanii?
A. w okresie dojrzewania,
B. od najmłodszych lat, kiedy dziecko zaczyna rozumieć problem uzależnień,
C. w chwili kiedy pojawią się sygnały o tym, że taki problem wystąpił ,
D. dla dziewcząt w wieku 15 lat, dla chłopców w wieku od 12 roku życia.
Zadanie 133.
Rodzice 12-letniego chłopca starają się o indywidualny tok nauczania dla ich syna
chorującego na epilepsję. Dziecko jest pod kontrolą neurologa, ataki zdarzają się
sporadycznie. Chłopak zaakceptował swoją chorobę i nie chce uczyć się w domu,
lecz bezskutecznie przekonuje rodziców do nauki w szkole. Rodzice obawiaj ą się,
że choroba syna będzie przyczyną drwin w szkole. Uważają, że o chorobie powinno
wiedzieć jak najmniej osób. Jaki czynnik jest ważny w planowaniu pomocy chłopcu?
A. spowodowanie zmiany sposobu myślenia rodziców o chorobie dziecka,
B. przekonanie chłopca do podjęcia indywidualnego toku nauczania w domu,
C. zapewnienie rodzicom komfortu psychicznego poprzez zapewnienie ich, że
chłopiec w szkole nie zazna ze strony kolegów żadnych przykrości,
D. stworzenie warunków dla nauki chłopca.
Zadanie 134.
Jak należy postępować w sytuacjach, gdy metody wychowawcze stosowane przez
rodziców wobec swojego dziecka są niewłaściwe?
A. skontaktować rodziców z poradnią rodzinną,
B. udzielić rodzicom nagany,
C. poinformować o sytuacji policję,
D. chwalić za stosowanie właściwych metod wychowawczych.
Zadanie 135.
Która z wymienionych wartości ciśnienia tętniczego świadczy o nadciśnieniu
tętniczym występującym u dzieci w wieku szkolnym?
A. równa lub przekraczająca 95 centyl, w trzykrotnych pomiarach wykonywanych
w różnym czasie,
B. pomiędzy 90-95 centylem, w co najmniej dwóch pomiarach,
C. przekraczająca 95 centyl, w co najmniej dwóch badaniach,
D. równa lub przekraczająca 90 centyl w trzykrotnych pomiarach, wykonywanych
w różnym czasie.


BLOK OGÓLNOZAWODOWY - jesień 2009

Zadanie 136.
Dobry zespół pielęgniarek to taki, w którym:
A. nie ma konfliktów,
B. pojawiają się konflikty okresowo,
C. konflikty wykorzystuje się do podejmowania innych działań,
D. konflikty rozwiązywane są konstruktywnie.
Zadanie 137.
Do źródeł stresu zaliczysz:
A. miejsce pracy i pełnione funkcje,
B. życie rodzinne i konstrukcje psychiczną,
C. organizm – stan zdrowia,
D. wszystkie wymienione.
Zadanie 138.
W przebiegu każdej dyskusji dydaktycznej wyróżniamy fazy:
A. zagajenie dyskusji , sformułowanie problemu, dyskusję właściwą, podsumowanie,
B. planowanie dyskusji , realizacja planu, zakończenie, podsumowanie dyskusji,
C. zebranie dyskutantów, podział na grupy „za” i „przeciw”,
D. opracowanie argumentów przez grupy, ocena prowadzącego, rozwiązanie problemów.
Zadanie 139.
Zajęcia praktyczne pozwalają uczącym się na:
A. weryfikację zdobytej wiedzy i stosowanie jej w praktyce,
B. nabywanie nowych wiadomości i umiejętności,
C. nabywanie i weryfikację zdobytej wiedzy,
D. weryfikację umiejętności intelektualnych.
Zadanie 140.
Problem społeczny to:
A. kłopoty osobiste wynikające ze statusu społecznego,
B. przedmiot publicznej debaty poruszanej przez szeroki krąg ludzi ,
C. zjawiska społeczne o szerokim zasięgu, które wymagają wspólnego wysiłku na rzecz jego usunięcia,
D. problem, z którymi borykają się instytucje społeczne.
Zadanie 141.
Podstawowym kryterium zdrowia w ujęciu socjologicznym jest:
A. brak choroby,
B. brak niepełnosprawności,
C. funkcjonowanie społeczne jednostki,
D. stosowanie profilaktyki w działaniach ochrony zdrowia.
Zadanie 142.
Który z podanych poglądów jest prawdziwy?
A. należy mieć wyraźne zasady moralne i nigdy od nich nie odstępować,
B. należy mieć pewne zasady moralne, ale nie ma w tym nic złego, kiedy się od nich odstępuje w związku z wymaganiami różnych sytuacji życiowych,
C. należy mieć wyraźne zasady moralne, ale w pewnych sytuacjach można od nich odstąpić, byleby to były sytuacje wyjątkowe,
D. nie należy wiązać swego postępowania określonymi z góry zasadami moralnymi, ale powinno się w zależności od sytuacji znajdować właściwe sposoby postępowania i zachowania.
Zadanie 143.
Prawa człowieka zawarte są w następujących dokumentach międzynarodowych:
A. Powszechnej Deklaracji Praw Człowieka,
B. Europejskiej Konwencji Praw Człowieka i Podstawowych Wolności,
C. Międzynarodowym Pakcie Praw Obywatelskich i Politycznych,
D. wszystkie wymienione.
Zadanie 144.
Zarządzanie jakością to:
A. program ustalenia stanu faktycznego, identyfikacja czynników sprzyjających i utrudniających jakość, oraz udoskonalenie badanego wycinka rzeczywistości,
B. pomiar aktualnego poziomu jakości, zwykle obejmuje badanie stopnia satysfakcji pacjenta z przebiegu leczenia, a głównie z opieki i pobytu w szpitalu,
C. zaplanowany system działań rzetelnie wykonywanych, zapewniających usługę zgodną z przyjętymi standardami ,
D. podejście, w którym jakości nadaje się pierwszeństwo przed innymi kwestiami we wszystkich decyzjach kierowniczych.
Zadanie 145.
Rachunek kosztów to:
A. stan środków pieniężnych w posiadaniu danej instytucji na wydatki,
B. rozliczenie z tytułu świadczeń wykonanych na rzecz pracowników,
C. ogół czynności zmierzających do ustalenia i zinterpretowania wyrażonych w pieniądzu wysokości różnych nakładów dokonanych w jednostce gospodarczej w określonym czasie i z określonym przeznaczeniem,
D. rachunek strat i zysków ze sprzedaży własnych produktów po kosztach własnych.
Zadanie 146.
Lekarz ubezpieczenia zdrowotnego to lekarz:
A. zakładu opieki zdrowotnej lub lekarz wykonujący zawód poza zakładem opieki zdrowotnej,
B. wykonujący zawód z którym zawarto umowę o udzielanie ubezpieczonym świadczeń z zakresu podstawowej opieki zdrowotnej,
C. wykonujący zawód z którym zawarto umowę o udzielanie ubezpieczonym świadczeń z zakresu podstawowej i specjalistycznej opieki zdrowotnej,
D. zakładu opieki zdrowotnej lub lekarz wykonujący zawód poza zakładem opieki zdrowotnej z którym zawarto umowę o udzielanie ubezpieczonym świadczeń z zakresu podstawowej lub specjalistycznej opieki zdrowotnej.
Zadanie 147.
Która z wymienionych zasad gwarantuje poprawność kalkulacji kosztu jednostkowego świadczenia?
A. oparcie kalkulacji na rzetelnej dokumentacji rachunku kosztów w firmie,
B. wysoki stopień szczegółowości informacji,
C. oparcie kalkulacji na długotrwałym monitoringu kosztów,
D. wykorzystanie informacji pozyskanych z konkurencyjnych zakładów.
Zadanie 148.
Zdrowie wg WHO to:
A. brak choroby,
B. podstawa ludzkich możliwości,
C. dobra forma fizyczna i psychiczna,
D. kompletny fizyczny, psychiczny i społeczny dobrostan człowieka, a nie tylko brak choroby lub kalectwa.
Zadanie 149.
Które z niżej wymienionych zadań pomocy społecznej realizowanych przez powiaty NIE należą do ich kompetencji?
A. opracowywanie powiatowej strategii rozwiązywania problemów społecznych,
B. przyznawanie i wypłacanie renty inwalidzkiej,
C. prowadzenie placówek opiekuńczo-wychowawczych,
D. prowadzenie ośrodka interwencji kryzysowej.
Zadanie 150
Do zachowań zagrażających zdrowiu w największym stopniu należy/ą:
A. zanieczyszczenie środowiska i czynniki genetyczne,
B. czynniki polityczno- społeczno – ekonomiczne,
C. mała aktywność fizyczna ludzi , nieprawidłowości w sposobie żywienia, palenie tytoniu, nadmierne spożycie alkoholu i używek,
D. palenie tytoniu, nasilające się patologie społeczne, źle prowadzona polityka zdrowotna państwa.
Zadanie 151.
Wskaż NIEPRAWIDŁOWE twierdzenie dotyczące anatomii układu oddechowego:
A. szczyty płuc znajdują się 5 cm powyżej obojczyka,
B. płat środkowy płuca prawego jest dostępny w badaniu fizykalnym z przodu i z boku klatki piersiowej,
C. płuco lewe ma dwa płaty,
D. podczas wdechu przepona unosi się ku górze.
Zadanie 152.
Oddychanie przez osobę dorosłą z częstością powyżej 20 oddechów na minutę to:
A. tachypnoë,
B. hypopnoë,
C. bradypnoë,
D. oddech Biota.
Zadanie 153.
Punkt Erba to:
A. miejsce rzutu zastawki dwudzielnej na ścianę klatki piersiowej i miejsce wysłuchania szmerów z tętnicy płucnej i aorty,
B. miejsce osłuchiwania szmeru tarczycowego,
C. rzut zastawki aorty na ścianę klatki piersiowej,
D. wszystkie wymienione.
Zadanie 154.
Ostry zespół splątaniowy związany z nadużywaniem alkoholu może być wywołany przez:
A. hipoglikemię,
B. hipermagnezemię,
C. hipokalcemię,
D. hiperkaliemię.
Zadanie 155.
Zapobieganie pooperacyjnemu zapaleniu żył głębokich polega na:
A. jak najdłuższym leżeniu po operacji,
B. unieruchomieniu kończyn po operacji,
C. pooperacyjnym podawaniu leków obniżających ciśnienie tętnicze krwi,
D. jak najwcześniejszym uruchamianiu chorych po operacji .
Zadanie 156.
Pacjent przywieziony przez karetkę oddycha regularnie ok. 8 razy na minutę, źrenice są znacznie zwężone. Oddech pacjenta jest prawdopodobnie wynikiem depresji ośrodka oddechowego spowodowanego przez:
A. kokainę,
B. narkotyki z grupy opioidów,
C. benzodiazepiny,
D. wyłącznie heroinę.
Zadanie 157.
Pacjentka podaje w wywiadzie bóle głowy, wymioty, światłowstręt. Temperatura ciała jest znacznie podwyższona. Objawy oponowe są dodatnie. W trakcie pobierania płynu mózgowo-rdzeniowego widać, że jest mętny. Opisany przypadek to prawdopodobnie zapalenie opon mózgowo-rdzeniowych o etiologii :
A. wirusowej,
B. grzybiczej,
C. limfocytarnej,
D. bakteryjnej.
Zadanie 158.
Do szmerów patologicznych zaliczamy wszystkie wymienione, Z WYJĄTKIEM:
A. pęcherzykowego,
B. świstów,
C. bronchofonii,
D. trzeszczenia.
Zadanie 159.
Przyczyną niewydolności oddechowej może być odma opłucnowa. W przypadku jej wystąpienia, badanie fizykalne płuc po stronie odmy wykazuje:
A. wypuk bębenkowy, osłabienie szmerów oddechowych,
B. wypuk stłumiony, osłabienie szmerów oddechowych,
C. wypuk bębenkowy, zaostrzenie szmerów oddechowych,
D. wypuk stłumiony, zaostrzenie szmerów oddechowych.
Zadanie 160.
W badaniu EKG, cecha jest to:
A. najwyższe wychylenie zespołu QRS,
B. wzorcowe wychylenie linii izoelektrycznej,
C. amplituda zespołu QRS,
D. szybkość przesuwu papieru.
Zadanie 161.
Rzetelne monitorowanie parametrów życiowych jest szczególnie ważne zwłaszcza u chorych w stanach zagrożenia życia. Pielęgniarka dokonująca pomiaru ciśnienia tętniczego krwi upuszcza powietrze z mankietu z prędkością:
A. 2 mmHg/sekundę,
B. 10 mmHg/sekundę,
C. 20 mmHg/sekundę,
D. 30 mmHg/sekundę.
Zadanie 162.
Do przychodni zgłosił się pacjent, który odczuwa pewną wypukłość w okolicy prawej pachwiny. Podczas badania stwierdzono, że jest to przepuklina. Przeprowadzając badanie polecamy pacjentowi:
A. wstać,
B. usiąść,
C. położyć się na plecach,
D. położyć się na prawym boku.
Zadanie 163.
Termin spodziectwo określa:
A. nieprawidłowe ujście cewki moczowej u mężczyzn,
B. obecność powiększonych gruczołów piersiowych u mężczyzn,
C. niemożność odprowadzenia napletka,
D. brak jąder w worku mosznowym.
Zadanie 164.
W prawidłowym zapisie EKG w odprowadzeniu aVR załamek P jest:
A. zawsze ujemny,
B. zawsze dodatni ,
C. dwufazowy,
D. „ukryty” w odcinku ST.
Zadanie 165.
W czasie badania nerwów czaszkowych bierze się pod uwagę m.in. płynność mowy pacjenta, wygląd jego języka pod kątem zaników mięśni, ewentualnych drżeń drobnopęczkowych oraz symetrii w trakcie jego wysuwania. Jaki nerw czaszkowy podlega takiej ocenie?
A. trójdzielny (n. V),
B. twarzowy (n. VII ),
C. dodatkowy (n. XI),
D. podjęzykowy (n. XII ).
Zadanie 166.
Znajdź twierdzenie FAŁSZYWE. Ketonurię możemy obserwować:
A. w cukrzycy,
B. w głodzeniu,
C. podczas uporczywych wymiotów,
D. podczas menstruacji.
Zadanie 167.
Podczas oglądania gruczołów piersiowych należy poprosić pacjentkę o:
A. uniesienie rąk nad głowę i położenie się,
B. uniesienie rąk nad głowę, a następnie o oparcie rąk na biodrach,
C. oparcie rąk na biodrach i położenie się,
D. uniesienie ramion do wysokości barków i położenie się.
Zadanie 168.
W skali GCS - wyprostna odpowiedź ruchowa oceniana jest na:
A. 4 punkty,
B. 3 punkty,
C. 2 punkty,
D. 1 punkt.
Zadanie 169.
Pierwszoplanowym postępowaniem u pacjenta po epizodzie tonięcia jest:
A. udrożnienie dróg oddechowych i prowadzenie wentylacji,
B. dążenie do usunięcia zalegającej wody,
C. dążenie do przywrócenia normotermii,
D. wykonanie bezpośredniego masażu serca.
Zadanie 170.
Której z poniżej podanych cech NIE stwierdza się w migotaniu przedsionków?
A. brak załamków P,
B. obecna regularna, o jednakowej amplitudzie fala f ,
C. częstość wychyleń fal i „f” 350-600/min,
D. zupełnie niemiarowy rytm komór.
Zadanie 171.
Zapalenie ucha środkowego możemy rozpoznać, gdy reakcję bólową wywoła:
A. ucisk na przeciwskrawek małżowiny,
B. ucisk za małżowiną,
C. poruszanie małżowiną,
D. próba Webera.
Zadanie 172.
Podstawowym składnikiem modelu systemowego opieki są pojęcia:
A. człowiek i środowisko,
B. zdrowie,
C. pielęgniarstwo,
D. człowiek, środowisko, zdrowie, pielęgniarstwo.
Zadanie 173.
Pielęgnowanie zindywidualizowane to:
A. proces pielęgnowania,
B. teoria pielęgnowania,
C. komunikacja interpersonalna,
D. diagnoza pielęgniarska.
Zadanie 174.
Metoda monograficzna dotyczy:
A. działalności badawczej poświęconej jednemu zagadnieniu,
B. działalności badawczej poświęconej kilku zagadnieniom,
C. opracowania statystycznego,
D. opisu kilku instytucji.
Zadanie 175.
Do metod badania naukowego zaliczamy:
A. ankietę,
B. wywiad,
C. analizę dokumentów,
D. sondaż diagnostyczny.
Zadanie 176.
Restrukturyzacja opieki zdrowotnej w miejscu zamieszkania stworzyła nową jakość opieki pielęgniarskiej, którą jest:
A. środowiskowa opieka rejonowa,
B. pielęgniarska opieka specjalistyczna,
C. długoterminowa opieka domowa,
D. domowa opieka pielęgniarska z ramienia organizacji społecznych.
Zadanie 177.
Organem Samorządu Pielęgniarek i Położnych na szczeblu centralnym jest:
A. Naczelna Rada Pielęgniarek i Położnych,
B. Prezydium Naczelnej Rady Pielęgniarek i Położnych,
C. Krajowy Zjazd Pielęgniarek i Położnych,
D. Naczelna Izba Pielęgniarek i Położnych.
Zadanie 178.
Która z wymienionych cech to cecha jakościowa?
A. liczba dzieci w rodzinie,
B. kolor oczu,
C. wzrost,
D. temperatura.
Zadanie 179.
Programami służącymi do przetwarzania danych statystycznych, w szczególności obliczania średnich, odchyleń od średnich, korelacji oraz sporządzania tabel i wykresów są:
A. systemy operacyjne,
B. edytory tekstu,
C. bazy danych,
D. arkusze kalkulacyjne.
Zadanie 180.
Które z poniższych urządzeń umożliwia wysyłanie poczty elektronicznej poprzez sieć telefoniczną?
A. klawiatura,
B. skaner,
C. drukarka,
D. modem.