TEST NR 110309
Zadanie 1.
Obecnie obowiązującym aktem prawnym regulującym założenia profilaktycznej
opieki zdrowotnej nad uczniami jest:
A. rozporządzenie Ministra Zdrowia i Opieki Społecznej z dnia 22 grudnia
2004 roku w sprawie zakresu, organizacji oraz form opieki zdrowotnej
nad uczniem,
B. rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 25 czerwca 2003 roku w sprawie
zakresu i organizacji profilaktycznej opieki zdrowotnej nad dziećmi i
młodzieżą,
C. rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 22 grudnia 2004 w sprawie
zakresu i organizacji profilaktycznej opieki zdrowotnej nad dziećmi i
młodzieżą,
D. rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 16 grudnia 2004 w sprawie
zakresu i organizacji profilaktycznej opieki zdrowotnej nad dziećmi i
młodzieżą.
Zadanie 2.
W przypadku udzielania świadczeń uczniom placówki oświatowo-wychowawczej, w
której nie ma wydzielonego gabinetu profilaktyki zdrowotnej i pomocy
przedlekarskiej , do czasu jego utworzenia na terenie szkoły dokumentacja
medyczna uczniów przechowywana jest:
A. przez właściwego dla ucznia lekarza podstawowej opieki zdrowotnej,
B. przez pielęgniarkę podstawowej opieki zdrowotnej,
C. przez pielęgniarkę środowiska nauczania i wychowania w jej biurze,
D. w sekretariacie szkoły.
Zadanie 3.
W 2001 roku powstało Krajowe Stowarzyszenie Pielęgniarek Medycyny Szkolnej
broniące interesów tej grupy zawodowej. Siedziba stowarzyszenia znajduje się w:
A. Łodzi,
B. Warszawie,
C. Szczecinie,
D. Poznaniu.
Pielęgniarka w szkole, ze względu na dużą samodzielność w podejmowaniu decyzji
oraz zadania, jakie realizuje na rzecz ucznia, zobowiązana jest do zastosowania
zasad „sprawnego działania”, zwanych inaczej „zasadami działania
zorganizowanego”, określanymi jako:
A. diagnoza pielęgniarska,
B. proces pielęgnowania,
C. model ograniczonego pielęgnowania,
D. model zależnego pielęgnowania.
Zadanie 5.
Rodzina kształtuje u dziecka nawyki prozdrowotne. Jakie funkcje pełni w tej
sytuacji pielęgniarka?
A. sprawdzające,
B. planujące,
C. wspomagające i pomocnicze,
D. weryfikujące.
Zadanie 6.
Prowadząc zajęcia z wychowania zdrowotnego należy:
A. uczyć sposobów wzmacniania zdrowia fizycznego i psychicznego,
B. przekazywać wiedzę na temat diagnostyki chorób i rokowania,
C. uczyć umiejętności samoleczenia,
D. przekazywać najnowsze osiągnięcia medycyny.
Zadanie 7.
W koncepcji pielęgnowania D. Orem zadaniem pielęgniarki jest:
A. zaspakajanie potrzeb pacjenta,
B. znalezienie optymalnego sposobu radzenia sobie z problemem,
C. wczuwanie się w subiektywny świat pacjenta,
D. przygotowanie pacjenta do samoopieki.
Zadanie 8.
Profilaktyczna opieka zdrowotna sprawowana jest nad dziećmi i młodzieżą
objętymi obowiązkiem szkolnym i obowiązkiem nauki oraz kształcącymi się w
szkołach ponadgimnazjalnych do ukończenia:
A. 19 roku życia,
B. 18 roku życia,
C. 21 roku życia,
D. 20 roku życia.
Zadanie 9.
Podstawą nowego systemu opieki zdrowotnej nad uczniem jest koncepcja:
A. profilaktyki chorób,
B. promocji zdrowia,
C. rozwoju ucznia,
D. rehabilitacji ucznia.
Zadanie 10.
Ocena rezultatów opieki pielęgniarskiej powinna być prowadzona przez:
A. pielęgniarkę z udziałem pacjenta,
B. samą pielęgniarkę,
C. osoby nadzorujące,
D. samego pacjenta.
Zadanie 11.
W zakresie promocji zdrowia pielęgniarka szkolna powinna być:
A. jedynym wykonawcą,
B. osobą kontrolującą,
C. osobą motywującą,
D. koordynatorem działań.
Zadanie 12.
Według którego modelu pielęgnowania, zadaniem pielęgniarki jest przygotowanie
pacjenta do znalezienia optymalnego sposobu radzenia sobie z problemami jakie
napotyka on i jego rodzina?
A. B. Neumen,
B. C. Roy,
C. V. Henderson,
D. D. Rogers.
Zadanie 13.
Świadczenia w zakresie promocji zdrowia i edukacji zdrowotnej realizowane przez
pielęgniarkę środowiska nauczania i wychowania obejmują:
A. prowadzenie edukacji zdrowotnej uczniów,
B. wspieranie nauczycieli , wychowawców i uczniów w edukacji , zdrowotnej i
promocji zdrowia,
C. promowanie zachowań prozdrowotnych,
D. wszystkie powyższe.
Zadanie 14.
Która z niżej wymienionych cech procesu pielęgnowania mówi o tym, że model
opieki pielęgniarskiej można stosować w odniesieniu do pacjenta indywidualnego,
a także jego środowiska (uczeń – klasa – szkoła)?
A. wieloetapowość,
B. ciągłość i dynamika,
C. uniwersalność,
D. logiczność i następstwo czasowe.
Zadanie 15.
Świadczenia diagnostyczne w pielęgniarstwie środowiska nauczania i wychowania
to:
A. ocenianie stanu sanitarno–higienicznego i bezpieczeństwa w placówce
nauczania i wychowania oraz warunków nauczania w szkole,
B. wykonywanie testów przesiewowych, zgodnie z obowiązującym programem i
procedurami ,
C. współdziałanie z dyrekcją szkoły w zakresie rozwiązywania problemów
zdrowotnych uczniów/wychowanków oraz eliminowanie czynników
zagrażających ich zdrowiu,
D. wszystkie powyższe.
Zadanie 16.
Pielęgnowanie według najnowszych koncepcji polega na:
A. wspomaganiu ludzkiej samodzielności,
B. wykonywaniu wszystkich czynności przy pacjencie,
C. zaspokajanie potrzeb fizycznych i psychicznych,
D. zaspokajanie potrzeb fizycznych, psychicznych, społecznych.
Zadanie 17.
Profilaktyczna opieka zdrowotna sprawowana nad dziećmi i młodzieżą NIE
obejmuje:
A. kierowania postępowaniem poprzesiewowym oraz sprawowania opieki nad
uczniami objętymi tym postępowaniem,
B. badania w zakresie zdrowotnej gotowości szkolnej uczniów,
C. doradztwa dla dyrektora szkoły w sprawie warunków bezpieczeństwa
uczniów, organizacji posiłków i warunków sanitarnych w szkole,
D. organizowania profilaktycznych badań lekarskich.
Zadanie 18.
Finansowanie świadczeń z zakresu medycyny szkolnej w rodzaju podstawowa opieka
zdrowotna, realizowanych przez pielęgniarki szkolne opiera się na:
A. ustalonej rocznej stawce kapitacyjnej,
B. ustalonej rocznej stawce kapitacyjnej, korygowanej współczynnikiem
odpowiednim dla typu szkoły i populacji uczniów,
C. miesięcznym zestawieniu świadczeń realizowanych w danej populacji ,
D. miesięcznym zestawieniu świadczeń realizowanych w danej populacji ,
korygowanym współczynnikiem odpowiednim dla typu szkoły i populacji
uczniów.
Zadanie 19.
Etap planowania w procesie pielęgnowania związany jest z:
A. gromadzeniem danych, przygotowaniem dawcy opieki, przygotowaniem biorcy
opieki,
B. ustalaniem celu opieki, dobieraniem osób, działań i sprzętu do zadań
oraz formułowaniem planu opieki pielęgnacyjnej,
C. stawianiem diagnozy pielęgniarskiej, formułowaniem planu opieki
pielęgniarskiej,
D. formułowaniem planu opieki pielęgniarskiej, przygotowaniem dawcy
opieki, stawianiem diagnozy pielęgniarskiej.
Zadanie 20.
Liczbę uczniów na jedną pielęgniarkę należy zmniejszyć o 20–30%, gdy sprawuje
ona opiekę:
A. w więcej niż 2 oddalonych od siebie szkołach,
B. w więcej niż 3 oddalonych od siebie szkołach,
C. w szkołach z klasami integracyjnymi i sportowymi ,
D. w szkołach specjalnych dla dzieci i młodzieży.
Zadanie 21.
Najczęściej wykonywaną funkcją pielęgniarki szkolnej jest:
A. promowania zdrowia, opiekuńcza,
B. opiekuńcza, terapeutyczna,
C. terapeutyczna, promowania zdrowia,
D. wychowawcza, terapeutyczna.
Zadanie 22.
W którym roku higienistka (pielęgniarka szkolna) otrzymała status pielęgniarki
środowiskowej – środowiska nauczania i wychowania?
A. 1989,
B. 1985,
C. 1990,
D. 1988.
Zadanie 23.
Pielęgniarka sprawująca profilaktyczną opiekę zdrowotną nad uczniami powinna
współpracować z:
A. lekarzem dentystą sprawującym profilaktyczną opiekę zdrowotną nad
uczniem,
B. radą pedagogiczną,
C. organizacjami i instytucjami działającymi na rzecz dzieci i młodzieży,
D. wszystkimi powyższymi .
Zadanie 24.
W celu uzyskania najpełniejszej informacji o uczniu niezbędnej do rozpoznania
jego stanu wykorzystuje się:
A. obserwację, wywiad, pomiar, analizę dokumentacji medycznej,
B. obserwację, wywiad,
C. analizę dokumentacji medycznej, obserwację,
D. pomiar, obserwację i wywiad.
Zadanie 25.
Podstawą rozpoczęcia działań promujących zdrowie ucznia jest:
A. diagnoza stanu indywidualnej osoby, rodziny na tle społeczności
lokalnej , środowiskowej,
B. stworzenie warunków do prowadzenia działań,
C. nawiązanie współpracy z ośrodkiem promocji zdrowia,
D. zaplanowanie działań promujących zdrowie.
Zadanie 26.
Co wykrywa pielęgniarka szkolna za pomocą testu przesiewowego Cover–test?
A. obecność zeza,
B. zaburzenia widzenia barw,
C. uszkodzenie słuchu,
D. zaburzenia statyki ciała.
Zadanie 27.
Uczniów, którzy ze względów zdrowotnych wymagaj ą dodatkowych ćwiczeń
korekcyjnych kwalifikuje się do grupy wychowania fizycznego:
A. As,
B. B,
C. Bk,
D. C.
Zadanie 28.
Zalecana liczba uczniów przypadających na jedną pielęgniarkę szkolną w szkole
podstawowej, gimnazjum, liceum profilowanym (bez nauki w warsztatach) , to:
A. 500 uczniów,
B. 800 (± 10%) ,
C. 1000 uczniów,
D. nie więcej niż 1200 uczniów.
Zadanie 29.
W działaniach na rzecz ochrony i promocji zdrowia uczniów biorą udział :
A. szkoła i ochrona zdrowia,
B. uczeń, szkoła i rodzice,
C. uczeń, szkoła, rodzice i ochrona zdrowia,
D. tylko pracownicy ochrony zdrowia.
Zadanie 30.
Pielęgniarka szkolna zapewnia dostępność do świadczeń w wymiarze czasu pracy:
A. w zależności od liczby uczniów objętych opieką, ale nie mniej niż 10
godzin tygodniowo,
B. od poniedziałku do piątku w godzinach od 7.30 do godziny 15.00,
C. codziennie przez 7 godzin i 35 minut,
D. proporcjonalnym do liczby uczniów objętych opieką, z uwzględnieniem
godzin lekcyjnych, zgodnie z harmonogramem pracy.
Zadanie 31.
Obecnie kompetencje i zadania realizowane przez pielęgniarkę środowiska
nauczania i wychowania określa:
A. ustawa o zawodach pielęgniarki i położnej z 1996 r. (Dz. U. z 2001r. ,
nr 57, poz. 602, j . t. ) ,
B. rozporządzenie MZ z 07.11.2007r. w sprawie rodzaju i zakresu świadczeń
zapobiegawczych, diagnostycznych, leczniczych i rehabilitacyjnych
udzielanych przez pielęgniarkę albo położną samodzielnie bez zlecenia
lekarskiego (Dz. U. z 2007r. , nr 210, poz. 1540),
C. rozporządzenie MZ z 2005r. w sprawie zakresu zadań lekarza,
pielęgniarki , położnej podstawowej opieki zdrowotnej (Dz. U. z 2005r. ,
nr, 214, poz. 1816) a także umowy z Narodowym Funduszem Zdrowia,
D. wszystkie powyższe.
Zadanie 32.
Przygotowując uczniów do udzielania pomocy w napadzie padaczki zwrócisz uwagę
na:
A. unieruchomienie kończyn górnych i dolnych,
B. utrzymanie chorej w pozycji siedzącej,
C. zabezpieczenie chorej przed uszkodzeniem ciała, szczególnie głowy w
czasie drgawek,
D. podanie wody do picia.
Zadanie 33.
Jakie są etapy cyklu działań zorganizowanych w edukacji zdrowotnej?
A. diagnoza, realizacja, weryfikacja, wykonanie,
B. diagnoza, planowanie, realizacja, ocena,
C. diagnoza, realizacja, weryfikacja, ocena,
D. planowanie, diagnoza, wykonanie, ocena.
Zadanie 34.
Diagnoza pielęgniarska indywidualnego przypadku w odniesieniu do ucznia będzie
dotyczyła określenia:
A. motywacji ucznia do nauki ,
B. zdolności ucznia,
C. stanu zdrowia ucznia,
D. możliwości intelektualnych ucznia.
Zadanie 35.
Świadczenia w rodzaju podstawowa opieka zdrowotna w zakresie medycyny szkolnej,
udzielane mogą być przez:
A. indywidualną praktykę lekarską, lub indywidualną praktykę
pielęgniarską,
B. niepubliczny zakład opieki zdrowotnej medycyny szkolnej zatrudniający
pielęgniarki posiadające kurs kwalifikacyjny w dziedzinie
pielęgniarstwa środowiska nauczania i wychowania,
C. grupową praktykę pielęgniarską lub indywidualną praktykę lekarską,
D. żadną z powyższych.
Zadanie 36.
Najwięcej informacji o zdrowiu ucznia rozpoczynającego szkołę pielęgniarka
uzyska z:
A. karty bilansu ucznia,
B. karty szczepień,
C. karty zdrowia,
D. książeczki rum.
Zadanie 37.
Jednym z elementów służących poprawie opieki zdrowotnej są standardy medyczne,
wprowadzenie ich ma na celu:
A. ułatwienie korzystania z aktualnej wiedzy medycznej i poprawę procesu
podejmowania decyzji przez personel medyczny,
B. poprawę jakości świadczonych usług medycznych i optymalizację kosztów
świadczeń zdrowotnych,
C. zabezpieczenie przed prawnymi skutkami niepowodzeń, w przypadku
postępowania zgodnie z wytycznymi ,
D. wszystkie wyżej wymienione.
Zadanie 38.
18-letnia uczennica ma 10-kilogramową nadwagę. Która z poniższych odpowiedzi
przyczyni się do zmniejszenia zbędnych kilogramów?
A. zmniejszenie objętości i kaloryczności posiłków, systematyczna
gimnastyka oraz regularne wypróżnienia,
B. wykluczenie węglowodanów z diety,
C. stosowanie środków odchudzających,
D. stosowanie diety owocowo-warzywnej i codziennie spacery.
Zadanie 39.
Który z wymienionych etapów procesu pielęgnowania kończy postawienie diagnozy
pielęgniarskiej?
A. IV etap,
B. II etap,
C. I etap,
D. III etap.
Zadanie 40.
Dokończ zdanie. W kontekście definicji promocji zdrowia, rozumianej jako
„proces umożliwiający ludziom kontrolę nad własnym zdrowiem oraz poprawę
zdrowia”:
A. promocja zdrowia jest znaczącym elementem edukacji zdrowotnej,
B. edukacja zdrowotna, obok pol i tyki społecznej, jest znaczącym elementem
promocji zdrowia,
C. promocja zdrowia jest jednym z zadań edukacji zdrowotnej,
D. edukacja zdrowotna ma cele inne niż promocja zdrowia.
Zadanie 41.
Edukacja do zdrowia dotyczy jednostek i obejmuje przekazywanie i nabywanie
(zwiększanie) lub korektę:
A. świadomości i rozumienia zdrowia, wiedzy o zdrowiu i postaw wobec
zdrowia,
B. wiedzy o zdrowiu, postaw wobec zdrowia i tzw. umiejętności życia,
C. wiedzy na temat kształtowania zachowań sprzyjających zdrowiu,
D. świadomości i rozumienia zdrowia, wiedzy o zdrowiu, postaw wobec
zdrowia i tzw. umiejętności życia.
Zadanie 42.
Celem profilaktyki wtórnej jest:
A. zapobieganie ewentualnemu wystąpieniu zaburzenia stanu zdrowia poprzez
swoiste lub nieswoiste działania,
B. zapobieganie skutkom choroby poprzez pomoc w utrzymaniu dobrej kondycji
psychofizycznej,
C. identyfikacja grup ryzyka, wykrycie objawów zaburzenia i podjęcie
działań naprawczych dla zahamowania rozwoju zaburzenia,
D. zapobieganie skutkom choroby poprzez przeciwdziałanie izolacji
społecznej.
Zadanie 43.
Edukacja zdrowotna, w której ekspert posiada ogólną wiedzę i umiejętności a
odbiorca zna warunki, w których żyje, pragnie podzielić się wiedzą na ten temat
z ekspertem, po to by poprawić własny stan zdrowia udoskonalając warunki, w
jakich żyje, określana jest jako edukacja:
A. autorytatywna,
B. profilaktyczna,
C. promująca,
D. uczestnicząca.
Zadanie 44.
Holistyczna koncepcja zdrowia zakłada między innymi traktowanie człowieka jako
„części całości”, oznacza to, postrzeganie zdrowia człowieka w kontekście:
A. wzajemnie powiązanych ze sobą wymiarów,
B. relacji z innymi ludźmi,
C. zachowań i praktyk religijnych,
D. czynników, które wpływają na zdrowie, w tym głównie stylu życia i
warunków, w jakich człowiek żyje.
Zadanie 45.
Eksperci Światowej Organizacji Zdrowia wskazuj ą, że czynnikiem, który w
największym stopniu wpływa na stan zdrowia człowieka jest:
A. prowadzony przez człowieka styl życia,
B. poziom środowiskowych warunków zdrowotnych,
C. wyposażenie i cechy genetyczne człowieka,
D. sprawność i poziom systemu ochrony zdrowia.
Zadanie 46.
Tworzenie Szkół Promujących Zdrowie jest długotrwałym procesem wprowadzania
wielu zmian w myśleniu i działaniu społeczności szkolnej. Doświadczenie
wskazuje, że aby rozpocząć ten proces i skutecznie go kontynuować niezbędne
jest przede wszystkim:
A. połączenie kilku elementów: zaangażowanych ludzi , koncepcji , strategii ,
organizacji, modelu działania,
B. opracowanie projektu, pozyskanie wsparcia ze strony organizacji
pozarządowych i funduszu z NFZ,
C. zdobycie przychylności nadzoru pedagogicznego, pozyskanie środków
finansowych, nawiązanie dobrej współpracy z pracownikami służby
zdrowia,
D. zatrudnienie kompetentnych promotorów zdrowia, pozyskanie środków z
NFZ, zatwierdzenie projektu przez nadzór pedagogiczny.
Zadanie 47.
Holistyczna zasada zdrowego żywienia polega m.in. na:
A. zapewnieniu zróżnicowanej żywności,
B. zapewnieniu zróżnicowanej diety z udziałem pieczywa i mleka,
C. zapewnieniu zróżnicowanej diety z udziałem żywności ekologicznej
(owoców i warzyw) lub żywności dobrej jakości i wiadomego pochodzenia,
D. zapewnieniu żywności wiadomego pochodzenia.
Zadanie 48.
Pierwsza Konferencja Europejskiej Sieci Szkół Promujących Zdrowie odbyła się w:
A. 1997 w Salonikach,
B. 1985 w Genewie,
C. 1999 w Dublinie,
D. 2001 w Kopenhadze.
Zadanie 49.
Według promocji zdrowia kontrolę nad zdrowiem należy rozumieć w znaczeniu
możliwości i konieczności:
A. wglądu we własne zdrowie i przejawianie troski o własne zdrowie,
B. uczestniczenie w badaniach przesiewowych,
C. systematyczne przeprowadzanie badań profilaktycznych,
D. wykonywania badań w ramach bilansu zdrowia.
Zadanie 50.
W edukacji zdrowotnej należy zwracać uwagę na fakt, że ryzyko związane z
paleniem tytoniu jest:
A. odwracalne, a utrzymanie się zwiększonego ryzyka po zaprzestaniu
palenia uwarunkowane jest płcią palącego i jego wiekiem,
B. odwracalne, a utrzymywanie się zwiększonego ryzyka po zaprzestaniu
palenia zależy od intensywności palenia i okresu jaki upłynął od jego
zaprzestania,
C. odwracalne i mi ja natychmiast po zaprzestaniu palenia,
D. nieodwracalne.
Zadanie 51.
W wieku szkolnym niezbędne są systematyczne, zorganizowane zajęcia ruchowe i
aby były skuteczne powinny odbywać się:
A. 5 razy w tygodniu przez 60 minut, z intensywnością wysiłku powodującą
częstość skurczów serca, co najmniej 130/min.,
B. 3 razy w tygodniu przez 40 minut, z intensywnością wysiłku powodującą
częstość skurczów serca, co najmniej 130/min.,
C. 4 razy w tygodniu przez 60 minut, z intensywnością wysiłku powodującą
częstość skurczów serca, co najmniej 130/min.,
D. 4 razy w tygodniu przez 40 minut, z intensywnością wysiłku powodującą
częstość skurczów serca, co najmniej 140/min.
Zadanie 52.
Elementami niezbędnymi do tworzenia szkoły promującej zdrowie są:
A. ludzie, idea (koncepcja), strategia i model działania,
B. ludzie, idea (koncepcja), strategia, organizacja, model działania,
C. strategia, organizacja i model działania,
D. rada pedagogiczna, uczniowie, strategia, organizacja i model działania,
Zadanie 53.
Zakresy polityki zdrowotnej w oparciu o koncepcję ”pól zdrowia” Lalonda to:
A. polityka nastawiona na organizowanie działań edukacyjnych,
B. polityka nastawiona na finansowanie ochrony zdrowia,
C. polityka nastawiona na kształtowanie zachowań prozdrowotnych, zajmująca
się ochroną środowiska, organizacją opieki zdrowotnej,
D. polityka nastawiona na współczesne problemy społeczności.
Zadanie 54.
Wspieranie pracowników szkoły i rodziców w tworzeniu w szkole i w domu warunków
oraz atmosfery sprzyjającej rozwojowi psychospołecznemu dziecka, możliwości
przeżywania sukcesów, kształtowaniu poczucia własnej wartości, umiejętności
radzenia sobie w sytuacjach trudnych, z problemami emocjonalnymi , zwłaszcza w
okresie dojrzewania, to zadania pielęgniarki szkolnej należące do:
A. profilaktyki pierwszorzędowej,
B. profilaktyki drugorzędowej,
C. profilaktyki trzeciorzędowej,
D. powyższy zestaw działań nie wchodzi w zakres proponowanych działań
profilaktycznych wchodzących w zakres kompetencji pielęgniarki
szkolnej.
Zadanie 55.
Wyróżnia się trzy typy (modele) edukacji zdrowotnej uwzględniające rodzaj
relacji między nadawcą i odbiorcą informacji oraz konsekwencje cech tej relacji
na skuteczność podejmowanych działań edukacyjnych. Spośród poniższych
odpowiedzi wybierz tę, która zawiera wszystkie poprawne nazwy tych trzech
model i ( typów) edukacji zdrowotnej :
A. autorytatywna, profilaktyczna, promująca,
B. profilaktyczna, uczestnicząca, promująca,
C. profilaktyczna, autorytatywna, uczestnicząca,
D. autorytatywna, uczestnicząca, promująca.
Zadanie 56.
Masę ciała odpowiadającą wartości BMI między 25-30 uznaje się za:
A. niedowagę,
B. normę,
C. nadwagę,
D. otyłość.
Zadanie 57.
Wśród strategi i mających na celu poprawę zdrowia psychicznego dzieci i
młodzieży wyróżniamy podejście promocyjne, które polega na:
A. edukacji rodziców pod kątem wczesnego rozpoznawania zaburzeń,
B. szkoleniu nauczycieli pod kątem wczesnego rozpoznawania zaburzeń,
C. szkoleniu nauczycieli i rodziców pod kątem wczesnego rozpoznawania
zaburzeń,
D. stosowaniu technik poznawczych np. rozwijaniu umiejętności
rozwiązywania problemów interpersonalnych, treningu radzenia sobie ze
stresem.
Zadanie 58.
Kluczowym czynnikiem, decydującym o efektach promocji zdrowia wszystkich ludzi
w społeczeństwie jest:
A. zaangażowanie wszystkich pracowników instytucji ochrony zdrowia w
działaniach edukacji zdrowotnej,
B. poprawa standardu życia społeczeństwa,
C. doprowadzenie do sytuacji , w której społeczeństwo będzie definiowało
problemy, podejmowało decyzje i współuczestniczyło w zmienianiu
determinantów zdrowia,
D. wpływanie na zmianę stylu życia jednostki .
Zadanie 59.
Wstępna identyfikacja chorób, zaburzeń lub wad poprzez zastosowanie testów i
innych szybkich metod badań pozwalających na wyodrębnienie w populacji osób,
które prawdopodobnie maj ą daną chorobę (zaburzenie) i osób, które
prawdopodobnie jej nie mają, to według definicji WHO:
A. badanie profilaktyczne,
B. bilanse zdrowia,
C. powszechne profilaktyczne badanie lekarskie,
D. testy przesiewowe.
Zadanie 60.
Proces intencjonalnie wywoływanych zdarzeń, dających się wyodrębnić,
odnoszących się do spraw zdrowia w skali ponad jednostkowej, to:
A. polityka zdrowotna,
B. promocja zdrowia,
C. zdrowie publiczne,
D. pol i tyka społeczna.
Zadanie 61.
Doradca w sprawach zdrowia skutecznie udziela pomocy, gdy posiada następujące
cechy:
A. empatia, ciepło (bezwarunkowe życzliwe spojrzenie) , autentyczność
(prawdziwość) ,
B. bezwarunkowe życzliwe spojrzenie, komunikatywność, naturalność,
C. autentyczność (prawdziwość), bezpośredniość i naturalność,
D. komunikatywność, szczerość i bezpośredniość.
Zadanie 62.
Społeczno-ekologiczny model zdrowia, stanowiący podstawę promocji zdrowia,
zakłada istnienie:
A. nierównego dostępu do zdrowia zależnego od cech położenia społecznego,
takich jak płeć, dochód, wiek, poziom wykształcenia,
B. równego dostępu do zdrowia niezależnie od cech położenia społecznego,
takich jak wiek, poziom wykształcenia, płeć, dochód,
C. nierównego dostępu do zdrowia zależnego od cech biologicznych
jednostki ,
D. równego dostępu do zdrowia niezależnie od cech biologicznych jednostki.
Zadanie 63.
Jednym z zadań szkolnych koordynatorów Szkoły Promującej Zdrowie jest
pozyskiwanie rodziców do współpracy, która polega na:
A. pokazaniu rodzicom efektów nauczania,
B. zapraszaniu na spotkania z nauczycielami ,
C. pokazaniu ich osobistych korzyści, przekazywaniu oczekiwań, pytaniu o
zdanie,
D. wspólnych imprezach.
Zadanie 64.
Wybierz zdanie prawdziwe. Wyróżniamy trzy typy (modele) edukacji zdrowotnej
charakteryzujące się m. in. tym że:
A. w „edukacji uczestniczącej” komunikacja jest jednokierunkowa,
B. w „edukacji promującej” jest komunikatywne łączenie,
C. w „edukacji autorytatywnej” komunikacja jest dwukierunkowa,
D. w „edukacji promującej” komunikacja jest jednokierunkowa.
Zadanie 65.
Wśród nowych podejść w promocji zdrowia w tworzeniu Szkół Promujących Zdrowie
(SzPZ) wyróżniamy:
A. podejście ”od ludzi do problemu”, podejście siedliskowe oraz
zmodyfikowane uczestnictwo społeczności szkolnej,
B. podejście ”od problemu do ludzi”, podejście siedliskowe oraz
zmodyfikowane uczestnictwo społeczności szkolnej,
C. podejście ”od problemu do ludzi” oraz podejście siedliskowe,
D. podejście skoncentrowane na różnorodnych problemach uczniów, podejście
na działaniach wg zaleceń zewnętrznych.
Zadanie 66.
Edukacja zdrowotna oparta na przekazie informacji, obejmująca element poznawczy
i moralny, w której przekaz przebiega od osoby posiadającej wiedzę do osoby
pragnącej ją zdobyć, a przekazywanie wiedzy w ramach tego rodzaju edukacji
połączone jest z precyzyjnymi wskazówkami , co powinno być zrobione a czego
należy unikać, aby nie stracić zdrowia, to typ edukacji zdrowotnej określanej
jako edukacja:
A. autorytatywna,
B. profilaktyczna,
C. promująca,
D. uczestnicząca.
Zadanie 67.
Podstawowym zadaniem nowoczesnej edukacji zdrowotnej jest przede wszystkim:
A. wspomaganie w tworzeniu nowoczesnej edukacji zdrowotnej, zapobieganie
chorobom i pomnażanie potencjału zdrowia,
B. podporządkowanie założeniom nowoczesnej prewencji i edukacji ,
C. wspomaganie tworzenia warunków dla zmiany - podejmowanie wysiłków na
rzecz wzrostu kompetencji jednostek i grup w sferze samodzielnego
działania na rzecz zdrowia, na różnych poziomach organizacji życia
społecznego,
D. wspomaganie tworzenia nowoczesnej edukacji zdrowotnej i rozwiązywanie
problemów na różnych poziomach organizacji życia społecznego.
Zadanie 68.
W modelu edukacji zdrowotnej zorientowanej na chorobę, celem oddziaływań na
odbiorcę jest uświadomienie:
A. związku między czynnikami ryzyka a możliwością wystąpienia choroby,
B. zagrożeń zdrowotnych związanych z występowaniem czynników ryzyka,
C. znaczenia konkretnego czynnika ryzyka na wystąpienie choroby,
D. wpływu konkretnego czynnika ryzyka na wystąpienie poszczególnych
objawów choroby.
Zadanie 69.
Zaplanowała Pani wykonanie testu przesiewowego do wykrywania podwyższonego
ciśnienia tętniczego krwi. Otrzymała Pani informację od uczniów, że w dniu
dzisiejszym będą pisać próbny egzamin do szkoły średniej . Jaką należy podjąć
decyzję w tej sytuacji?
A. wykonać test przesiewowy przed rozpoczęciem egzaminu,
B. przełożyć wykonanie testu na następny dzień,
C. wykonać test po zakończeniu egzaminu,
D. przełożyć wykonanie testu, a termin uzgodnić z wychowawcą klasy.
Zadanie 70.
Objawy takie jak intensywne tempo wzrastania, zmiany neurohormonalne, zmienność
nastrojów oraz niepokój ruchowy, są charakterystyczne dla:
A. wieku przedszkolnego,
B. okresu dojrzewania,
C. okresu młodzieńczego,
D. wieku dojrzałego.
Zadanie 71.
Które z prezentowanych przez młodzież stanowisk dotyczących zasad profilaktyki
zakażeń wirusem HIV jest prawidłowe?
A. stosowanie prezerwatywy jest niezawodnym sposobem ochrony przed
zakażeniem wirusem HIV,
B. zmiana partnerów seksualnych nie zwiększa w sposób zasadniczy ryzyka
zakażenia wirusem HIV,
C. po wyglądzie człowieka można ocenić, czy ktoś jest zakażony wirusem
HIV,
D. trwały, wzajemnie wierny związek z niezakażonym partnerem chroni przed
zakażeniem wirusem HIV drogą płciową.
Zadanie 72.
Do pomiaru wysokości ciała głowa ucznia powinna być ustawiona:
A. tak, aby dolne krawędzie otworów usznych i dolne krawędzie oczodołów
znajdowały się na tym samym poziomie,
B. w płaszczyźnie uszno - ocznej, tak aby górne krawędzie otworów usznych
i dolne krawędzie oczodołów znajdowały się na tym samym poziomie,
C. tak, aby dolne krawędzie otworów usznych i górne krawędzie oczodołów
znajdowały się na tym samym poziomie,
D. tak, aby górne krawędzie otworów usznych i górne krawędzie oczodołów
znajdowały się na tym samym poziomie.
Zadanie 73.
Zaobserwowane objawy u ucznia, jak senność, brak aktywności na lekcjach,
znaczna apatia, pogorszenie wyników w nauce, opuszczanie lekcji, objawy podobne
do upojenia alkoholowego, ale bez zapachu alkoholu, mogą sugerować:
A. chorobę somatyczną,
B. nadużywanie alkoholu,
C. używanie narkotyków,
D. niechęć do szkoły.
Zadanie 74.
Typowe umiejscowienie zmian na skórze w przypadku świerzbu to:
A. palce rąk, pachwiny, pępek, pachy, nadgarstki,
B. pępek, łokcie, spojenie łonowe,
C. okolice otworów naturalnych ciała,
D. klatka piersiowa, pośladki, głowa.
Zadanie 75.
Który z poniższych sposobów jest najbardziej wskazany w radzeniu sobie z
potrzebą zapalenia papierosa?
A. zjeść coś słodkiego i próbować się zdrzemnąć,
B. popijać wodę, głęboko oddychać, pójść na spacer lub zająć czymś ręce,
C. zająć się rozpakowywaniem i liczeniem papierosów, powtarzać sobie, że
nie wolno zapalić papierosa,
D. zapalić papierosa, nie zaciągając się i wypalić go tylko do połowy.
Zadanie 76.
Jak powinna postąpić pielęgniarka szkolna po otrzymaniu informacji , że w
sklepiku szkolnym sprzedawane są uczniom papierosy?
A. nie podejmuje żadnych działań, gdyż nie jest odpowiedzialna za
asortyment sklepu,
B. nie podejmuje żadnych, gdyż obawia się narazić sprzedawcy sklepiku,
C. informuje dyrektora szkoły i nauczyciel i z prośbą o interwencję,
D. organizuje spotkanie z uczniami w celu zakazania zakupu papierosów
przez uczniów.
Zadanie 77.
Niedobór masy ciała u dzieci i młodzieży to zaburzenie, w którym:
A. wartość wskaźnika BMI badanej osoby usytuowana jest poniżej 10 centyla
dla płci i wieku,
B. wartość wskaźnika BMI badanej osoby usytuowana jest poniżej 5 centyla
dla płci i wieku,
C. wartość wskaźnika BMI u dziewcząt usytuowana jest poniżej 10 centyla,
D. wartość wskaźnika BMI u chłopców usytuowana jest poniżej 10 centyla.
Zadanie 78.
Współcześnie pod pojęciem „Bezpieczeństwo ucznia w szkole”, należy rozumieć:
A. bezpieczeństwo higieniczne, fizyczne i społeczne,
B. brak ryzyka zakażenia chorobami zakaźnymi ,
C. zminimalizowanie wypadków,
D. dobrą atmosferę minimalizującą ryzyko występowania nerwic.
Zadanie 79.
Które z poniższych działań mają związek z kształtowaniem zdrowego stylu życia u
uczniów szkoły średniej?
A. wprowadzenie zwyczaju niepalenia papierosów dotyczącego pracowników
szkoły i uczniów,
B. podwyższenie ceny wyrobów tytoniowych,
C. zakaz sprzedaży papierosów młodzieży do 18 roku życia,
D. zorganizowanie w szkole palarni papierosów dla nauczycieli .
Zadanie 80.
Aktywność fizyczna jest niezbędna do prawidłowego rozwoju fizycznego,
emocjonalnego, intelektualnego i społecznego dziecka. Jest więc ona podstawowym
elementem:
A. terapii zaburzeń i chorób, zapobiegania chorobom,
B. zdrowego stylu życia, radzenia sobie ze stresem,
C. zdrowego stylu życia, zapobiegania chorobom, radzenia sobie ze stresem,
terapii zaburzeń i chorób,
D. pożądanego stylu życia, radzenia sobie ze stresem, zapobiegania
chorobom.
Zadanie 81.
Profilaktyczna opieka pielęgniarska nad uczniami obejmuje m.in. :
A. wykonywanie i interpretowanie testów przesiewowych, kierowanie
postępowaniem poprzesiewowym, organizacja profilaktycznych badań
lekarskich, doradztwo dla dyrektora szkoły w sprawie warunków
bezpieczeństwa uczniów, organizacji posiłków i warunków sanitarnych w
szkole,
B. wykonywanie i interpretowanie testów przesiewowych, ocenę zdrowotnej
gotowości szkolnej, kwalifikację do zajęć wychowania fizycznego,
C. udział w planowaniu, realizacji i ocenie szkolnego programu edukacji
zdrowotnej, przeprowadzanie kwalifikacji do szczepień,
D. udzielanie pomocy w przypadkach nagłych zachorowań, ocenę zdrowotnej
gotowości szkolnej ucznia, wykonywanie i interpretowanie testów
przesiewowych.
Zadanie 82.
Które z poniższych wskazówek dotyczących przygotowania wagi lekarskiej do
pomiarów masy ciała dzieci są prawidłowe?
A. ustawić wagę w pozycji poziomej, tarować po każdych 10 pomiarach,
B. ustawić wagę w pozycji poziomej, tarować po każdym pomiarze,
C. ustawić wagę w lekkim pochyleniu w kierunku tylnym, tarować wagę tylko
przed rozpoczęciem pomiarów,
D. ustawić wagę w lekkim pochyleniu do przodu, tarować zależnie od wieku
dzieci.
Zadanie 83.
Akceleracja jest to zjawisko przyspieszonego rozwoju:
A. biologicznego i osiągania większych wymiarów ciała,
B. psychicznego i fizycznego,
C. fizycznego i społecznego,
D. psychicznego i społecznego.
Zadanie 84.
Podstawową metodą profilaktyki drugorzędowej w szkołach są:
A. szczepienia ochronne,
B. dodatkowe pomiary masy ciała u uczniów z nadwagą i otyłością,
C. zabiegi fluoryzacji ,
D. testy przesiewowe i powszechne profilaktyczne badania lekarskie.
Zadanie 85.
Jakie działania powinna podjąć pielęgniarka udzielając pierwszej pomocy
dziecku, które złamało rękę w okolicy ramienia?
A. unieruchomić kończynę za pomocą chusty trójkątnej, uspokoić dziecko,
zapewnić pomoc lekarską, powiadomić rodziców,
B. unieruchomić kończynę za pomocą szyny, wezwać lekarza, pozostawić
dziecko pod opieką nauczyciela,
C. unieruchomić kończynę za pomocą chusty trójkątnej, uspokoić dziecko,
powiadomić rodziców,
D. unieruchomić kończynę za pomocą chusty trójkątnej, uspokoić dziecko,
pozostawić pod opieką koleżanek, powiadomić rodziców.
Zadanie 86.
Kwalifikacji do wychowania fizycznego dokonuje:
A. lekarz na podstawie wyników badania podmiotowego i badań
specjalistycznych,
B. lekarz na podstawie wyników badania podmiotowego, przedmiotowego i
badań specjalistycznych oraz laboratoryjnych,
C. pielęgniarka na podstawie orzeczenia lekarskiego,
D. pielęgniarka na podstawie wyników badania podmiotowego.
Zadanie 87.
Werbalne techniki gromadzenia informacji przez pielęgniarkę szkolną dla potrzeb
diagnozy to:
A. obserwacja,
B. analiza dokumentów,
C. pomiar masy ciała,
D. rozmowa, wywiad.
Zadanie 88.
Standardy postępowania w profilaktycznej opiece zdrowotnej nad uczniami NIE
obejmują:
A. grupowej profilaktyki próchnicy zębów,
B. testów przesiewowych,
C. edukacji zdrowotnej uczniów i ich rodziców,
D. ponadobowiązkowych szczepień ochronnych.
Zadanie 89.
Rozpoznanie nadciśnienia tętniczego u dziecka jest uzasadnione, jeżeli wartości
ciśnienia tętniczego:
A. przekraczają 95 centyl,
B. mieszczą się pomiędzy 90 – 95 centylem,
C. przekraczają 130/90 mm Hg,
D. mieszczą się około 50 centyla.
Zadanie 90.
Szczepienie dziewcząt w 13 roku życia przeciw różyczce ma na celu zapobieganie:
A. uszkodzeniu płodu w przypadku zachorowania na różyczkę przez kobietę w
ciąży,
B. wystąpieniu zaburzeń w miesiączkowaniu po zachorowaniu na różyczkę
dziewcząt w okresie dojrzewania,
C. wystąpieniu niepłodności po zachorowaniu na różyczkę przez młodą
kobietę,
D. stanom zapalnym jajników po zachorowaniu na różyczkę przez dorosłą
kobietę.
Zadanie 91.
W czasie zajęć z wychowania zdrowotnego w klasie „0” zauważyła Pani , że dziecko
posługuje się lewą ręką w czasie rysowania. Jak zareagujesz?
A. będę go namawiała do malowania prawą ręką,
B. będę żartem starała się wyperswadować tę skłonność,
C. zabroni ę posługiwania się lewą ręką,
D. nie podejmę żadnych działań bez konsultacji z psychologiem.
Zadanie 92.
Ocena dojrzałości szkolnej uczniów uwzględnia obecnie:
A. ocenę rozwoju procesów poznawczych, sprawności ruchowej, rozwój
społeczny i emocjonalny, zasób wiadomości i umiejętności,
B. wiek kalendarzowy ucznia,
C. iloraz inteligencji ,
D. wyniki bilansu zdrowotnego 6-latka.
Zadanie 93.
Czy dzieci chorujące na padaczkę mogą korzystać z zajęć pływania w basenie?
A. lekcje pływania są zabronione,
B. dzieci mogą się uczyć pływać w obecności opiekuna,
C. dzieci mogą się uczyć pływać w basenie, gdy nie ma innych dzieci,
D. dzieci mogą się uczyć pływać tylko w zbiornikach wodnych naturalnych.
Zadanie 94.
Otyłość pierwotna jest spowodowana:
A. zachwianiem równowagi pomiędzy podażą energii, a jej wydatkowaniem,
B. uszkodzeniem ośrodkowego układu nerwowego,
C. zaburzeniami hormonalnymi ,
D. niedoczynnością tarczycy.
Zadanie 95.
Wskaźnik powierzchni w pomieszczeniach do nauki, przypadający na jednego
ucznia, powinien wynosić:
A. 2,5 m2,
B. 2 m2,
C. 1,5 m2,
D. 1 m2.
Zadanie 96.
Dziecko ze stwierdzoną cukrzycą, bez zmian w obrębie naczyń i poza okresem
niewyrównania glikemii , powinno:
A. ćwiczyć bez ograniczeń,
B. ćwiczyć regularnie,
C. wyeliminować aktywność fizyczną,
D. znacznie zwiększyć aktywność fizyczną.
Zadanie 97.
Do ustalenia diagnozy środowiska szkolnego stwierdziłaś/eś, że w klasie, w
której uczą się uczniowie w wieku 10-12 lat znajdują się za niskie krzesła i
ławki. Jaka powinna być odległość siedzenia krzesła od podłogi?
A. mniej więcej tyle, ile długość goleni siedzącego,
B. zależy od wzrostu siedzącego,
C. powinna stwarzać możliwość swobodnego założenia nogi na nogę,
D. zależy od upodobań siedzącego.
Zadanie 98.
Które z propozycji dotyczących zaopatrzenia szkolnego sklepiku w napoje i
posiłki przedstawionych przez Radę Pedagogiczną pielęgniarce szkolnej , są
zgodne z zasadami prawidłowego żywienia?
A. różnorodne, słodkie napoje typu coca–cola, kanapki i owoce,
B. soki owocowe, kanapki z wędliną i serem oraz owoce,
C. zamiast sklepiku zorganizowanie automatu z napojami oraz sprzedaż
kanapek w kuchni szkolnej,
D. słodycze, gumy do żucia, woda mineralna.
Zadanie 99.
Jakie należy podjąć działania, kiedy uczeń został ugryziony przez nieznanego
psa w czasie przerwy lekcyjnej?
A. przemyć ranę wodą z mydłem, obficie wypłukać, założyć jałowy opatrunek,
uspokoić dziecko i odesłać na lekcje,
B. zaopatrzyć ranę jałowym opatrunkiem, uspokoić dziecko i zawiadomić
rodziców,
C. przemyć ranę roztworem rivanolu, uspokoić dziecko i odesłać do domu pod
opieką koleżanki,
D. przemyć ranę wodą z mydłem, obficie wypłukać i założyć jałowy
opatrunek, uspokoić dziecko i powiadomić rodziców.
Zadanie 100.
Którego z wymienionych zawodów NIE polecisz uczennicy chorej na cukrzycę?
A. tancerki, pielęgniarki ,
B. księgowej, bibliotekarki ,
C. krawcowej, sekretarki ,
D. nauczycielki, dietetyczki.
Zadanie 101.
Czy w gabinecie o długości 3 m, szerokości 2,5 m pielęgniarka może
przeprowadzić badanie ostrości wzroku u dzieci ze starszych klas szkoły
podstawowej?
A. tak, gdyż wielkość gabinetu nie ma znaczenia przy wykonywaniu badania
ostrości wzroku,
B. nie, ponieważ tablicę do pomiaru ostrości wzroku powinno się powiesić w
odległości 5,5 m od badanego dziecka,
C. nie, gdyż pomieszczenie może być za ciemne,
D. tak, ponieważ tablicę do pomiarów ostrości wzroku powinno się powiesić
w odległości 3 m od badanego dziecka.
Zadanie 102.
Czynniki genetyczne jako determinanty rozwoju człowieka w sposób nieodwracalny
decydują o:
A. inteligencji człowieka,
B. wzroście w wieku dojrzałym,
C. podatności na cukrzycę,
D. płci człowieka.
Zadanie 103.
Co powinna przygotować pielęgniarka szkolna do przeprowadzenia testu
przesiewowego celem wczesnego wykrywania zaburzeń w rozwoju somatycznym?
A. tabele wysokości i masy ciała opracowane przez Wolańskiego,
B. siatki centylowe wysokości i masy ciała dzieci i młodzieży,
C. morfogramy,
D. wskaźniki proporcji .
Zadanie 104.
Ryzyko powtórzenia się próby samobójczej ucznia jest większe:
A. gdy młody człowiek chętnie rozmawia na ten temat,
B. w przypadku wielokrotnych prób autoagresji ,
C. gdy próba była podjęta w otoczeniu innych osób,
D. gdy próba była spontaniczna.
Zadanie 105.
Dla zespołu nadpobudliwości psychoruchowej u dziecka prawdziwe jest
stwierdzenie:
A. występuje zwiększone poczucie winy u dziecka w tym zaburzeniu,
B. im młodsze dziecko, tym wyraźniejsze są u niego problemy z koncentracją
uwagi ,
C. zespół kilkakrotnie częściej występuje u dziewcząt niż u chłopców,
D. u dziewcząt częściej występuje typ z zaburzeniami koncentracji uwagi .
Zadanie 106.
Kryterium diagnostycznym dla jadłowstrętu psychicznego dla dziewcząt NIE jest:
A. utrata masy ciała powyżej 15% masy należnej dla wysokości ciała lub
ubytek co najmniej 25% masy ciał z okresu przedchorobowego,
B. u dziewcząt już miesiączkujących brak co najmniej jednego kolejnego
krwawienia miesięcznego,
C. nasilony lęk przed zwiększeniem masy ciała i otyłością, mimo
rzeczywistej niedowagi ,
D. zaburzony sposób, w jaki masa ciała, jego kształty i wymiary są
postrzegane i przeżywane przez pacjenta.
Zadanie 107.
W przypadku lekkiego przebiegu astmy uczeń:
A. jest niezdolny do zajęć z wychowania fizycznego,
B. jest zdolny do zajęć wychowania fizycznego z ograniczeniami ,
C. nie powinien jeździć na rowerze,
D. może uprawiać sport bez ograniczeń.
Zadanie 108.
Sprawowanie opieki zdrowotnej nad uczniami chorymi przewlekle,
niepełnosprawnymi to ważny element profilaktyki trzeciorzędowej, której celem
NIE jest:
A. pomoc w radzeniu sobie z chorobą i zaakceptowanie swego stanu,
B. przeciwdziałanie izolacji społecznej prowadzącej do wtórnego
inwalidztwa społecznego,
C. wyrabianie umiejętności samooceny swego stanu zdrowia i kondycji ,
D. zapobieganie wystąpieniu choroby.
Zadanie 109.
Po urazie głowy w przypadku krwiaka nadtwardówkowego:
A. objawy narastaj ą szybko stanowiąc zagrożenie życia,
B. objawy ujawniają się w przeciągu 48 godzin po urazie,
C. następuje wyciek płynu mózgowo-rdzeniowego z nosa,
D. następuje obniżenie ciśnienia wewnątrzczaszkowego.
Zadanie 110.
Powikłaniem w otyłości u dzieci i młodzieży w wieku szklonym NIE jest:
A. koślawość kolan,
B. płaskostopie,
C. izolacja społeczna,
D. niedociśnienie.
Zadanie 111.
Do najczęstszych przyczyn upośledzenia umysłowego dziecka NIE zalicza się:
A. urazów okołoporodowych,
B. zakażeń wewnątrzłonowych,
C. czynników genetycznych,
D. wad układu krążenia.
Zadanie 112.
U ucznia z rozpoznaną cukrzycą w sytuacji utraty przytomności na skutek
hipoglikemii należy w pierwszej kolejności:
A. podać glukozę doustnie,
B. wstrzyknąć glukagon,
C. wstrzyknąć insulinę,
D. oznaczyć ciała ketonowe w moczu.
Zadanie 113.
W przypadku mukowiscydozy preparaty enzymów trzustkowych powinny być podawane
dziecku:
A. w dwóch porcjach, na początku i w trakcie posiłku,
B. 15-30 minut przed każdym posiłkiem,
C. bezpośrednio po zjedzonym posiłku,
D. czas podawania leku nie odgrywa istotnej roli.
Zadanie 114.
Jakie działanie jest najważniejsze w planowaniu opieki nad dzieckiem
znerwicowanym?
A. stosowanie odpowiednich leków uspakajających,
B. chronienie go przed stresem,
C. wskazanie sposobów radzenia sobie ze stresem,
D. zapewnienie dziecku za wszelką cenę komfortu psychicznego.
Zadanie 115.
Rodzice 14-letniego chłopca przeprowadzili się do nowego miasta. Od chwili ,
kiedy chłopiec dowiedział się, że będzie musiał zmienić szkołę stał się bardzo
milczący i smutny. Przyczyną takiego zachowania jest jego wada wymowy. Chłopiec
jąka się od dwóch lat, z powodu wypadku samochodowego, jakiemu uległ. Od tej
pory chłopiec czuje się gorszy od swoich zdrowych rówieśników, ma problemy z
nawiązaniem przyjaźni i kontaktów. Jakie działania mogą pomóc chłopcu w
zaakceptowaniu siebie?
A. „wynagrodzenie” mu, przez rodziców, jego problemu np. zakup komputera,
B. zwolnienie go z lekcji języka polskiego,
C. zorganizowanie indywidualnego toku nauczania,
D. zaprezentowanie sylwetki osoby publicznej z podobnym problemem.
Zadanie 116.
Rodzice 12-letniej dziewczynki uskarżają się na słabe oceny córki . Psycholog
stwierdził, że dziewczynka jest bardzo inteligentnym dzieckiem. Rodzice, aby
zapewnić córce bardzo dobre warunki materialne pracują po 10 godzin dziennie,
wracają do domu późno i są zmęczeni. Oczekują od córki , aby doceniła ich
poświęcenie. Jaki czynnik jest istotny przy planowaniu pomocy w rozwiązaniu
tego problemu?
A. zapewnienie dziecku spokoju i czekanie, aż samo zrozumie sens nauki,
B. zapewnienie większego kontaktu z rodzicami ,
C. zapewnienie opieki specjalisty,
D. właściwe stosowanie kar i nagród.
Zadanie 117.
Jakie czynniki są istotne przy planowaniu profilaktyki narkomanii?
A. sytuacja rodzinna dzieci,
B. świadomość dzieci i młodzieży dotycząca uzależnień,
C. sytuacja ekonomiczna dzieci,
D. zaplecze edukacyjne w danej szkole.
Zadanie 118.
W klasie I gimnazjum w grupie dziewcząt pojawił się problem na lekcji
wychowania fizycznego. Dziewczynki zaczęły notorycznie zwalniać się z ćwiczeń
pod pretekstem niedyspozycji . Jakie postępowanie może przyczynić się do
zminimalizowania problemu?
A. rygorystyczne przestrzeganie planu ćwiczeń,
B. planowanie rodzaju ćwiczeń z uwzględnieniem propozycji uczennic,
C. należy uwzględnić prośbę uczennic i zwalniać je z ćwiczeń,
D. zadbać o to, aby lekcje wychowania fizycznego prowadziła kobieta.
Zadanie 119.
15-letni uczeń choruje na cukrzycę. Chłopiec wstydzi się własnej choroby, uważa
że przez to jest gorszy od innych. Nie chce, aby koledzy wiedzieli o jego
problemach. Jakie działania należy podjąć planując opiekę nad chłopcem?
A. zapewnić bezpieczeństwo fizyczne,
B. przekonać chłopca o jego wartości jako człowieka,
C. zapewnić stał ą opiekę lekarską,
D. zadbać o dobry kontakt z grupą rówieśników.
Zadanie 120.
10-letni chłopiec jest zamknięty w sobie, nie bierze udziału w dyskusji na
lekcji , nie chce odpowiadać na pytania. Unika zabaw z rówieśnikami . Wychowawca
klasy zgłosił problem pielęgniarce szkolnej. Jakie działania powinna podjąć
pielęgniarka w tej sytuacji?
A. zapoznać się z kartą zdrowia dziecka,
B. zapoznać się z sytuacją rodzinną dziecka,
C. przedstawić problem na radzie pedagogicznej,
D. poinformować pedagoga szkolnego.
Zadanie 121.
Nauczyciele gimnazjum skarżą się pielęgniarce szkolnej , że bardzo dużo
dziewczyn próbuje drastycznie si ę odchudzać, przez co często dochodzi do
zasłabnięć na lekcjach. Jakie działania powinna podjąć pielęgniarka w tym
zakresie?
A. przeprowadzić szkolenie w grupie młodzieży dojrzewającej z zakresu
prawidłowego żywienia i sposobu redukcji nadwagi ,
B. zorganizować spotkanie z młodzieżą, na które zaproszona będzie osoba z
anoreksją,
C. zorganizować szkolenie z lekarzem,
D. przeprowadzić rozmowę z wychowawcami klas gimnazjalnych.
Zadanie 122.
Dzieci z klas I–III szkoły podstawowej poddano badaniom stomatologicznym. U 45%
badanych dzieci stwierdzono próchnicę. Jakie działania powinna podjąć
pielęgniarka dla zlikwidowania problemu próchnicy?
A. zaplanować wszechstronne działania profilaktyczne w zakresie
profilaktyki próchnicy,
B. uświadomić dzieci o konieczności codziennego mycia zębów,
C. zaplanować wizyty u stomatologa,
D. uświadomić dzieci w zakresie prawidłowego odżywiania.
Zadanie 123.
Pielęgniarka przeprowadziła wywiad wśród dzieci nauczania początkowego na temat
ich sposobu odżywiania i ulubionych potraw. Z analizy uzyskanych informacji
zorientowała się, że większość dzieci odżywia się nieprawidłowo. Jakie czynniki
w głównej mierze mają wpływ na sposób odżywiania dzieci w tym wieku?
A. zwyczaje rodzinne w zakresie odżywiania,
B. poziom wiedzy uczniów na temat zasad zdrowego odżywiania,
C. poziom wykształcenia rodziców,
D. plan zajęć w szkole.
Zadanie 124.
Zespół dziecka krzywdzonego powodują czynniki pochodzące ze strony:
A. dziecka, rodziców i rodziny, warunków środowiskowych,
B. osób dorosłych, w tym rodziny, a także rówieśników,
C. środowiska szkolnego i terytorialnego,
D. dziecka, rodzeństwa, zakładów dla dzieci.
Zadanie 125.
Uczennica, lat 10. W rozmowie z pielęgniarką matka zgłasza, że u dziewczynki
występują częste bóle brzucha oraz moczenie w nocy i zaburzenia snu. Dodatkowe
informacje wykazały, że w rodzinie dziewczynki panuje napięta atmosfera
związana z procesem rozwodowym rodziców dziecka. Dziewczynka mieszka z obojgiem
rodziców. Wymień czynnik, który prawdopodobnie wywołuje dolegliwości u
dziewczynki :
A. brak miłości ze strony rodziców,
B. stres,
C. postawa ambiwalentna rodziców,
D. złe odżywianie dziecka.
Zadanie 126.
Pielęgniarka od kilku dni obserwuje zachowanie chłopca z klasy VI. Chłopiec ma
podkrążone oczy, jest apatyczny, zazdrośnie patrzy na kolegów zjadających
kanapki. Na pytanie pielęgniarki , czy jest głodny i czy ma drugie śniadanie,
odpowiada, że nie ma i jest głodny.Jak należy postąpić w tej sytuacji?
A. w czasie lekcji zapytać kolegów, czy ktoś może się z uczniem podzielić
swoim śniadaniem,
B. kupić chłopcu w sklepiku szkolnym coś do zjedzenia, np. pączka,
C. dyskretnie zaprowadzić chłopca na stołówkę szkolną i poczęstować czymś
do jedzenia,
D. skarcić chłopca za to, że nie zabiera ze sobą kanapek.
Zadanie 127.
W uświadamianiu uczniom negatywnego wpływu narkotyków, lepsze efekty uzyskamy:
A. zapraszając na szkolenie psychologa,
B. zapraszając na szkolenie osobę uzależnioną, leczącą się,
C. zapraszając na szkolenie rodziców,
D. wyświetlając film przedstawiający końcowy etap życia narkomana.
Zadanie 128.
Anonimowa ankieta na temat narkotyków przeprowadzona wśród uczniów szkoły
średniej , wykazała niepokojące wyniki. Pielęgniarka szkolna podjęła działania
edukacyjne mające na celu zwalczanie narkomanii oraz uświadamianie uczniom jej
następstw. Kto z pracowników szkolnych powinien wspomóc pielęgniarkę?
A. pedagog szkolny,
B. psycholog szkolny,
C. cała kadra pedagogiczna,
D. wychowawcy poszczególnych klas.
Zadanie 129.
Jakie ćwiczenia fizyczne są wskazane dla dzieci z pierwotnym nadciśnieniem
tętniczym będących w wieku szkolnym?
A. ćwiczenia na siłowni ,
B. zapasy, dżudo,
C. gimnastyka, pływanie, koszykówka,
D. boks.
Zadanie 130.
Jakie dolegliwości występują najczęściej u dzieci z koarktacją aorty w wieku
szkolnym?
A. duszność, kaszel, sinica ust i nosa,
B. bóle głowy, krwawienia z nosa, bóle kończyn dolnych,
C. kołatanie serca, omdlenia ortostatyczne, uczucie duszności,
D. bóle zamostkowe, drętwienie kończyn górnych, zaburzenia widzenia.
Zadanie 131.
12-letnia uczennica z powodu otyłości prostej ma zalecaną przez lekarza
redukcję masy ciała. Na lekcji wychowania fizycznego dziewczynka powinna:
A. wykonywać wszystkie ćwiczenia,
B. być zwolniona z niektórych ćwiczeń,
C. w ogóle nie ćwiczyć, aby nie narażać się na drwiny ze strony koleżanek,
D. wyłącznie biegać.
Zadanie 132.
Uczeń VI klasy szkoły podstawowej często zgłasza się do pielęgniarki z bólem
głowy. Skarży się na ból, który przypomina ściskanie głowy obręczą. Opisany
przez chłopca ból wskazuje na:
A. schorzenie ogólnoustrojowe,
B. migrenę,
C. chorobę oczu,
D. wzmożone napięcia emocjonalne.
Zadanie 133.
Na badaniach okresowych w szkole, pielęgniarka zwróciła uwagę na duży spadek
masy ciała ucznia VI klasy.Z rozmowy wynika, że od jakiegoś czasu dziecko ma
wzmożone pragnienie, częściej niż zwykle oddaje mocz, również w nocy, odczuwa
zmęczenie. Pielęgniarka podejrzewa cukrzycę. Jak powinna postąpić pielęgniarka
w tej sytuacji?
A. porozmawiać z wychowawcą klasy,
B. polecić rodzicom obserwację dziecka,
C. zwrócić rodzicom uwagę na prawidłowe odżywianie dziecka,
D. skierować do lekarza.
Zadanie 134.
Do jakiego zaburzenia może prowadzić drastyczne i niekontrolowane
odchudzanie się?
A. zaburzenia wzrostu,
B. jadłowstrętu psychicznego,
C. bulimii ,
D. nerwicy.
Zadanie 135.
9-letnia uczennica ma skrzywienie kręgosłupa tzw. skoliozę. Dziewczynka ma
skierowanie na ćwiczenia korekcyjne w godzinach pozalekcyjnych poza szkołą. Z
rozmowy z uczennicą pielęgniarka zorientowała się, że z tych ćwiczeń nie
korzysta. Rodzice nie pamiętają o zaprowadzaniu dziecka na zajęcia. Mając na
uwadze dobro i zdrowie dziecka, pielęgniarka powinna:
A. przygotować dziewczynce plan ćwiczeń, aby ćwiczyła sama,
B. porozmawiać z rodzicami , uświadamiając im potrzebę ćwiczeń
korekcyjnych,
C. dostarczyć rodzicom opis ćwiczeń, aby sami w domu ćwiczyli z córką,
D. napisać do rodziców uwagę, że źle postępują.
BLOK OGÓLNOZAWODOWY - wiosna 2009
Zadanie 136.
Które z podanych stwierdzeń jest FAŁSZYWE?
A. asertywność to umiejętność pełnego wyrażania siebie w kontakcie z inną osobą,
B. asertywność powiązana jest z poczuciem własnej godności i szacunkiem dla samego siebie,
C. asertywność jest wrodzona,
D. asertywność jest zmienna i zależy od sytuacji.
Zadanie 137.
Które z zachowań świadczy o wysokim poziomie stresu?
A. niemożność skoncentrowania się i normalnego myślenia,
B. szybki refleks,
C. wyostrzona uwaga,
D. przekonanie, że wszystko jest bez sensu.
Zadanie 138.
Taksonomia celów to:
A. wykaz najważniejszych celów dotyczących umiejętności psychomotorycznych,
B. hierarchiczny układ szczegółowych celów kształcenia,
C. cele dotyczące wiedzy przekazywanej w oparciu o program kursu,
D. zależność pomiędzy celami kształcenia już osiągniętymi i planowanymi.
Zadanie 139.
Edukacja zdrowotna to:
A. przekazywanie wiedzy i umiejętności niezbędnych do zachowań korzystnych dla ich zdrowia,
B. proces, w którym ludzie uczą się, jak dbać o własne zdrowie i zdrowie społeczności, w której żyją,
C. aktywizowanie ludzi do wzmacniania własnego potencjału zdrowia i podejmowania działań prozdrowotnych,
D. umożliwienie ludziom decydowania o sprawach zdrowia.
Zadanie 140. Która z niżej wymienionych grup społecznych NIE jest grupą formalną?
A. rodzina,
B. związek emerytów i rencistów,
C. partia polityczna,
D. grupa koleżeńska.
Zadanie 141.
Podstawowym zadaniem socjologii medycyny jest:
A. poszukiwanie społeczno-kulturowych uwarunkowań zdrowia i choroby,
B. problematyka kształtowania się postaw społecznych wobec zdrowia i choroby oraz działalności ochrony zdrowia,
C. wykrywanie i wyjaśnianie społecznych prawidłowości warunkujących stan zdrowia jednostek oraz całych zbiorowości i wpływu procesów społecznych na funkcjonowanie współczesnej medycyny,
D. badanie procesu leczenia jako układu stosunków zachodzących pomiędzy chorymi a osobami leczącymi .
Zadanie 142.
Ile lat musi przepracować pielęgniarka/położna, aby otrzymać zezwolenie na indywidualną praktykę zawodową?
A. 2 lata,
B. 3 lata,
C. 4 lata,
D. 5 lat.
Zadanie 143.
Pacjent ma prawo do osobistego kontaktu z osobami z zewnątrz, jednak może być ono ograniczone:
A. z powodu innych przepisów obowiązujących w danym szpitalu,
B. tylko ze względów epidemicznych,
C. przez personel medyczny, bez podania przyczyny,
D. tylko ze względu na stan zdrowia pacjenta.
Zadanie 144.
Budżet globalny zakładu opieki zdrowotnej to:
A. budżet na sfinansowanie wszystkich usług zdrowotnych dostarczanych przez dany zakład opieki zdrowotnej,
B. proces polegający na projektowaniu i wdrażaniu działań, które kształtują system finansowy w zakładzie opieki zdrowotnej,
C. plan finansowy zakładu opieki zdrowotnej określający wszystkie wydatki w ciągu roku,
D. całkowity zysk do podziału z wykonywanych usług zdrowotnych w zakładzie opieki zdrowotnej.
Zadanie 145.
Plan strategiczny firmy powinien:
A. zawierać decyzje dotyczące alokacji zasobów w firmie,
B. szczegółowo opisywać sposób realizacji celów,
C. przekładać cele na szczegółowe zadania,
D. wskazywać personalnie odpowiedzialność za realizację zadań.
Zadanie 146.
Jakość systemu opieki zdrowotnej może być oceniana w zakresie:
A. struktury,
B. procesu,
C. wyniku,
D. wszystkich wymienionych.
Zadanie 147.
Określenie misji powinno zawierać opis podstawowego produktu lub usługi organizacji, funkcji, które będą wykonywane oraz:
A. hierarchię celów organizacji,
B. plan strategiczny,
C. rozłożenia odpowiedzialności,
D. rynków lub klientów do obsłużenia.
Zadanie 148.
Obszarem działalności promocji zdrowia w kontekście założeń Narodowego Programu
Zdrowia są:
A. wielokierunkowe działania obejmujące: politykę zdrowotną i publiczną, indywidualną jednostkę, środowisko pracy i życia, służbę zdrowia, całe społeczeństwo,
B. działania skierowane na instytucje służby zdrowia i społeczeństwo,
C. wielokierunkowe działania obejmujące: świadczenia zdrowotne w placówkach służby zdrowia, zakładach pracy i nauki ,
D. działania skierowane na jednostkę ludzką w celu zwiększenia kontroli nad swoim zdrowiem.
Zadanie 149.
Które z niżej wymienionych zagadnień NIE należy do kompetencji samorządu terytorialnego?
A. zapobieganie chorobom zakaźnym, ich kontrola i zwalczanie,
B. ochrona zdrowia grup szczególnie zagrożonych, kobiet ciężarnych, matek i dzieci, osób w wieku podeszłym,
C. finansowanie świadczeń z zakresu ochrony zdrowia osobom ubezpieczonym,
D. zapewnienie właściwego dostępu do świadczeń zdrowotnych, zwłaszcza świadczeń zapobiegawczych osobom ze środowisk społecznie i ekonomicznie upośledzonych.
Zadanie 150.
Popularyzowana powszechnie koncepcja zdrowia publicznego zakłada podejmowanie zintegrowanych wysiłków:
A. państwa, społeczności lokalnej i jednostki,
B. wyłącznie państwa,
C. zawodowej kadry medycznej,
D. organizacji samorządowych.
Zadanie 151.
Pielęgniarka obserwująca u chorego: nagły spadek ciśnienia tętniczego poniżej 90mmHg, szybkie nitkowate tętno, zaczerwienienie lub pokrzywkę skórną, bóle brzucha, biegunkę, cechy obturacji dróg oddechowych, lęk i zaburzenia świadomości, podejrzewa w pierwszej kolejności:
A. zatrucie pokarmowe z odwodnieniem,
B. zatrucie alkoholem etylowym,
C. wstrząs anafilaktyczny,
D. wstrząs septyczny.
Zadanie 152.
Do przychodni zgłosiła się matka z dzieckiem. W wywiadzie informuje, że niemowlę regularnie wymiotuje po jedzeniu, chudnie, nie rozwija się prawidłowo. Przez powłoki widoczny jest uwypuklony żołądek. Prawdopodobną przyczyną dolegliwości jest:
A. zapalenie śluzówki żołądka,
B. zarzucanie żółci z dwunastnicy do żołądka,
C. niewydolność wpustu,
D. zwężenie odźwiernika.
Zadanie 153.
Badanie objawu Lasseque'a jest badaniem oceniającym obecność nieprawidłowości:
A. w obrębie kręgosłupa i korzeni nerwowych,
B. w obrębie nerwów okoruchowych,
C. w zakresie stężenia jonów wapnia we krwi,
D. rotacji w stawie biodrowym.
Zadanie 154.
Działanie przeciwmiażdżycowe wykazuje cholesterol:
A. frakcji HDL,
B. frakcji LDL,
C. frakcji VLDL,
D. całkowity.
Zadanie 155.
Podejrzewając tamponadę worka osierdziowego w badaniu EKG obserwujemy:
A. uniesienie odcinka ST w odprowadzeniach kończynowych,
B. niski woltaż zespołów QRS i załamka T we wszystkich odprowadzeniach,
C. prawogram i zwolnienie akcji serca,
D. blok prawej odnogi pęczka Hisa, wysokie załamki T.
Zadanie 156.
Palce pałeczkowate cechują się zniekształceniem dystalnych paliczków dłoni i stóp i występują najczęściej w przypadku:
A. przewlekłych chorób nerek,
B. niewydolności wątroby,
C. rozstrzeni oskrzeli i wadach serca,
D. astmy oskrzelowej.
Zadanie 157.
W skali GCS - wyprostna odpowiedź ruchowa oceniana jest na:
A. 4 punkty,
B. 3 punkty,
C. 2 punkty,
D. 1 punkt.
Zadanie 158.
Do typowych powikłań podczas leczenia zawału serca NIE zalicza się:
A. gorączki,
B. obrzęku płuc,
C. migotania przedsionków,
D. podciśnienia tętniczego.
Zadanie 159.
W prawidłowym zapisie EKG w odprowadzeniu aVR załamek P jest:
A. zawsze ujemny,
B. zawsze dodatni,
C. dwufazowy,
D. „ukryty” w odcinku ST.
Zadanie 160.
Uniesiony odcinek ST może przemawiać za niżej wymienionymi stanami z WYJĄTKIEM:
A. dusznicy bolesnej Prinzmetala,
B. świeżego zawału pełnościennego,
C. zatrucia naparstnicą,
D. zapalenia osierdzia.
Zadanie 161.
Do zmian skórnych wtórnych zaliczamy:
A. grudkę,
B. strup,
C. guzek,
D. bąbel.
Zadanie 162.
Zaznacz twierdzenie fałszywe. Prowadząc wywiad z pacjentem podejrzewanym o zapalenie zatok należy dokładnie zapytać o umiejscowienie bólu, które będzie charakterystyczne dla poszczególnych zatok:
A. zatoka szczękowa – ból w okolicy policzka, zmniejsza się w pozycji stojącej,
B. zatoka czołowa – ból w okolicy środka czoła, nasila się przy pochyleniu głowy do przodu,
C. zatoka sitowa – ból u nasady nosa i oczodołów, nasila się przy pochyleniu do przodu,
D. zatoka klinowa – ból w głębi głowy, bez względu na ułożenie.
Zadanie 163.
Udzielając pomocy kobiecie w zaawansowanej ciąży, która omdlała, należy:
A. ułożyć ją w pozycji bocznej ustalonej,
B. unieść jej nogi pod kątem 60°,
C. ułożyć ją na lewym boku,
D. ułożyć ją w pozycji na wznak, podkładając duży wałek pod głowę.
Zadanie 164.
Stridor sugeruje obecność:
A. guza w szczytach płuc,
B. dużej ilości wydziel iny w drogach oddechowych,
C. obecność skurczu oskrzeli,
D. ciała obcego w górnych drogach oddechowych.
Zadanie 165.
U pacjenta z rozedmą płuc w badaniu fizykalnym NIE stwierdza się:
A. wdechowo ustawionej klatki piersiowej,
B. odgłosu bębenkowego nad polami płucnymi,
C. w spirometrii zwiększenia pojemności życiowej i FEV1,
D. w spirometrii zmniejszenia pojemności życiowej i FEV1.
Zadanie 166.
Objawami typowymi w przewlekłej niewydolności żylnej są znaczne obrzęki oraz: Z powyższych prawdziwa jest odpowiedź:
A. brunatne przebarwienia kostek,
B. owrzodzenie palców,
C. pogrubienie i pękanie paznokci,
D. zmniejszone ucieplenie kończyn.
Zadanie 167.
Objaw Blumberga (objaw otrzewnowy) charakteryzuje się:
A. występowaniem bólu podczas szybkiego cofania ręki uciskającej brzuch,
B. bolesnością podczas ostukiwania okolicy lędźwiowej,
C. bolesnością podczas wstrząsania okolicy podżebrza prawego,
D. zatrzymywaniem wdechu podczas obmacywania prawego górnego kwadrantu brzucha.
Zadanie 168.
Blok przedsionkowo - komorowy I stopnia polega na:
A. wydłużeniu czasu przewodzenia przedsionkowo-komorowego,
B. zupełnym przerwaniu przewodzenia w węźle przedsionkowo-komorowym,
C. przewodzeniu drogą dodatkową,
D. okresowym przerwaniu przewodzenia przedsionkowo-komorowego.
Zadanie 169.
Pacjentka lat 35 w wywiadzie podaje przyrost masy ciała, wypadanie włosów, zaparcia, ciągłe zmęczenie. Mimo wysokiej temperatury panującej na zewnątrz, przyszła ubrana w długi płaszcz. Opisane objawy są charakterystyczne dla:
A. choroby Gravesa,
B. menopauzy,
C. niedoczynności tarczycy,
D. upośledzonej czynności trzustki.
Zadanie 170.
Test odwracalności obturacji oskrzeli jest wykonywany za pomocą pomiaru spirometrycznego przed i po podaniu leku rozszerzającego oskrzela. Jest dodatni w przypadku:
A. odmy,
B. sarkoidozy,
C. astmy oskrzelowej,
D. gruźlicy.
Zadanie 171.
Oddech Cheynego-Stokesa charakteryzuje się:
A. zwiększeniem ruchów i objętości wdechowych i wydechowych bez przyśpieszenia lub nawet ze zwolnieniem częstości oddechów. Może występować u chorych z kwasicą metaboliczną,
B. stopniowym zwiększaniem ruchów i objętości oddechowej do pewnej wartości maksymalnej, a następnie stopniowym zmniejszaniem ruchów i objętości oddechowej do minimum. Następnie chwilowym brakiem czynności oddechowej do momentu podjęcia na nowo całego cyklu,
C. nieregularnymi oddechami o zmiennej częstości i amplitudzie, przerywanymi okresami bezdechu,
D. w miarę stałą czynnością i głębokością oddechów przerywaną pojedynczymi, głębszymi oddechami.
Zadanie 172.
Twórczynią teorii „kulturowej opieki” była:
A. H. E. Peplau,
B. M. Leininger,
C. J. Riehl – Sisca,
D. E. Wiedenbach.
Zadanie 173.
Możliwość działania pielęgniarskiego urzeczywistnia się w procesie interakcji między pielęgniarką a:
A. pacjentem,
B. rodziną,
C. lekarzem,
D. pielęgniarką.
Zadanie 174.
Ankieta i kwestionariusz są to techniki, w których odpowiedź uzyskuje się w formie:
A. ustnej,
B. pisemnej,
C. ustnej bądź pisemnej,
D. ustalonej przez badacza.
Zadanie 175.
Do metod badawczych w pielęgniarstwie zaliczamy:
A. obserwację, sondaż diagnostyczny, eksperyment, analizę przypadków, testy socjometryczne,
B. analizę piśmiennictwa, obserwację,
C. ankietę, wywiad,
D. wywiad, analizę piśmiennictwa.
Zadanie 176.
Pierwszy Wydział Pielęgniarstwa powołano w:
A. Gdańsku,
B. Warszawie,
C. Poznaniu,
D. Lublinie.
Zadanie 177.
Do celów Polskiego Towarzystwa Pielęgniarskiego należy:
A. popularyzowanie zdobyczy naukowych w zakresie pielęgniarstwa i nauk pokrewnych oraz kształtowanie postaw etycznych członków Towarzystwa,
B. wspieranie zawodowego i naukowego rozwoju pielęgniarek i położnych,
C. prowadzenie badań naukowych i wdrażanie ich wyników do praktyki oraz współpraca z instytucjami i organizacjami naukowymi w kraju i za granicą,
D. wszystkie powyższe.
Zadanie 178.
Opracowując dane statystyczne posłużono się sprzętem komputerowym z zainstalowanym systemem operacyjnym Windows 98. System ten jest systemem wielozadaniowym. Termin wielozadaniowość w odniesieniu do systemu Windows oznacza, że system:
A. może być wykorzystywany do wykonywania wielu zadań,
B. może być wykorzystywany przez wielu użytkowników,
C. pozwala na jednoczesne uruchomienie kilku programów,
D. pozwala na jednoczesną pracę kilku użytkowników.
Zadanie 179.
Na płycie CD – RW można zapisywać i kasować dane:
A. jednokrotnie,
B. 100 razy,
C. wielokrotnie,
D. ani razu (jest tylko do odczytu).
Zadanie 180.
W oddziale położniczym pewnego szpitala w okresie roku urodziło się odpowiednio w kolejnych miesiącach: 80, 70, 60, 60, 60, 30, 40,40, 40, 20, 40, 60 noworodków. Ile noworodków urodziło się średnio w tym oddziale w czasie jednego miesiąca:
A. 30,
B. 40,
C. 50,
D. 60.