TEST NR 160311
Zadanie 1.
Finansowanie świadczeń z zakresu medycyny szkolnej w rodzaju podstawowa opieka
zdrowotna, realizowanych przez pielęgniarki szkolne opiera się na:
A. ustalonej rocznej stawce kapitacyjnej,
B. ustalonej rocznej stawce kapitacyjnej, korygowanej współczynnikiem
odpowiednim dla typu szkoły i populacji uczniów,
C. miesięcznym zestawieniu świadczeń realizowanych w danej populacji ,
D. miesięcznym zestawieniu świadczeń realizowanych w danej populacji ,
korygowanym współczynnikiem odpowiednim dla typu szkoły i populacji
uczniów.
Zadanie 2.
Pielęgniarka szkolna zapewnia dostępność do świadczeń w wymiarze czasu pracy:
A. w zależności od liczby uczniów objętych opieką, ale nie mniej niż 10
godzin tygodniowo,
B. od poniedziałku do piątku w godzinach od 7.30 do godziny 15.00,
C. codziennie przez 7 godzin i 35 minut,
D. proporcjonalnym do liczby uczniów objętych opieką, z uwzględnieniem
godzin lekcyjnych, zgodnie z harmonogramem pracy.
Zadanie 3.
W celu uzyskania najpełniejszej informacji o uczniu niezbędnej do rozpoznania
jego stanu wykorzystuje się:
A. obserwację, wywiad, pomiar, analizę dokumentacji medycznej,
B. obserwację, wywiad,
C. analizę dokumentacji medycznej, obserwację,
D. pomiar, obserwację i wywiad.
W którym roku higienistka (pielęgniarka szkolna) otrzymała status pielęgniarki
środowiskowej – środowiska nauczania i wychowania?
A. 1989,
B. 1985,
C. 1990,
D. 1988.
Zadanie 5.
Pielęgniarka środowiska nauczania i wychowania, według jednej z teorii
pielęgnowania, powinna nauczyć ucznia dbania o swoje zdrowie, radzenia sobie z
problemami i umiejętności pielęgnowania samego siebie. Twórcą tej teorii jest:
A. Nightingale,
B. Orem,
C. Henderson,
D. Roy.
Zadanie 6.
W działaniach na rzecz ochrony i promocji zdrowia uczniów biorą udział :
A. szkoła i ochrona zdrowia,
B. uczeń, szkoła i rodzice,
C. uczeń, szkoła, rodzice i ochrona zdrowia,
D. tylko pracownicy ochrony zdrowia.
Zadanie 7.
Pielęgniarka środowiskowa w środowisku nauczania i wychowania planuje i realizuje
opiekę pielęgnacyjną nad uczniami na terenie szkoły lub w placówce oświatowo –
wychowawczej w zakresie:
A. promocji zdrowia i profilaktyki chorób,
B. świadczeń diagnostycznych,
C. świadczeń pielęgnacyjnych i pielęgnacyjno – leczniczych,
D. wszystkich wyżej wymienionych świadczeń.
Zadanie 8.
Który z niżej wymienionych czynników NIE stanowi zagrożenia dla zdrowia ucznia:
A. duży hałas,
B. zachowania prozdrowotne,
C. stres,
D. zachowania agresywne.
Zadanie 9.
Który z niżej wymienionych modeli pielęgnowania opiera się na koncepcji medycyny
holistycznej i nawiązuje do teorii stresu:
A. C. Roy,
B. V. Henderson,
C. B. Neumen,
D. D. Orem.
Zadanie 10.
Jednym z elementów służących poprawie opieki zdrowotnej są standardy medyczne,
wprowadzenie ich ma na celu:
A. ułatwienie korzystania z aktualnej wiedzy medycznej i poprawę procesu
podejmowania decyzji przez personel medyczny,
B. poprawę jakości świadczonych usług medycznych i optymalizację kosztów
świadczeń zdrowotnych,
C. zabezpieczenie przed prawnymi skutkami niepowodzeń, w przypadku
postępowania zgodnie z wytycznymi ,
D. wszystkie wyżej wymienione.
Zadanie 11.
Diagnoza pielęgniarska indywidualnego przypadku w odniesieniu do ucznia będzie
dotyczyła określenia:
A. motywacji ucznia do nauki ,
B. zdolności ucznia,
C. stanu zdrowia ucznia,
D. możliwości intelektualnych ucznia.
Zadanie 12.
Diagnoza grupy społecznej w odniesieniu do ucznia stawiana dla celów promocji
zdrowia:
A. angażuje grupę do prowadzenia działań edukacyjnych,
B. określa czy jednostka może w tej grupie przebywać,
C. ocenia i wykorzystuje możliwości grupy do korygowania zachowań jednostki ,
D. wykazuje nieprawidłowości występujące w grupie.
Zadanie 13.
Maturzysta prosi pielęgniarkę o udzielenie wskazówek jak skutecznie przygotować
się do egzaminu dojrzałości. Z podanych wariantów wybierz spełniający zasady
higieny pracy umysłowej:
A. systematyczna nauka przeplatana różnymi formami wypoczynku oraz regularne
spożywanie posiłków,
B. wielogodzinna nauka wspomagana kroplami uspokajającymi przed snem,
C. systematyczna nauka wspomagana dużą ilością kawy i herbaty,
D. systematyczna nauka wspomagana napojami pobudzającymi .
Zadanie 14.
Przygotowując się do pierwszych odwiedzin w środowisku ucznia, które z
wymienionych danych będą przydatne?
A. dotyczące miejsca zamieszkania,
B. osobowe,
C. dotyczące poglądów, sytuacji materialnej ,
D. wszystkie powyższe dane są istotne.
Zadanie 15.
Pielęgniarka w szkole, ze względu na dużą samodzielność w podejmowaniu decyzji
oraz zadania, jakie realizuje na rzecz ucznia, zobowiązana jest do zastosowania
zasad „sprawnego działania”, zwanych inaczej „zasadami działania
zorganizowanego”, określanymi jako:
A. diagnoza pielęgniarska,
B. proces pielęgnowania,
C. model ograniczonego pielęgnowania,
D. model zależnego pielęgnowania.
Zadanie 16.
Kształtując postawę zdrowotną ucznia należy wziąć pod uwagę jego:
A. możliwości, umiejętności, motywację,
B. wiedzę, umiejętności, motywację,
C. możliwości, wiedzę, warunki ,
D. umiejętności, warunki, motywację.
Zadanie 17.
Pielęgniarka pracująca w szkole powinna stosować między innymi system pomocy
wspierająco-uczący o charakterze regulacyjnym, rozwojowym (tzw. uczenie,
wspieranie) . Autorem tego systemu jest:
A. Roy,
B. Henderson,
C. Nightingale,
D. Orem.
Zadanie 18.
Pielęgniarka, higienistka szkolna albo położna prowadzą dokumentację medyczną
uczniów, która jest przechowywana w gabinecie profilaktyki zdrowotnej i pomocy
przedlekarskiej w szkole przez okres:
A. funkjonowania danej szkoły,
B. pobierania nauki w danej szkole i 1 roku po jej ukończeniu przez ucznia,
C. pobierania nauki w danej szkole i 5 lat po jej ukończeniu przez ucznia,
D. pobierania nauki w danej szkole.
Zadanie 19.
Pielęgnowanie według najnowszych koncepcji polega na:
A. wspomaganiu ludzkiej samodzielności,
B. wykonywaniu wszystkich czynności przy pacjencie,
C. zaspokajanie potrzeb fizycznych i psychicznych,
D. zaspokajanie potrzeb fizycznych, psychicznych, społecznych.
Zadanie 20.
Ocena rezultatów opieki pielęgniarskiej powinna być prowadzona przez:
A. pielęgniarkę z udziałem pacjenta,
B. samą pielęgniarkę,
C. osoby nadzorujące,
D. samego pacjenta.
Zadanie 21.
W 2001 roku powstało Krajowe Stowarzyszenie Pielęgniarek Medycyny Szkolnej
broniące interesów tej grupy zawodowej. Siedziba stowarzyszenia znajduje się w:
A. Łodzi,
B. Warszawie,
C. Szczecinie,
D. Poznaniu.
Zadanie 22.
Świadczenia w zakresie promocji zdrowia i edukacji zdrowotnej realizowane przez
pielęgniarkę środowiska nauczania i wychowania obejmują:
A. prowadzenie edukacji zdrowotnej uczniów,
B. wspieranie nauczycieli , wychowawców i uczniów w edukacji , zdrowotnej i
promocji zdrowia,
C. promowanie zachowań prozdrowotnych,
D. wszystkie powyższe.
Zadanie 23.
Etap planowania w procesie pielęgnowania związany jest z:
A. gromadzeniem danych, przygotowaniem dawcy opieki, przygotowaniem biorcy
opieki,
B. ustalaniem celu opieki, dobieraniem osób, działań i sprzętu do zadań oraz
formułowaniem planu opieki pielęgnacyjnej,
C. stawianiem diagnozy pielęgniarskiej, formułowaniem planu opieki
pielęgniarskiej,
D. formułowaniem planu opieki pielęgniarskiej, przygotowaniem dawcy opieki,
stawianiem diagnozy pielęgniarskiej.
Zadanie 24.
Prawo do korzystania ze świadczeń zdrowotnych ubezpieczonego pracownika mają:
A. niepełnoletnie dzieci ,
B. członkowie rodziny, pozostający na utrzymaniu pracownika lub nie
posiadający własnych dochodów,
C. współmałżonek,
D. dzieci bez względu na wiek.
Zadanie 25.
Najwięcej informacji o zdrowiu ucznia rozpoczynającego szkołę pielęgniarka
uzyska z:
A. karty bilansu ucznia,
B. karty szczepień,
C. karty zdrowia ucznia,
D. książeczki ubezpieczeniowej.
Zadanie 26.
Działania promujące zdrowie ucznia głównie powinny odbywać się w ścisłej
współpracy z:
A. grupą rówieśniczą i szkołą,
B. psychologiem i szkołą,
C. rodziną i szkołą,
D. psychologiem i grupą rówieśniczą.
Zadanie 27.
Celem wychowania zdrowotnego realizowanego w szkołach jest:
A. podniesienie poziomu zdrowia,
B. podniesienie poziomu świadczeń zdrowotnych,
C. rozwój pielęgniarstwa,
D. zmniejszenie wydatków państwa na ochronę zdrowia.
Zadanie 28.
Znajomość problematyki, celów zajęć, wieku audytorium, warunków lokalowych jest
przydatna pielęgniarce szkolnej w:
A. doborze form i metod pracy w zakresie promocji zdrowia,
B. sporządzaniu planu pracy,
C. udzielaniu wsparcia emocjonalnego,
D. udzielaniu pierwszej pomocy w urazach.
Zadanie 29.
Pielęgniarka sprawująca profilaktyczną opiekę zdrowotną nad uczniami powinna
współpracować z:
A. lekarzem dentystą,
B. radą pedagogiczną,
C. organizacjami i instytucjami działającymi na rzecz dzieci i młodzieży,
D. wszystkimi powyższymi .
Zadanie 30.
Przygotowując uczniów do udzielania pomocy w napadzie padaczki zwrócisz uwagę na:
A. unieruchomienie kończyn górnych i dolnych,
B. utrzymanie chorej w pozycji siedzącej,
C. zabezpieczenie chorego przed uszkodzeniem ciała, szczególnie głowy w
czasie drgawek,
D. podanie wody do picia.
Zadanie 31.
Nowoczesne teorie pielęgnowania są zorientowane na:
A. aktywność pielęgniarki ,
B. aktywność pielęgniarki, pacjenta, ucznia,
C. aktywność pacjenta,
D. podporządkowanie pacjenta.
Zadanie 32.
Profilaktyczna opieka zdrowotna sprawowana nad dziećmi i młodzieżą NIE obejmuje:
A. kierowania postępowaniem poprzesiewowym oraz sprawowania opieki nad
uczniami objętymi tym postępowaniem,
B. badania w zakresie zdrowotnej gotowości szkolnej uczniów,
C. doradztwa dla dyrektora szkoły w sprawie warunków bezpieczeństwa uczniów,
organizacji posiłków i warunków sanitarnych w szkole,
D. organizowania profilaktycznych badań lekarskich.
Zadanie 33.
Najczęściej wykonywaną funkcją pielęgniarki szkolnej jest:
A. promowania zdrowia, opiekuńcza,
B. opiekuńcza, terapeutyczna,
C. terapeutyczna, promowania zdrowia,
D. wychowawcza, terapeutyczna.
Zadanie 34.
Pielęgniarką podstawowej opieki zdrowotnej NIE jest pielęgniarka, która ukończyła
szkolenie specjalizacyjne w dziedzinie pielęgniarstwa:
A. zachowawczego,
B. rodzinnego,
C. chirurgicznego,
D. opieki długoterminowej.
Zadanie 35.
W przypadku udzielania świadczeń uczniom placówki oświatowo-wychowawczej, w
której nie ma wydzielonego gabinetu profilaktyki zdrowotnej i pomocy
przedlekarskiej , do czasu jego utworzenia na terenie szkoły dokumentacja medyczna
uczniów przechowywana jest:
A. przez właściwego dla ucznia lekarza podstawowej opieki zdrowotnej,
B. przez pielęgniarkę podstawowej opieki zdrowotnej,
C. przez pielęgniarkę środowiska nauczania i wychowania w jej biurze,
D. w sekretariacie szkoły.
Zadanie 36.
Jakie są etapy cyklu działań zorganizowanych w edukacji zdrowotnej?
A. diagnoza, realizacja, weryfikacja, wykonanie,
B. diagnoza, planowanie, realizacja, ocena,
C. diagnoza, realizacja, weryfikacja, ocena,
D. planowanie, diagnoza, wykonanie, ocena.
Zadanie 37.
Główne źródło finansowania Narodowego Funduszu Zdrowia stanowi :
A. budżet państwa,
B. darowizny indywidualnych osób,
C. lokaty bankowe,
D. składki osób ubezpieczonych.
Zadanie 38.
Rodzina kształtuje u dziecka nawyki prozdrowotne. Jakie funkcje pełni w tej
sytuacji pielęgniarka?
A. sprawdzające,
B. planujące,
C. wspomagające i pomocnicze,
D. weryfikujące.
Zadanie 39.
Podstawą nowego systemu opieki zdrowotnej nad uczniem jest koncepcja:
A. profilaktyki chorób,
B. promocji zdrowia,
C. rozwoju ucznia,
D. rehabilitacji ucznia.
Zadanie 40.
Wybierając określony problem, którego rozwiązania podejmujesz si ę poprzez
realizację swojego programu promocji zdrowia, należy pamiętać aby wziąć pod uwagę
następujące kryteria ważności tego problemu: :
A. ostrość problemu - jego wymiar zdrowotny,
B. częstość występowania problemu i jego lokalny charakter,
C. negatywne konsekwencje - w innych niż zdrowotny - obszarach,
D. wszystkie wymienione.
Zadanie 41.
Zakresy polityki zdrowotnej w oparciu o koncepcję ”pól zdrowia” Lalonda to:
A. polityka nastawiona na organizowanie działań edukacyjnych,
B. polityka nastawiona na finansowanie ochrony zdrowia,
C. polityka nastawiona na kształtowanie zachowań prozdrowotnych, zajmująca
się ochroną środowiska, organizacją opieki zdrowotnej,
D. polityka nastawiona na współczesne problemy społeczności.
Zadanie 42.
Proces intencjonalnie wywoływanych zdarzeń, dających się wyodrębnić, odnoszących
się do spraw zdrowia w skali ponad jednostkowej, to:
A. polityka zdrowotna,
B. promocja zdrowia,
C. zdrowie publiczne,
D. pol i tyka społeczna.
Zadanie 43.
Wyróżnia się trzy typy (modele) edukacji zdrowotnej uwzględniające rodzaj relacji
między nadawcą i odbiorcą informacji oraz konsekwencje cech tej relacji na
skuteczność podejmowanych działań edukacyjnych. Spośród poniższych odpowiedzi
wybierz tę, która zawiera wszystkie poprawne nazwy tych trzech modeli (typów)
edukacji zdrowotnej:
A. autorytatywna, profilaktyczna, promująca,
B. profilaktyczna, uczestnicząca, promująca,
C. profilaktyczna, autorytatywna, uczestnicząca,
D. autorytatywna, uczestnicząca, promująca.
Zadanie 44.
W ochronie i promowaniu zdrowia uczniów powinni uczestniczyć:
A. rodzice, uczeń, szkoła, ochrona zdrowia,
B. rodzice, nauczyciele, ochrona zdrowia,
C. uczeń, nauczyciele, ochrona zdrowia,
D. rodzice, nauczyciele, pielęgniarka.
Zadanie 45.
W edukacji zdrowotnej należy zwracać uwagę na fakt, że ryzyko związane z paleniem
tytoniu jest:
A. odwracalne, a utrzymanie się zwiększonego ryzyka po zaprzestaniu palenia
uwarunkowane jest płcią palącego i jego wiekiem,
B. odwracalne, a utrzymywanie się zwiększonego ryzyka po zaprzestaniu
palenia zależy od intensywności palenia i okresu jaki upłynął od jego
zaprzestania,
C. odwracalne i mi ja natychmiast po zaprzestaniu palenia,
D. nieodwracalne.
Zadanie 46.
Według promocji zdrowia kontrolę nad zdrowiem należy rozumieć w znaczeniu
możliwości i konieczności:
A. wglądu we własne zdrowie i przejawianie troski o własne zdrowie,
B. uczestniczenie w badaniach przesiewowych,
C. systematyczne przeprowadzanie badań profilaktycznych,
D. wykonywania badań w ramach bilansu zdrowia.
Zadanie 47.
Holistyczna zasada zdrowego żywienia polega m.in. na:
A. zapewnieniu zróżnicowanej żywności,
B. zapewnieniu zróżnicowanej diety z udziałem pieczywa i mleka,
C. zapewnieniu zróżnicowanej diety z udziałem żywności ekologicznej (owoców
i warzyw) lub żywności dobrej jakości i wiadomego pochodzenia,
D. zapewnieniu żywności wiadomego pochodzenia.
Zadanie 48.
Eksperci Światowej Organizacji Zdrowia wskazują, że czynnikiem, który w
największym stopniu wpływa na stan zdrowia człowieka jest:
A. prowadzony przez człowieka styl życia,
B. poziom środowiskowych warunków zdrowotnych,
C. wyposażenie i cechy genetyczne człowieka,
D. sprawność i poziom systemu ochrony zdrowia.
Zadanie 49.
Edukacja zdrowotna oparta na przekazie informacji, obejmująca element poznawczy i
moralny, w której przekaz przebiega od osoby posiadającej wiedzę do osoby
pragnącej ją zdobyć, a przekazywanie wiedzy w ramach tego rodzaju edukacji
połączone jest z precyzyjnymi wskazówkami , co powinno być zrobione a czego należy
unikać, aby nie stracić zdrowia, to typ edukacji zdrowotnej określanej jako
edukacja:
A. autorytatywna,
B. profilaktyczna,
C. promująca,
D. uczestnicząca.
Zadanie 50.
Tworzenie Szkół Promujących Zdrowie jest długotrwałym procesem wprowadzania wielu
zmian w myśleniu i działaniu społeczności szkolnej. Doświadczenie wskazuje, że
aby rozpocząć ten proces i skutecznie go kontynuować niezbędne jest przede
wszystkim:
A. połączenie kilku elementów: zaangażowanych ludzi , koncepcji , strategi
B. opracowanie projektu, pozyskanie wsparcia ze strony organizacji
pozarządowych i funduszu z NFZ,
C. zdobycie przychylności nadzoru pedagogicznego, pozyskanie środków
finansowych, nawiązanie dobrej współpracy z pracownikami służby zdrowia,
D. zatrudnienie kompetentnych promotorów zdrowia, pozyskanie środków z NFZ,
zatwierdzenie projektu przez nadzór pedagogiczny.
Zadanie 51.
Holistyczna koncepcja zdrowia zakłada między innymi traktowanie człowieka jako
„części całości”, oznacza to, postrzeganie zdrowia człowieka w kontekście:
A. wzajemnie powiązanych ze sobą wymiarów,
B. relacji z innymi ludźmi,
C. zachowań i praktyk religijnych,
D. czynników, które wpływają na zdrowie, w tym głównie stylu życia i
warunków, w jakich człowiek żyje.
Zadanie 52.
Ważnym czynnikiem kształtującym współczesną wizję edukacji zdrowotnej była
zmiana:
A. paradygmatu medycyny,
B. rozumienia istoty procesu edukacji ,
C. priorytetów społecznych,
D. sposobu rozumienia uwarunkowań zdrowia.
Zadanie 53.
Wśród strategi i mających na celu poprawę zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży
wyróżniamy podejście promocyjne, które polega na:
A. edukacji rodziców pod kątem wczesnego rozpoznawania zaburzeń,
B. szkoleniu nauczycieli pod kątem wczesnego rozpoznawania zaburzeń,
C. szkoleniu nauczycieli i rodziców pod kątem wczesnego rozpoznawania
zaburzeń,
D. stosowaniu technik poznawczych np. rozwijaniu umiejętności rozwiązywania
problemów interpersonalnych, treningu radzenia sobie ze stresem.
Zadanie 54.
Wybierz zdanie prawdziwe. Wyróżniamy trzy typy (modele) edukacji zdrowotnej
charakteryzujące się m. in. tym że:
A. w „edukacji uczestniczącej” komunikacja jest jednokierunkowa,
B. w „edukacji promującej” jest komunikatywne łączenie,
C. w „edukacji autorytatywnej” komunikacja jest dwukierunkowa,
D. w „edukacji promującej” komunikacja jest jednokierunkowa.
Zadanie 55.
W wieku szkolnym niezbędne są systematyczne, zorganizowane zajęcia ruchowe i aby
były skuteczne powinny odbywać się:
A. 5 razy w tygodniu przez 60 minut, z intensywnością wysiłku powodującą
częstość skurczów serca, co najmniej 130/min.,
B. 3 razy w tygodniu przez 40 minut, z intensywnością wysiłku powodującą
częstość skurczów serca, co najmniej 130/min.,
C. 4 razy w tygodniu przez 60 minut, z intensywnością wysiłku powodującą
częstość skurczów serca, co najmniej 130/min.,
D. 4 razy w tygodniu przez 40 minut, z intensywnością wysiłku powodującą
częstość skurczów serca, co najmniej 140/min.
Zadanie 56.
Wstępna identyfikacja chorób, zaburzeń lub wad poprzez zastosowanie testów i
innych szybkich metod badań pozwalających na wyodrębnienie w populacji osób,
które prawdopodobnie maj ą daną chorobę (zaburzenie) i osób, które prawdopodobnie
jej nie mają, to według definicji WHO:
A. badanie profilaktyczne,
B. bilanse zdrowia,
C. powszechne profilaktyczne badanie lekarskie,
D. testy przesiewowe.
Zadanie 57.
Wśród nowych podejść w promocji zdrowia w tworzeniu Szkół Promujących Zdrowie
(SzPZ) wyróżniamy:
A. podejście ”od ludzi do problemu”, podejście siedliskowe oraz
zmodyfikowane uczestnictwo społeczności szkolnej,
B. podejście ”od problemu do ludzi”, podejście siedliskowe oraz
zmodyfikowane uczestnictwo społeczności szkolnej,
C. podejście ”od problemu do ludzi” oraz podejście siedliskowe,
D. podejście skoncentrowane na różnorodnych problemach uczniów, podejście na
działaniach wg zaleceń zewnętrznych.
Zadanie 58.
Pierwsza Konferencja Europejskiej Sieci Szkół Promujących Zdrowie odbyła się w:
A. 1997 w Salonikach,
B. 1985 w Genewie,
C. 1999 w Dublinie,
D. 2001 w Kopenhadze.
Zadanie 59.
Masę ciała odpowiadającą wartości BMI między 25-30 uznaje się za:
A. niedowagę,
B. normę,
C. nadwagę,
D. otyłość.
Zadanie 60.
Etapy tworzenia szkoły promującej zdrowie w Polsce wg właściwej kolejności to:
A. diagnoza stanu wyjściowego, przygotowanie, budowanie planu działań i ich
ewaluacji, działania, ewaluacja wyników działań,
B. diagnoza stanu wyjściowego, przygotowanie, budowanie planu działań i ich
ewaluacji ,
C. przygotowanie, diagnoza stanu wyjściowego, budowanie planu działań i ich
ewaluacji, działania, ewaluacja wyników działań,
D. wybór priorytetów, pozyskiwanie uczestników i sojuszników, realizacja
planu, ocena działań.
Zadanie 61.
Wspieranie pracowników szkoły i rodziców w tworzeniu w szkole i w domu warunków
oraz atmosfery sprzyjającej rozwojowi psychospołecznemu dziecka, możliwości
przeżywania sukcesów, kształtowaniu poczucia własnej wartości, umiejętności
radzenia sobie w sytuacjach trudnych, z problemami emocjonalnymi , zwłaszcza w
okresie dojrzewania, to zadania pielęgniarki szkolnej należące do:
A. profilaktyki pierwszorzędowej,
B. profilaktyki drugorzędowej,
C. profilaktyki trzeciorzędowej,
D. powyższy zestaw działań nie mieści się w obszarze proponowanych działań
profilaktycznych wchodzących w zakres kompetencji pielęgniarki szkolnej .
Zadanie 62.
Kluczowym czynnikiem, decydującym o efektach promocji zdrowia wszystkich ludzi w
społeczeństwie jest:
A. zaangażowanie wszystkich pracowników instytucji ochrony zdrowia w
działaniach edukacji zdrowotnej,
B. poprawa standardu życia społeczeństwa,
C. doprowadzenie do sytuacji , w której społeczeństwo będzie definiowało
problemy, podejmowało decyzje i współuczestniczyło w zmienianiu
determinantów zdrowia,
D. wpływanie na zmianę stylu życia jednostki .
Zadanie 63.
Marketing społeczny obejmuje zastosowanie mass mediów do rozgłaszania wiadomości
tak rozlegle jak to możliwe. Marketing może być wykorzystany w edukacji
zdrowotnej. Spośród poniższych zdań wybierz jedno twierdzenie prawdziwe:
A. przy użyciu mass mediów informacja zdrowotna może być łatwo mylona z
edukacją zdrowotną,
B. poprzez mass media można łatwo przekazywać skomplikowane informacje, np.
współoddziaływanie czynników ryzyka w chorobie,
C. poprzez mass media łatwo można nauczyć ludzi skomplikowanych technik
profilaktycznych i współdziałania społecznego,
D. poprzez mass media można wpłynąć na zmianę podejścia i poglądy ludzi o
ściśle ustalonych poglądach.
Zadanie 64.
Edukacja zdrowotna, w której ekspert posiada ogólną wiedzę i umiejętności a
odbiorca zna warunki, w których żyje, pragnie podzielić się wiedzą na ten temat z
ekspertem, po to by poprawić własny stan zdrowia udoskonalając warunki , w jakich
żyje, określana jest jako edukacja:
A. autorytatywna,
B. profilaktyczna,
C. promująca,
D. uczestnicząca.
Zadanie 65.
Do pomiaru wysokości ciała, głowa ucznia powinna być ustawiona:
A. tak, aby dolne krawędzie otworów usznych i dolne krawędzie oczodołów
znajdowały się na tym samym poziomie,
B. w płaszczyźnie uszno-ocznej, tak aby górne krawędzie otworów usznych i
dolne krawędzie oczodołów znajdowały się na tym samym poziomie,
C. tak, aby dolne krawędzie otworów usznych i górne krawędzie oczodołów
znajdowały się na tym samym poziomie,
D. tak, aby górne krawędzie otworów usznych i górne krawędzie oczodołów
znajdowały się na tym samym poziomie.
Zadanie 66.
Niedobór masy ciała u dzieci i młodzieży to zaburzenie, w którym:
A. wartość wskaźnika BMI badanej osoby usytuowana jest poniżej 10 centyla
dla płci i wieku,
B. wartość wskaźnika BMI badanej osoby usytuowana jest poniżej 5 centyla dla
płci i wieku,
C. wartość wskaźnika BMI u dziewcząt usytuowana jest poniżej 10 centyla,
D. wartość wskaźnika BMI u chłopców usytuowana jest poniżej 10 centyla.
Zadanie 67.
Standard zatrudnienia został opracowany w odniesieniu do całości zadań
realizowanych przez pielęgniarki w szkołach, tak więc wymiar czasu pracy
pielęgniarki w placówce oświatowej powinien zależeć od typu szkoły. W szkole
specjalnej dla dzieci i młodzieży z lekkim upośledzeniem umysłowym, sprawnych
ruchowo; niewidomych i niedowidzących; głuchych i niedosłyszących zalecana liczba
uczniów przypadających na jedną pielęgniarkę powinna wynosić:
A. 700 uczniów na jedną pielęgniarkę,
B. 80 uczniów na jedną pielęgniarkę,
C. 800 uczniów na jedną pielęgniarkę,
D. 150 uczniów na jedną pielęgniarkę.
Zadanie 68.
Który z poniższych zestawów wskazówek zaproponujesz rodzicom dziecka z problemami
otyłości prostej?
A. ograniczenie w diecie mięsa i węglowodanów,
B. zwiększenie w diecie warzyw i owoców, odbywanie systematycznych spacerów
minimum 30 minut w ciągu dnia,
C. intensywne ćwiczenia w siłowni, bez ograniczeń dietetycznych,
D. ograniczenia dietetyczne dotyczące tłuszczów, zawstydzanie dziecka w
obecności innych osób.
Zadanie 69.
Które z wymienionych poniżej czynników zalicza się do endogennych?
A. genetyczne,
B. odżywianie człowieka,
C. poziom wykształcenia rodziców,
D. bodźce emocjonalne.
Zadanie 70.
Które z propozycji dotyczących zaopatrzenia szkolnego sklepiku w napoje i posiłki
przedstawionych przez Radę Pedagogiczną pielęgniarce szkolnej , są zgodne z
zasadami prawidłowego żywienia?
A. różnorodne, słodkie napoje typu coca–cola, kanapki i owoce,
B. soki owocowe, kanapki z wędliną i serem oraz owoce,
C. zamiast sklepiku zorganizowanie automatu z napojami oraz sprzedaż kanapek
w kuchni szkolnej,
D. słodycze, gumy do żucia, woda mineralna.
Zadanie 71.
Organizacja i przygotowanie lekarskich badań profilaktycznych przez pielęgniarkę
polega na:
A. przygotowaniu odpowiednich formularzy, poinformowaniu rodziców i
wychowawców klas, wpisaniu wyników testów przesiewowych, zebraniu Kart po
zakończeniu profilaktycznych badań lekarskich,
B. poinformowaniu rodziców i wychowawców klas, wpisaniu wyników testów
przesiewowych, zachowaniu odpowiedniej kolejności przekazywania kart -
pielęgniarka, nauczyciel , rodzic, lekarz, oraz zebraniu Kart po
zakończeniu profilaktycznych badań lekarskich,
C. przygotowaniu odpowiednich formularzy, poinformowanie wychowawców klas,
wpisaniu wyników testów przesiewowych, zebranie Kart po zakończeniu
profilaktycznych badań lekarskich,
D. przygotowaniu odpowiednich formularzy, poinformowanie rodziców i
wychowawców klas, wpisaniu wyników testów przesiewowych.
Zadanie 72.
W publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach, w pomieszczeniach w których
odbywają się zajęcia, zapewnia się temperaturę co najmniej:
A. 22°C,
B. 20°C,
C. 18°C,
D. 15°C.
Zadanie 73.
Jak powinna postąpić pielęgniarka szkolna po otrzymaniu informacji , że w sklepiku
szkolnym sprzedawane są uczniom papierosy?
A. nie podejmuje żadnych działań, gdyż nie jest odpowiedzialna za asortyment
sklepu,
B. nie podejmuje żadnych działań, gdyż obawia się narazić sprzedawcy
sklepiku,
C. informuje dyrektora szkoły i nauczyciel i z prośbą o interwencję,
D. organizuje spotkanie z uczniami w celu zakazania zakupu papierosów przez
uczniów.
Zadanie 74.
Dziecko ze stwierdzoną cukrzycą, bez zmian w obrębie naczyń i poza okresem
niewyrównania glikemii , powinno:
A. ćwiczyć bez ograniczeń,
B. ćwiczyć regularnie,
C. wyeliminować aktywność fizyczną,
D. znacznie zwiększyć aktywność fizyczną.
Zadanie 75.
Za niskorosłe uznaje się dziecko, którego wysokość ciała odpowiada:
A. wartości poniżej 3 centyla,
B. wartości poniżej 3 centyla lub poniżej 1,5 odchylenia standardowego od
średniej wysokości ciała dla danej płci i wieku,
C. wartości poniżej 10 centyla lub poniżej 1,5 odchylenia standardowego od
średniej wysokości ciała dla danej płci i wieku,
D. wartości poniżej 10 centyla.
Zadanie 76.
Która z poniższych wskazówek jest zgodna z zasadami diety ubogoenergetycznej?
A. posiłki powinny być rozłożone równomiernie w ciągu dnia (4–5) , potrawy
gotowane lub pieczone w folii ,
B. 1-2 posiłki w ciągu dnia, unikanie przekąsek węglwodanowo– tłuszczowych,
C. jedzenie powoli i spokojnie 1–2 posiłki w ciągu dnia, picie wody
mineralnej niegazowanej,
D. zastosowanie kilkudniowej głodówki, picie tylko wody stołowej.
Zadanie 77.
Profilaktyczna opieka zdrowotna nad uczniami ma na celu:
A. wspieranie rozwoju i edukacji dzieci i młodzieży oraz współdziałanie na
rzecz ochrony i doskonalenia zdrowia ucznia,
B. wspieranie rozwoju i edukacji dzieci i młodzieży oraz zapewnienie im
komfortowych warunków do nauki,
C. zapobieganie wypadkom w szkole i w drodze do szkoły,
D. wszelkie szczepienia ochronne.
Zadanie 78.
Profilaktyczna opieka pielęgniarska nad uczniami obejmuje m.in. :
A. wykonywanie i interpretowanie testów przesiewowych, kierowanie
postępowaniem poprzesiewowym, organizację profilaktycznych badań
lekarskich, doradztwo dla dyrektora szkoły w sprawie warunków
bezpieczeństwa uczniów, organizację posiłków i warunków sanitarnych w
szkole,
B. wykonywanie i interpretowanie testów przesiewowych, ocenę zdrowotnej
gotowości szkolnej, kwalifikację do zajęć wychowania fizycznego,
C. udział w planowaniu, realizacji i ocenie szkolnego programu edukacji
zdrowotnej, przeprowadzanie kwalifikacji do szczepień,
D. udzielanie pomocy w przypadkach nagłych zachorowań, ocenę zdrowotnej
gotowości szkolnej ucznia, wykonywanie i interpretowanie testów
przesiewowych.
Zadanie 79.
Werbalne techniki gromadzenia informacji przez pielęgniarkę szkolną dla potrzeb
diagnozy to:
A. obserwacja,
B. analiza dokumentów,
C. pomiar masy ciała,
D. rozmowa, wywiad.
Zadanie 80.
Największy negatywny wpływ na proces dojrzewania płciowego odgrywa:
A. klimat,
B. tradycje społeczne,
C. przewlekłe niedożywienie,
D. warunki bytowe.
Zadanie 81.
Cover–test jest to test służący do wykrywania:
A. zaćmy,
B. dal tonizmu,
C. zaburzeń ostrości widzenia,
D. zeza.
Zadanie 82.
Współcześnie pod pojęciem „Bezpieczeństwo ucznia w szkole”, należy rozumieć:
A. bezpieczeństwo higieniczne, fizyczne i społeczne,
B. brak ryzyka zakażenia chorobami zakaźnymi ,
C. zminimalizowanie wypadków,
D. dobrą atmosferę minimalizującą ryzyko występowania nerwic.
Zadanie 83.
W celu prawidłowego oświetlenia naturalnego w pomieszczeniach przeznaczonych na
pobyt ludzi, stosunek powierzchni okien do powierzchni podłogi powinien wynosić
minimum:
A. 1:8 do 1:5,
B. 1:10 do1:6,
C. 1:12,
D. 1:10.
Zadanie 84.
Czynniki genetyczne jako determinanty rozwoju człowieka w sposób nieodwracalny
decydują o:
A. inteligencji człowieka,
B. wzroście w wieku dojrzałym,
C. podatności na cukrzycę,
D. płci człowieka.
Zadanie 85.
Podstawową metodą profilaktyki drugorzędowej w szkołach są:
A. szczepienia ochronne,
B. dodatkowe pomiary masy ciała u uczniów z nadwagą i otyłością,
C. zabiegi fluoryzacji ,
D. testy przesiewowe i powszechne profilaktyczne badania lekarskie.
Zadanie 86.
Informowanie ucznia o celu wykonywanych zabiegów i badań oraz przekazywanie mu
informacji o ich wynikach w sposób zrozumiały dla ucznia w danym wieku, a także
wykonywanie testów przesiewowych i innych badań, wymagających odsłaniania ciała
oraz zbieranie wywiadu i przeprowadzanie innych rozmów z uczniem bez obecności
osób trzecich, stanowi standard dotyczący:
A. przeprowadzania testów przesiewowych,
B. kierowania postępowaniem poprzesiewowym w stosunku do uczniów z dodatnimi
wynikami testów,
C. przestrzegania prawa ucznia do informacji , prywatności, intymności i
poszanowania godności osobistej oraz zachowania tajemnicy zgodnie z
prawami pacjenta,
D. przestrzegania prawa ucznia do informacji , prywatności, intymności i
poszanowania godności osobistej.
Zadanie 87.
Czy dzieci chorujące na padaczkę mogą korzystać z zajęć pływania w basenie?
A. lekcje pływania są zabronione,
B. dzieci mogą się uczyć pływać w obecności opiekuna,
C. dzieci mogą się uczyć pływać w basenie, gdy nie ma innych dzieci,
D. dzieci mogą się uczyć pływać tylko w zbiornikach wodnych naturalnych.
Zadanie 88.
Aktywność fizyczna jest niezbędna do prawidłowego rozwoju fizycznego,
emocjonalnego, intelektualnego i społecznego dziecka. Jest więc ona podstawowym
elementem:
A. terapii zaburzeń i chorób, zapobiegania chorobom,
B. zdrowego stylu życia, radzenia sobie ze stresem,
C. zdrowego stylu życia, zapobiegania chorobom, radzenia sobie ze stresem,
terapii zaburzeń i chorób,
D. pożądanego stylu życia, radzenia sobie ze stresem, zapobiegania chorobom.
Zadanie 89.
Które z wymienionych poniżej zadań zaliczysz do profilaktyki drugorzędowej
dotyczącej osób ze zwiększonym ryzykiem występowania niektórych chorób i
zaburzeń?
A. współdziałanie z dyrekcją szkoły i nauczycielami w tworzeniu w szkole
atmosfery sprzyjającej zdrowiu psychicznemu uczniów,
B. wczesna identyfikacja młodzieży zagrożonej narkomanią,
C. traktowanie każdego narkomana jako osoby zakażonej wirusem HIV,
D. psychoedukacja w ramach szkolnej edukacji zdrowotnej.
Zadanie 90.
Które z poniżej opisanych 6-letnich dzieci będzie miało największe trudności z
adaptacją szkolną (przygotowaniem do nauki)?
A. czasami prosi o powtarzanie słów, zdarza mu się rozlać napoje, jest
ruchliwe, podczas rysowania przyciska mocno kredki do papieru,
B. często się potyka, ma trudności z zapinaniem guzików, ma kłopoty z
orientacją w czasie, bardzo często jest rozdrażnione,
C. chodzi sprawnie, ma trudności z wycinaniem drobnych części, czasami jest
w złym humorze, jest pewne siebie,
D. chodzi sprawnie, czasami prosi o powtarzanie słów, zdarza mu się zostawić
zabawki na placu zabaw.
Zadanie 91.
Zaplanowała Pani wykonanie testu przesiewowego do wykrywania podwyższonego
ciśnienia tętniczego krwi. Otrzymała Pani informację od uczniów, że w dniu
dzisiejszym będą pisać próbny egzamin do szkoły średniej . Jaką należy podjąć
decyzję w tej sytuacji?
A. wykonać test przesiewowy przed rozpoczęciem egzaminu,
B. przełożyć wykonanie testu na następny dzień,
C. wykonać test po zakończeniu egzaminu,
D. przełożyć wykonanie testu, a termin uzgodnić z wychowawcą klasy.
Zadanie 92.
Ocena dojrzałości szkolnej uczniów uwzględnia obecnie:
A. ocenę rozwoju procesów poznawczych, sprawności ruchowej, rozwój społeczny
i emocjonalny, zasób wiadomości i umiejętności,
B. wiek kalendarzowy ucznia,
C. iloraz inteligencji ,
D. wyniki bilansu zdrowotnego 6-latka.
Zadanie 93.
Wskaźnik powierzchni w pomieszczeniach do nauki, przypadający na jednego ucznia,
powinien wynosić:
A. 2,5 m2,
B. 2 m2,
C. 1,5 m2,
D. 1 m2.
Zadanie 94.
Która z wymienionych poniżej zasad przestrzegania higieny jamy ustnej jest
prawidłową w profilaktyce próchnicy zębów i chorób przyzębia wieku dziecięcego?
A. do czyszczenia zębów używa się szczoteczki z włókien syntetycznych, którą
zmienia się co pół roku,
B. czas szczotkowania zębów powinien wynosić 1 minutę,
C. należy ograniczyć podawanie między posiłkami słodyczy i słodkich napojów,
D. czyszczenie zębów należy rozpocząć około 3 roku życia dziecka.
Zadanie 95.
Najbardziej odpowiednią metodą szczotkowania zębów w trakcie prowadzenia grupowej
profilaktyki fluorkowej u uczniów klas IV – VI jest metoda:
A. w której szczoteczka ustawiona jest pod kątem 45° do powierzchni
policzkowych ostatnich zębów, włosiem w kierunku dziąsła, tak ustawioną
szczoteczką wykonuje się ruchy wymiatające,
B. w której ustawia się szczoteczkę pod kątem 90° do powierzchni
policzkowych ostatnich zębów i drobnymi ruchami okrężnymi szczotkuje się
początkowo powierzchnie policzkowe zębów górnych i dolnych (tzw. metoda
ruchów okrężnych Fonesa),
C. w której ustawia się szczoteczkę pod kątem 90° do powierzchni
policzkowych ostatnich zębów i drobnymi ruchami okrężnymi szczotkuje się
początkowo powierzchnie policzkowe zębów górnych i dolnych,
D. obrotowa „roll”, zwana też metodą wymiatania.
Zadanie 96.
Akceleracja oznacza:
A. przyspieszenie dojrzewania emocjonalnego,
B. przyspieszenie rozwoju intelektualnego,
C. przyspieszenie rozwoju fizycznego,
D. nasilone tendencje do usamodzielniania się.
Zadanie 97.
Jeżeli u dziecka chorego na cukrzycę wystąpi nagły głód, osłabienie, bladość,
drżenie rąk, należy natychmiast podać:
A. insulinę krótkodziałającą,
B. kostki cukru do ssania,
C. zupę mleczną,
D. Kalium effervescens.
Zadanie 98.
Dla dziecka ze skrzywieniem bocznym kręgosłupa I° wskazana(e) jest:
A. indywidualna kwalifikacja do zajęć wychowania fizycznego przez ortopedę,
B. mniejsza aktywność fizyczna,
C. większa aktywność fizyczna, ze szczególnym zwróceniem uwagi na
wzmocnienie gorsetu mięśniowego i ćwiczenia oddechowe,
D. tylko pływanie na plecach.
Zadanie 99.
Co powinna przygotować pielęgniarka szkolna do przeprowadzenia testu
przesiewowego celem wczesnego wykrywania zaburzeń w rozwoju somatycznym?
A. tabele wysokości i masy ciała opracowane przez Wolańskiego,
B. siatki centylowe wysokości i masy ciała dzieci i młodzieży,
C. morfogramy,
D. wskaźniki proporcji .
Zadanie 100.
Kryterium diagnostycznym dla jadłowstrętu psychicznego dla dziewcząt NIE jest:
A. utrata masy ciała powyżej 15% masy należnej dla wysokości ciała lub
ubytek co najmniej 25% masy ciał z okresu przedchorobowego,
B. u dziewcząt już miesiączkujących brak co najmniej jednego kolejnego
krwawienia miesięcznego,
C. nasilony lęk przed zwiększeniem masy ciała i otyłością, mimo rzeczywistej
niedowagi ,
D. zaburzony sposób, w jaki masa ciała, jego kształty i wymiary są
postrzegane i przeżywane przez pacjenta.
Zadanie 101.
Powikłaniem w otyłości u dzieci i młodzieży w wieku szklonym NIE jest:
A. koślawość kolan,
B. płaskostopie,
C. izolacja społeczna,
D. niedociśnienie.
Zadanie 102.
Wczesnym objawem tzw. wstrząsu wyrównanego NIE jest:
A. tachykardia,
B. łagodne tachypnoe,
C. niepokój,
D. opóźniony powrót kapilarny > 5 s.
Zadanie 103.
W przypadku mukowiscydozy preparaty enzymów trzustkowych powinny być podawane
dziecku:
A. w dwóch porcjach, na początku i w trakcie posiłku,
B. 15-30 minut przed każdym posiłkiem,
C. bezpośrednio po zjedzonym posiłku,
D. czas podawania leku nie odgrywa istotnej roli.
Zadanie 104.
Sprawowanie opieki zdrowotnej nad uczniami chorymi przewlekle, niepełnosprawnymi
to ważny element profilaktyki trzeciorzędowej, której celem NIE jest:
A. pomoc w radzeniu sobie z chorobą i zaakceptowanie swego stanu,
B. przeciwdziałanie izolacji społecznej prowadzącej do wtórnego inwalidztwa
społecznego,
C. wyrabianie umiejętności samooceny swego stanu zdrowia i kondycji ,
D. zapobieganie wystąpieniu choroby.
Zadanie 105.
Po urazie głowy w przypadku krwiaka nadtwardówkowego:
A. objawy narastaj ą szybko stanowiąc zagrożenie życia,
B. objawy ujawniają się w przeciągu 48 godzin po urazie,
C. następuje wyciek płynu mózgowo-rdzeniowego z nosa,
D. następuje obniżenie ciśnienia wewnątrzczaszkowego.
Zadanie 106.
U ucznia z rozpoznaną cukrzycą w sytuacji utraty przytomności na skutek
hipoglikemii należy w pierwszej kolejności:
A. podać glukozę doustnie,
B. wstrzyknąć glukagon,
C. wstrzyknąć insulinę,
D. oznaczyć ciała ketonowe w moczu.
Zadanie 107.
Ryzyko powtórzenia się próby samobójczej ucznia jest większe:
A. gdy młody człowiek chętnie rozmawia na ten temat,
B. w przypadku wielokrotnych prób autoagresji ,
C. gdy próba była podjęta w otoczeniu innych osób,
D. gdy próba była spontaniczna.
Zadanie 108.
U dwunastoletniego Adasia chorego na lekką postać astmy w czasie lekcji wystąpiło
uczucie duszności. Oddech chłopca był świszczący, wystąpił suchy kaszel i uczucie
ciasnoty w klatce piersiowej. W tej sytuacji chłopiec powinien przyjąć leki z
grupy:
A. glikokortykosterydów,
B. krótko działających beta 2–mimetyków,
C. mukolityków,
D. antyhistaminowych.
Zadanie 109.
W przypadku lekkiego przebiegu astmy uczeń:
A. jest niezdolny do zajęć z wychowania fizycznego,
B. jest zdolny do zajęć wychowania fizycznego z ograniczeniami ,
C. nie powinien jeździć na rowerze,
D. może uprawiać sport bez ograniczeń.
Zadanie 110.
Wczesnym objawem hipoglikemii u dziecka z cukrzycą NIE jest:
A. uczucie głodu,
B. osłabienie,
C. zlewny pot,
D. napad drgawek.
Zadanie 111.
Do najczęstszych przyczyn upośledzenia umysłowego dziecka NIE zalicza się:
A. urazów okołoporodowych,
B. zakażeń wewnątrzłonowych,
C. czynników genetycznych,
D. wad układu krążenia.
Zadanie 112.
Jakie działania powinny być podjęte w szkole, przez pielęgniarkę szkolną, w
przypadku, gdy w szkole jest dziecko chore na cukrzycę?
A. należy rozwiesić w szkole plakaty informujące o sposobie udzielania
pomocy w wypadku hipoglikemii ,
B. należy poinformować uczniów, że kolega jest chory i w wypadku gdy będzie
potrzebował pomocy, powinni poinformować nauczyciela,
C. zorganizować szkolenie dla personelu i uczniów, dotyczące specyfiki życia
ludzi z cukrzycą,
D. zorganizować szkolenie dla personelu i uczniów o sposobie udzielania
pomocy w przypadku ostrych powikłań cukrzycowych.
Zadanie 113.
14-letnią dziewczynkę od kilku miesięcy cechuje zmienność nastrojów. Czasami jest
pełna entuzjazmu i gotowa do każdego niemal wyzwania, innym razem płaczliwa i
zamknięta w sobie. Rodzice bardzo niepokoją się stanem córki . Jakiej rady należy
udzielić rodzicom, jak powinni zachowywać się wobec córki?
A. najlepiej nie okazywać zainteresowania nastrojami dziewczynki ,
B. córka powinna korzystać z pomocy psychologa,
C. w stanach depresji i zniechęcenia okazywać wyrozumiałość i
zainteresowanie problemem,
D. odbyć rozmowę z córką i uświadomić jej , że to tylko fanaberie.
Zadanie 114.
15-letnia Magda od pewnego czasu stała się apatyczna, zamknięta w sobie, nie
przejawia żadnej aktywności. Twierdzi że do niczego się nie nadaje, że nic nie
potrafi dobrze zrobić. Magda zaniedbuje także życie towarzyskie, straciła apetyt.
Lekarz pediatra nie stwierdził żadnej choroby u dziewczynki. Jakie działania
podejmiesz jako pielęgniarka w tej sytuacji?
A. polecisz konsultację u psychologa,
B. przeprowadzisz rozmowę z dziewczynką w celu wyjaśnienia przyczyny tego
stanu,
C. nie podejmiesz żadnych działań, samo przejdzie,
D. zastosujesz terapię lekami uspakajającymi .
Zadanie 115.
Nauczyciele gimnazjum skarżą się pielęgniarce szkolnej , że bardzo dużo dziewczyn
próbuje drastycznie się odchudzać, przez co często dochodzi do zasłabnięć na
lekcjach. Jakie działania powinna podjąć pielęgniarka w tym zakresie?
A. przeprowadzić szkolenie w grupie młodzieży dojrzewającej z zakresu
prawidłowego żywienia i sposobu redukcji nadwagi ,
B. zorganizować spotkanie z młodzieżą, na które zaproszona będzie osoba z
anoreksją,
C. zorganizować szkolenie z lekarzem,
D. przeprowadzić rozmowę z wychowawcami klas gimnazjalnych.
Zadanie 116.
Jakie metody edukacji należy zastosować, ucząc dzieci prawidłowego mycia zębów,
uwzględniając ich wiek i możliwości percepcyjne?
A. wykład urozmaicony (slajdy i plakaty) ,
B. pogadanka podczas której należy dzieci poinformować o skutkach
nieprawidłowego mycia zębów,
C. demonstracja połączona z aktywnym działaniem,
D. pokaz prawidłowej techniki mycia zębów.
Zadanie 117.
9-letnia dziewczynka od niedawna zmieniła szkołę. Jest osobą małomówną, zamkniętą
w sobie, wykazuje objawy znerwicowania. Na lekcjach obgryza paznokcie. Wcześniej
dziewczynka mieszkała w małej miejscowości i tam chodziła do szkoły. Obecnie
zamieszkała z rodzicami w dużym mieście. Szkoła, w której obecnie się uczy jest
dużą szkołą z basenem i z licznymi specjalistycznymi pracowniami . Jakie działania
mogą ułatwić dziewczynce adaptację w nowej szkole?
A. zorganizowanie pomocy koleżeńskiej ,
B. indywidualny tok nauczania z przedmiotów sprawiających najwięcej
problemów dziewczynce,
C. spotkania towarzyskie,
D. konsultacja pedagoga szkolnego.
Zadanie 118.
Zespół dziecka krzywdzonego powodują czynniki pochodzące ze strony:
A. dziecka, rodziców i rodziny, warunków środowiskowych,
B. osób dorosłych, w tym rodziny, a także rówieśników,
C. środowiska szkolnego i terytorialnego,
D. dziecka, rodzeństwa, zakładów dla dzieci.
Zadanie 119.
Jakie działania należy podjąć w celu zminimalizowania problemu nieprawidłowego
odżywiania dzieci szkoły podstawowej?
A. zorganizować szkolenie z zakresu odżywiania dla dzieci,
B. zorganizować szkolenie z zakresu odżywiania dla rodziców,
C. zorganizować szkolenie z zakresu odżywiania dla dzieci i dla rodziców,
D. na wywiadówce zapoznać rodziców z problemem i polecić właściwą
literaturę.
Zadanie 120.
Pielęgniarka przeprowadziła wywiad wśród dzieci nauczania początkowego na temat
ich sposobu odżywiania i ulubionych potraw. Z analizy uzyskanych informacji
zorientowała się, że większość dzieci odżywia się nieprawidłowo. Jakie czynniki w
głównej mierze maj ą wpływ na sposób odżywiania dzieci w tym wieku?
A. zwyczaje rodzinne w zakresie odżywiania,
B. poziom wiedzy uczniów na temat zasad zdrowego odżywiania,
C. poziom wykształcenia rodziców,
D. plan zajęć w szkole.
Zadanie 121.
Uczennica klasy V jest po chemioterapii . Po długiej nieobecności wróciła do
szkoły w czepku na głowie. Dziewczynka i jej rodzice obawiają się reakcji kolegów
na widok zmienionego jej wyglądu. Jakie działania należy podjąć w tej sytuacji?
A. zorganizować dla dziewczynki pomoc psychologa,
B. zaplanować i przeprowadzić szkolenie uczniów na temat wpływu leczenia
chemioterapią na organizm człowieka,
C. rozwiesić w szkole plakaty informujące o sposobie leczenia choroby
nowotworowej,
D. zakazać dzieciom złego traktowania koleżanki.
Zadanie 122.
W klasie I gimnazjum w grupie dziewcząt pojawił się problem na lekcji wychowania
fizycznego. Dziewczynki zaczęły notorycznie zwalniać się z ćwiczeń pod pretekstem
niedyspozycji . Jakie postępowanie może przyczynić się do zminimalizowania
problemu?
A. rygorystyczne przestrzeganie planu ćwiczeń,
B. planowanie rodzaju ćwiczeń z uwzględnieniem propozycji uczennic,
C. należy uwzględnić prośbę uczennic i zwalniać je z ćwiczeń,
D. zadbać o to, aby lekcje wychowania fizycznego prowadziła kobieta.
Zadanie 123.
Jakie czynniki mają działanie motywujące dla zachowania abstynencji nikotynowej
przez młodzież?
A. prozdrowotne zachowania pracowników szkoły,
B. nagrody za niepalenie,
C. nagłośnienie problemu na terenie szkoły,
D. zachowanie zdrowia w dobrym stanie przez długie lata.
Zadanie 124.
Jakie istnieją formy krzywdzenia dzieci?
A. przemoc w rodzinie, w szkole, na podwórku,
B. przemoc fizyczna, psychiczna, seksualna, zaniedbywanie,
C. maltretowanie, pornografia, bicie, zmuszanie do jedzenia, głodzenie,
D. nadużywanie przez dorosłych, rówieśników, w subkulturach i przez
narkomanów.
Zadanie 125.
Padaczka zaliczana jest do chorób społecznych, ponieważ:
A. ma długotrwały przebieg i niezwykłość ujawniających się objawów,
wywołujących niechęć do chorych na padaczkę,
B. dużo osób choruje i jest dużym obciążeniem dla społeczeństwa,
C. ze względu na duże rozpowszechnienie, przewlekły przebieg, ma negatywny
wpływ na chorego, jego rodzinę i otoczenie,
D. ze względu na przebieg przewlekły i długotrwały, wywołuje zmiany w
zachowaniu chorego.
Zadanie 126.
W przypadku krwawienia z nosa ucznia szkoły podstawowej, pielęgniarka powinna:
A. uspokoić dziecko, tamować krew w pozycji siedzącej,
B. położyć dziecko, a następnie ucisnąć kciukiem skrzydełko nosa po stronie
krwawiącej, przyciskając je przez 10 minut,
C. zadzwonić po rodziców,
D. podać leki uspokajające.
Zadanie 127.
Pomoc 12-letniemu dziecku z zaburzeniem mowy (jąkanie się) , powinna polegać na:
A. zapewnieniu konsultacji logopedy i psychologa,
B. skierowaniu do pedagoga szkolnego,
C. zaleceniu matce jak ma postępować z synem,
D. przeniesieniu chłopca do klasy wyrównawczej.
Zadanie 128.
Na badaniach okresowych w szkole, pielęgniarka zwróciła uwagę na duży spadek masy
ciała ucznia VI klasy.Z rozmowy wynika, że od jakiegoś czasu dziecko ma wzmożone
pragnienie, częściej niż zwykle oddaje mocz, również w nocy, odczuwa zmęczenie.
Pielęgniarka podejrzewa cukrzycę. Jak powinna postąpić pielęgniarka w tej
sytuacji?
A. porozmawiać z wychowawcą klasy,
B. polecić rodzicom obserwację dziecka,
C. zwrócić rodzicom uwagę na prawidłowe odżywianie dziecka,
D. skierować do lekarza.
Zadanie 129.
Anonimowa ankieta na temat narkotyków przeprowadzona wśród uczniów szkoły
średniej , wykazała niepokojące wyniki. Pielęgniarka szkolna podjęła działania
edukacyjne mające na celu zwalczanie narkomani i oraz uświadamianie uczniom jej
następstw. Kto z pracowników szkolnych powinien wspomóc pielęgniarkę?
A. pedagog szkolny,
B. psycholog szkolny,
C. cała kadra pedagogiczna,
D. wychowawcy poszczególnych klas.
Zadanie 130.
Jak należy postąpić w przypadku dziecka maltretowanego?
A. skontaktować dziecko z pedagogiem szkolnym,
B. poinformować stosowne instytucje,
C. skontaktować rodziców z psychologiem,
D. zapewnić dziecku miejsce w placówce opiekuńczej.
Zadanie 131.
Uczeń klasy V pochodzi z wielodzietnej rodziny. Sytuacja materialna rodziny
chłopca jest ciężka. Chłopiec nie jest głodny, lecz zaniedbany, ma brudne ubrania
i poniszczone przybory szkolne. Chłopiec jest obiektem drwin w szkole, z tego
powodu czuje się gorszy od swoich kolegów, jest zamknięty w sobie, nie ma
kolegów.Jakie należy podjąć działania, aby chłopiec nie był obiektem drwin w
grupie rówieśników?
A. doradzić chłopcu aby unikał kontaktów z rówieśnikami ,
B. uświadomić dzieci, że sytuacja materialna nie świadczy o wartości
człowieka,
C. doradzić chłopcu, aby bawił się z dziećmi takimi jak on,
D. skierować dziecko do pedagoga szkolnego.
Zadanie 132.
U dzieci ze stwierdzoną koartacją aorty badanie EKG wykazuje:
A. przeciążenie i przerost prawej komory,
B. mało charakterystyczne zmiany,
C. powiększenie serca,
D. przeciążenie i przerost lewej komory.
Zadanie 133.
Jakie ćwiczenia fizyczne są wskazane dla dzieci z pierwotnym nadciśnieniem
tętniczym będących w wieku szkolnym?
A. ćwiczenia na siłowni ,
B. zapasy, dżudo,
C. gimnastyka, pływanie, koszykówka,
D. boks.
Zadanie 134.
W rozmowie z pielęgniarką szkolną matka zgłasza, że u córki 10-letniej występują
częste bóle brzucha oraz moczenie w nocy i zaburzenia snu. Dodatkowe informacje
wykazały, że w rodzinie dziewczynki panuje napięta atmosfera związana z procesem
rozwodowym rodziców dziecka. Dziewczynka mieszka z obojgiem rodziców.Jaki
charakter mogą mieć bóle brzucha w przypadku uczennicy?
A. fizjologiczny,
B. psychogenny,
C. somatyczny,
D. społeczny.
Zadanie 135.
Pielęgniarka od kilku dni obserwuje zachowanie chłopca z klasy VI. Chłopiec ma
podkrążone oczy, jest apatyczny, zazdrośnie patrzy na kolegów zjadających
kanapki. Na pytanie pielęgniarki , czy jest głodny i czy ma drugie śniadanie,
odpowiada, że nie ma i jest głodny.Jak należy postąpić w tej sytuacji?
A. w czasie lekcji zapytać kolegów, czy ktoś może się z uczniem podzielić
swoim śniadaniem,
B. kupić chłopcu w sklepiku szkolnym coś do zjedzenia, np. pączka,
C. dyskretnie zaprowadzić chłopca na stołówkę szkolną i poczęstować czymś do
jedzenia,
D. skarcić chłopca za to, że nie zabiera ze sobą kanapek.
BLOK OGÓLNOZAWODOWY jesień 2011
Zadanie 136.
Parafraza to:
A. skupianie się na najważniejszych treściach przekazywanych przez partnera,
B. odzwierciedlanie uczuć partnera,
C. ujmowanie w inne słowa, tego co powiedział partner,
D. empatyczne słuchanie.
Zadanie 137.
Taksonomia celów kształcenia zawiera dziedzinę:
A. poznawczą, psychomotoryczną,
B. afektywną, poznawczą, psychomotoryczną,
C. afektywną, poznawczą,
D. psychomotoryczną, afektywną.
Zadanie 138.
Najlepsze efekty procesu kształcenia i samokształcenia powstają w sytuacji , gdy osobie
uczącej się:
A. nie stawia się żadnych wymagań i dostarcza się dużego wsparcia,
B. stawia się wymagania i dostarcza odpowiedniego wsparcia,
C. stawia się wymagania i nie dostarcza się wsparcia,
D. nie stawia się żadnych wymagań i nie dostarcza się wsparcia.
Zadanie 139.
Problem społeczny to:
A. kłopoty osobiste wynikające ze statusu społecznego,
B. przedmiot publicznej debaty poruszanej przez szeroki krąg ludzi ,
C. zjawiska społeczne o szerokim zasięgu, które wymagają wspólnego wysiłku na rzecz jego usunięcia,
D. problem, z którymi borykają się instytucje społeczne.
Zadanie 140.
Traktowanie zdrowia i choroby w kategoriach psychospołecznych związane jest z pełnieniem określonych ról społecznych. Można powiedzieć, że człowiek w pełni zdrowy posiada umiejętność pozytywnej realizacji ról (oczekiwań stawianych wobec niej), a więc:
A. utrzymywania kontaktów z innymi ludźmi, wczuwania się w sytuację innych,
B. wczuwania się w sytuację innych, nawiązywania kontaktów między ludźmi,
C. poczucia solidarności, nawiązywania kontaktów i modyfikacji interakcji społecznych,
D. nawiązywania i utrzymywania kontaktów z ludźmi, wczuwania się w sytuację innych, poczucia solidarności, modyfikacji interakcji społecznych.
Zadanie 141.
Postępowanie w przedmiocie odpowiedzialności zawodowej pielęgniarki, położnej toczy się przed:
A. zwierzchnikami pielęgniarki, położnej,
B. zespołem specjalistów placówki ochrony zdrowia, w której pielęgniarka, położna pracuje,
C. sądem grodzkim,
D. sądem pielęgniarek i położnych, po wcześniejszym rozpatrzeniu sprawy
przez Rzecznika Odpowiedzialności Zawodowej.
Zadanie 142.
Wymóg odbycia przeszkolenia obowiązuje pielęgniarkę, położną, która podejmuje wykonywanie zawodu po przerwie wynoszącej:
A. 1 rok,
B. 2 lata,
C. 3 lata,
D. 5 lat i dłużej.
Zadanie 143.
Zdrowie w aspekcie ekonomicznym jest:
A. szczególnym dobrem ekonomicznym, społecznym i socjalnym które ma dla świadczeniobiorcy ma znaczną wartość, wynikającym z jego zarówno bezpośredniego jak i pośredniego wpływu na osiągany przez pacjenta poziom zadowolenia a tym samym na wartość jego funkcji użytecznych,
B. dobrem, które ma dla państwa wartość, wynikającym z jego zarówno bezpośredniego wpływu na osiągany przez pacjenta poziom zadowolenia a tym samym na wartość jego funkcji użytecznych,
C. dodatkowym, dodanym dobrem ekonomicznym, które ma dla społeczeństwa znaczną wartość, wynikającym z jego zarówno bezpośredniego jak i pośredniego wpływu na osiągany przez pacjenta poziom zadowolenia,
D. szczególnym dobrem ekonomicznym, które ma dla pacjenta znaczną wartość, wynikającym z jego zarówno bezpośredniego jak i pośredniego wpływu na osiągany przez pacjenta poziom zadowolenia, a tym samym na wartość jego funkcji użytecznych.
Zadanie 144.
Głównym celem akredytacji jest:
A. samoedukacja,
B. ułatwienie uzyskania kontraktu,
C. poprawa jakości świadczeń zdrowotnych,
D. pobudzenie aktywności pracowników zakładu na rzecz jakości.
Zadanie 145.
Opłata „kapitacyjna” za usługi medyczne, to:
A. stała pensja,
B. opłata za liczbę osób objętych opieką,
C. opłata za przypadek chorobowy,
D. opłata za liczbę i rodzaj przyjętych pacjentów.
Zadanie 146.
Wydatki na ochronę zdrowia pochodzą m.in. z następujących źródeł :
A. Narodowy Fundusz Zdrowia, Ministerstwo Zdrowia, Ministerstwo Sprawiedliwości, Ministerstwo Obrony Narodowej, Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji ,gospodarstwa domowe,
B. Narodowy Fundusz Zdrowia, Zakład Ubezpieczeń Społecznych, Ministerstwo Rolnictwa, Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej,
C. Narodowy Fundusz Zdrowia, Zakład Ubezpieczeń Społecznych, Kasa Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego, Ministerstwo Skarbu Państwa, Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej,
D. Narodowy Fundusz Zdrowia, Ministerstw Sprawiedliwości, Ministerstwo Obrony Narodowej, Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji , Ministerstw Finansów, gospodarstwa domowe,.
Zadanie 147.
„Zdrowie publiczne” oznacza:
A. wszystkie elementy związane ze zdrowiem, min. : stan zdrowia, w tym zachorowalność i niepełnosprawność, zasoby opieki zdrowotnej, oferowane usługi opieki zdrowotnej i powszechny dostęp do nich, opiekę zdrowotną, wydatki na opiekę zdrowotną i sposób jej finansowania oraz przyczyny zgonów,
B. wszystkie wybrane elementy m. in. związane ze zdrowiem, mianowicie: stan zdrowia, umieralność, demografię, migrację zasoby opieki zdrowotnej, oferowane usługi opieki zdrowotnej i powszechny dostęp do nich, opiekę zdrowotną, wydatki na opiekę zdrowotną i sposób jej finansowania oraz przyczyny zgonów,
C. wszystkie wybrane elementy m. in. związane ze zdrowiem, mianowicie: stan zdrowia, umieralność, demografię, migrację, kadrę medyczną, łóżka, szpitale, opiekę długoterminową, zasoby opieki zdrowotnej, oferowane usługi opieki zdrowotnej i powszechny dostęp do nich, opiekę zdrowotną, wydatki na opiekę zdrowotną i sposób jej finansowania oraz przyczyny zgonów,
D. wszystkie wybrane elementy m. in. stan zdrowia, umieralność, demografię, migrację zasoby opieki zdrowotnej, oferowane usługi opieki, koszty i wydatki , dostępność oraz mechanizmy finansowania i sposób jej finansowania oraz przyczyny zgonów.
Zadanie 148.
Rola samorządu terytorialnego w stosunku do zdrowia polega m. in. na:
A. tworzeniu ogólnej strategii i planowania polityki ochrony zdrowia na każdym szczeblu władzy lokalnej,
B. tworzeniu ogólnej strategii i planowania polityki ochrony zdrowia na każdym szczeblu władzy powiatu,
C. tworzeniu ogólnej strategii i planowania polityki ochrony zdrowia na każdym szczeblu władzy gminy,
D. tworzeniu ogólnej strategii i planowania polityki ochrony zdrowia na każdym szczeblu władzy powiatu i gminy.
Zadanie 149.
Pomoc społeczna na zasadach określonych w ustawie udziela się osobom i rodzinom w
m. in. z powodu:
A. ubóstwa, wykluczenia społecznego, niepełnosprawności, choroby trwającej powyżej 6 miesięcy lub bezradności,
B. ubóstwa, bezdomności, długotrwałej choroby, klęski żywiołowej lub ekologicznej bez względu na stan zdrowia lub niepełnosprawności,
C. ubóstwa, bezdomności, długotrwałej choroby, klęski żywiołowej lub ekologicznej,
D. ubóstwa, bezradności, zgłoszenia biedy przez sąsiadów, długotrwałej choroby trwającej maksymalnie do 6 miesięcy, klęski żywiołowej lub ekologicznej.
Zadanie 150.
Metodą badania fizykalnego jamy brzusznej, polegającą na głębokim uciskaniu brzucha w lewym dolnym kwadrancie i pojawienie się bólu w przeciwległym prawym dolnym kwadrancie brzucha określa się mianem objawu:
A. Blumberga,
B. Chełmońskiego,
C. Rowsinga,
D. Goldflama.
Zadanie 151.
Zwężenie źrenic możemy zaobserwować w zatruciu następującymi środkami z WYJĄTKIEM:
A. morfiny,
B. kokainy,
C. trichloroetanolu,
D. związków fosfoorganicznych.
Zadanie 152.
W jakim czasie po porodzie wysokiego ryzyka i gdzie powinno odbyć się pierwsze badanie fizykalne noworodka?
A. do 2 godzin po porodzie, w pokoju badań,
B. możliwie najszybciej po urodzeniu, na sali porodowej ,
C. do 6 godzin po porodzie, w pokoju badań,
D. do 12 godzin po porodzie, na oddziale neonatologicznym.
Zadanie 153.
U pacjenta z ostrym zakrzepowym zapaleniem żył powierzchownych, nie występuje:
A. ból i nadmierne ocieplenie żyły,
B. tkliwy na ucisk powrózek żylny,
C. zblednięcie całej kończyny,
D. zaczerwienienie nad żyłą.
Zadanie 154.
U osoby dorosłej doszło do zatrzymania krążenia, wezwano pogotowie i oczekiwano
na jego przyjazd (nie prowadzono żadnych czynności ratowniczych), przybyły po 6
minutach zespół ratownictwa stwierdza migotanie komór. W tej sytuacji w pierwszej
kolejności należy:
A. bezzwłocznie wykonać trzy cykle defibrylacji ,
B. wykonać kardiowersję elektryczną,
C. przez 2 minuty poprowadzić reanimację krążeniowo-oddechową, a następnie wykonać defibrylację,
D. wykonać defibrylację energią 150 J i niezwłocznie podjąć pośredni masaż serca.
Zadanie 155.
Prowadząc wywiad z pacjentem podejrzewanym o raka przełyku, należy zwrócić szczególną uwagę na zgłaszany przez niego objaw:
A. niechęci do pokarmów mięsnych,
B. utrudnionego połykania pokarmów stałych (dysfagia),
C. szybkiego bicia serca, pocenia się rąk i nóg,
D. naprzemiennych biegunek i zaparć.
Zadanie 156.
Jako tachypnoe u noworodków w pierwszych dniach życia określa się stan, gdy ilość oddechów wynosi powyżej:
A. 20 oddechów/min,
B. 40 oddechów/min,
C. 60 oddechów/min,
D. 80 oddechów/min.
Zadanie 157.
Stridor sugeruje obecność:
A. guza w szczytach płuc,
B. dużej ilości wydziel iny w drogach oddechowych,
C. skurczu oskrzeli ,
D. ciała obcego w górnych drogach oddechowych.
Zadanie 158.
W nadczynności tarczycy spowodowanej chorobą Graves-Basedowa występują następujące objawy z wyjątkiem:
A. drżenia języka,
B. gładkiej i ciepłej skóry,
C. bradykardii,
D. tachykardii.
Zadanie 159.
Palce pałeczkowate cechują się zniekształceniem dystalnych paliczków dłoni i stóp i występują najczęściej w przypadku:
A. przewlekłych chorób nerek,
B. niewydolności wątroby,
C. rozstrzeni oskrzeli i wadach serca,
D. astmy oskrzelowej .
Zadanie 160.
Do przychodni zgłosiła się 50-letnia pacjentka, która wybadała u siebie guzek w prawej piersi. U pacjentki należy przede wszystkim zbadać węzły chłonne:
A. pachowe i nadobojczykowe,
B. położone w mięśniu piersiowym i nadobojczykowe,
C. pachowe i położone w mięśniu piersiowym,
D. pachowe i szyjne.
Zadanie 161.
Za najwyższą dopuszczalną wartość ciśnienia tętniczego krwi u zdrowego dziecka w
wieku 9-10 lat można uznać:
A. 90/60 mmHg,
B. 120/80 mmHg,
C. 130/90 mmHg,
D. 140/100 mmHg.
Zadanie 162.
Stłumiony, krótki odgłos opukowy klatki piersiowej jest charakterystyczny dla:
A. rozedmy,
B. znacznego wysięku w opłucnej,
C. odmy opłucnowej,
D. zdrowego płuca.
Zadanie 163.
Młody mężczyzna zgłosił się na wizytę, ponieważ zauważył u siebie guzek w obrębie moszny. Podświetlenie tworu diafanoskopem powoduje jego rozświetlenie na czerwono, sugeruje to:
A. raka jądra,
B. wodniaka jądra,
C. żylaki powrózka nasiennego,
D. stan zapalny w obrębie jądra.
Zadanie 164.
Ostry zespół splątaniowy związany z nadużywaniem alkoholu może być wywołany przez:
A. hipoglikemię,
B. hipermagnezemię,
C. hipokalcemię,
D. hiperkaliemię.
Zadanie 165.
Dokonując oceny zaburzeń mowy u pacjenta zwrócono uwagę na nieprawidłowe wymawianie głosek wargowych (p, b) i językowych (d, t) . Polecono, aby pacjent napisał wyrazy zawierające ww. głoski. Nie stwierdzono żadnych błędów. Opisany obraz przemawia za:
A. dysfonią,
B. palilalią,
C. dyzartrią,
D. dysprosodią.
Zadanie 166.
Najczęściej przejawem procesu patologicznego u noworodka jest obecność żółtaczki w:
A. 1 dobie, a poziom bilirubiny przekracza 7mg,
B. 2 dobie, a poziom bilirubiny przekracza 10mg,
C. 3 dobie, a poziom bilirubiny przekracza 12mg,
D. 4 dobie. a poziom bilirubiny przekracza 14mg,
Zadanie 167.
Prowadząc badanie ogólne dokonano u pacjentki, m. in. pomiaru masy ciała i jego wzrostu, a następnie określono należną masę ciała. W tym celu wykorzystano wskaźnik BMI , którego wynik wynosi 32. Proszę dokonać właściwej interpretacji wyniku:
A. pacjentka ma optymalną masę ciała,
B. u pacjentki występuje nadwaga,
C. u pacjentki występuje otyłość,
D. u pacjentki występuje otyłość chorobliwa.
Zadanie 168.
Uniesiony odcinek ST, może przemawiać za niżej wymienionymi stanami, z WYJĄTKIEM:
A. dusznicy bolesnej Prinzmetala,
B. świeżego zawału pełnościennego,
C. zatrucia naparstnicą,
D. zapalenia osierdzia.
Zadanie 169.
Przy zaburzeniach przewodzenia bodźców w uchu prawym, spowodowanych np. zanieczyszczeniami w przewodzie słuchowym, w próbie Webera pacjent:
A. będzie słyszał lepiej uchem lewym,
B. będzie słyszał lepiej uchem prawym,
C. będzie słyszał w obu uszach jednakowo,
D. nie będzie słyszał wcale.
Zadanie 170.
W przypadku podejrzenia nagłego zatrzymania krążenia, ocenę oddechu należy prowadzić przez czas NIE dłuższy niż:
A. 5 sekund,
B. 10 sekund,
C. 30 sekund,
D. 60 sekund.
Zadanie 171.
U pacjenta po zatruciu opioidami specyficzną odtrutką, będzie:
A. Atropina,
B. Desferal,
C. Nalokson,
D. Dimerkaprol .
Zadanie 172.
Pacjocentryczny model pielęgnowania w Polsce wprowadziła:
A. Teresa Kulczyńska,
B. Hanna Chrzanowska,
C. Rachela Hutner,
D. Wiesława Ciechaniewicz.
Zadanie 173.
Jean Watson opracowała model pielęgnowania nazwany modelem:
A. relacji międzyludzkich,
B. adaptacyjnym,
C. pielęgniarstwa transkulturowego,
D. humanistycznej troskliwości.
Zadanie 174.
Badania pilotażowe to:
A. badania, którym trzeba się poddać przed przystąpieniem do szkolenia lotniczego,
B. przesiewowe badania wśród pilotów zawodowych,
C. badania decydujące o przyznaniu licencji pilota,
D. badania przeprowadzone przy pomocy roboczej wersji kwestionariusza.
Zadanie 175.
Angielski termin evidence based practice (EBP) odnosi się do:
A. identyfikowania się pielęgniarek z normami etyki zawodu,
B. przeprowadzania badań naukowych dla potrzeb danej dziedziny,
C. znajomości podstawowych zasad etyki zawodowej,
D. uzasadnionego i świadomego stosowania wyników badań naukowych w praktyce.
Zadanie 176.
Tlenoterapia często stosowana w zakładach pielęgnacyjnych, opiekuńczych należy do świadczeń wykonywanych przez pielęgniarkę samodzielnie bez zlecenia lekarskiego, ale pod warunkiem:
A. przeszkolenia wewnętrznego w zakresie prowadzenia tlenoterapii,
B. przeszkolenia specjalistycznego na kursie,
C. przeszkolenia na kursie kwalifikacyjnym,
D. uzyskania tytułu specjalisty w dziedzinie pielęgniarstwa.
Zadanie 177.
Pielęgnowanie samodzielne oznacza:
A. wykonywanie przez pielęgniarkę zadań leczniczych bez zlecenia lekarza,
B. samodzielne zbieranie przez pielęgniarkę wywiadu i planowanie opieki,
C. decydowanie przez pielęgniarkę o diecie i trybie życia pacjenta,
D. pozostawienie w gestii pielęgniarki decyzji o sprawach dotyczących pielęgnowania pacjenta.
Zadanie 178.
Następujące rozszerzenia plików JPG, BMP, GIF wskazują, że są to pliki :
A. systemowe,
B. ukryte,
C. muzyczne,
D. graficzne.
Zadanie 179.
Spamowanie to:
A. wysyłanie dużej ilości korespondencji za pomocą poczty elektronicznej do jednego adresata,
B. czytanie różnego rodzaju pism i reklam z elektronicznej skrzynki odbiorczej,
C. wysyłanie dużej ilości korespondencji za pomocą poczty elektronicznej do wielu adresatów,
D. próba doręczenia wiadomości elektronicznej do osoby, która nie chciała jej otrzymać i nie prosiła o jej dostarczenie.
Zadanie 180.
Próbę określa się jako reprezentatywną jeżeli :
A. liczba elementów wybranych do próby jest dostatecznie mała,
B. elementy wybrane do próby mają dostatecznie wysoki współczynnik reprezentatywności,
C. elementy populacji są wybierane w sposób losowy, a próba jest dostatecznie liczna,
D. elementy populacji są wybierane w ściśle określonym porządku, a próba jest dostatecznie liczna.